• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 22:36:53 följande:
    I mitt fall förlorade jag vårdnaden enbart under en dag och det fattades aldrig något beslut i någon förvaltningsrätt. Jag blev inte ens informerad om att jag förlorat vårdnaden. Rättssäkert? Nej, naturligtvis inte. Du har alltså helt fel. 
    Det fattas alltid beslut i förvaltningsrätten. I ditt fall var beslutet att soc agerat korrekt. Behövs ingen rättsak för ett akut omhändertagande.

Man förlorar inte nödvändigtvis vårdnaden vid ett omhändertagande. 

Men enligt dig så har då domstolen fel on hur det går till. Intressant. 
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    EpicF skrev 2023-03-12 22:40:10 följande:
    Det fattas alltid beslut i förvaltningsrätten. I ditt fall var beslutet att soc agerat korrekt. Behövs ingen rättsak för ett akut omhändertagande.

Nej, det är du som har fel för att du inte förstår att läsa och tolka skriven text. 
    Väntar fortfarande på svar vad IVO har för sanktionsmöjligheter, för enligt de själva och många andra saknar de sådana. Du duckar att svara på frågor som du finner jobbiga. 

Återigen - jag förlorade vårdnaden över mitt barn tillfälligt. Det skedde aldrig någon domstolsförhandling. Beslutet var ett rent tjänstemannabeslut. Det passerade aldrig socialnämnden. Ännu mindre någon domstol. 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 22:25:48 följande:
    Jag har själv blivit fråntagen vårdnaden av barn, om än tillfälligt. Det var aldrig någon domstolsförhandling, så även här har du fel. 
    För ett permanent LVU eller för omhändertagande i enlighet med LVU krävs dock domstolsbeslut, men jag har heller aldrig hävdat något annat. 

Däremot är det ju så att domstolarna väldigt ofta bara förlitar sig på socialtjänstens utredningar som får så mycket kritik för kvalitetsmässiga brister. Därmed är det indirekt så att socialtjänsten fattar beslut även i dessa fall. Det är ytterst sällan domstolarna går socialtjänsten emot. 

Ja, det sista känner jag till, men det är likväl ett domstolsbeslut. 

Hur kan en förälder fråntas vårdnaden utan stöd av LVU? Det är en fråga alltså, inte ett ifrågasättande. 

Jag hämtade min info från Socialstyrelsen, så det är i så fall de som har fel. 

Om situationen är så akut att det inte går att vänta på ett domstolsbeslut kan en representant för socialnämnden besluta att ett barn ska omhändertas omedelbart. Ett sådant beslut skickas till domstolen för godkännande. Domstolen avgör om det var rätt eller inte att omhänderta barnet omedelbart. 

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/barn-och-unga/barn-och-unga-i-socialtjansten/lvu/information-lvu-vardnadshavare/

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 22:45:00 följande:
    Nej, det är du som har fel för att du inte förstår att läsa och tolka skriven text. 
    Väntar fortfarande på svar vad IVO har för sanktionsmöjligheter, för enligt de själva och många andra saknar de sådana. Du duckar att svara på frågor som du finner jobbiga. 

Återigen - jag förlorade vårdnaden över mitt barn tillfälligt. Det skedde aldrig någon domstolsförhandling. Beslutet var ett rent tjänstemannabeslut. Det passerade aldrig socialnämnden. Ännu mindre någon domstol. 
    Att du inte var med om en domstolsförhandling innebär inte att socialtjänsten inte gjorde sitt jobb korrekt, vilket är att skicka handlingarna till förvaltningsrätten som tar beslut om det var korrekt agerande. I ditt fall var beslutet korrekt. Och det behövdes heller ingen förlängningen av beslutet. 

Förvaltningsrätten är det som tar beslut om LVU efter att socialtjänsten har skickar in handlingar. Det är inget en förälder ens behöver vara med på i det akuta skedet. 

Du kan själv läsa på länken jag la in om hur det går till. 
  • Anonym (Juli)
    EpicF skrev 2023-03-12 22:40:10 följande:

Det mittersta tänkte jag också på. Jag trodde inte att man fråntogs vårdnaden vid ett omhöndertagande om det inte var synnerligen allvarligt. Men jag har kanske missuppfattat. 
  • Anonym (Juli)

Är det samma barn som du förlorade vårdnaden om tillfälligt som nu polisanmälts? 

• EpicF
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 22:51:47 följande:
    Det mittersta tänkte jag också på. Jag trodde inte att man fråntogs vårdnaden vid ett omhöndertagande om det inte var synnerligen allvarligt. Men jag har kanske missuppfattat. 
    Nej, man behöver inte fråntas vårdnaden. Ska tydligen mycket till för att man som förälder ska fråntas vårdnaden. 

Däremot kan socialen i extrema tillfällen tillfälligt overta vårdnaden för barnet. Där också domstolen/förvaltningsdomstolen som beslutar om det dock. Ex om förälder som är jehovs vittnen nekar barnet livsviktig vård i form av blodtransfusioner så kan socialen tillfälligt overta vårdnaden om barnet. 
  • Anonym (Juli)
    EpicF skrev 2023-03-12 22:55:11 följande:
    Nej, man behöver inte fråntas vårdnaden. Ska tydligen mycket till för att man som förälder ska fråntas vårdnaden. 

Däremot kan socialen i extrema tillfällen tillfälligt overta vårdnaden för barnet. Där också domstolen/förvaltningsdomstolen som beslutar om det dock. Ex om förälder som är jehovs vittnen nekar barnet livsviktig vård i form av blodtransfusioner så kan socialen tillfälligt overta vårdnaden om barnet. 
    Ok, tack! 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?