Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 22:25:48 följande:
Jag har själv blivit fråntagen vårdnaden av barn, om än tillfälligt. Det var aldrig någon domstolsförhandling, så även här har du fel.
För ett permanent LVU eller för omhändertagande i enlighet med LVU krävs dock domstolsbeslut, men jag har heller aldrig hävdat något annat.
Däremot är det ju så att domstolarna väldigt ofta bara förlitar sig på socialtjänstens utredningar som får så mycket kritik för kvalitetsmässiga brister. Därmed är det indirekt så att socialtjänsten fattar beslut även i dessa fall. Det är ytterst sällan domstolarna går socialtjänsten emot.
Ja, det sista känner jag till, men det är likväl ett domstolsbeslut.
Hur kan en förälder fråntas vårdnaden utan stöd av LVU? Det är en fråga alltså, inte ett ifrågasättande.
Jag hämtade min info från Socialstyrelsen, så det är i så fall de som har fel.
Om situationen är så akut att det inte går att vänta på ett domstolsbeslut kan en representant för socialnämnden besluta att ett barn ska omhändertas omedelbart. Ett sådant beslut skickas till domstolen för godkännande. Domstolen avgör om det var rätt eller inte att omhänderta barnet omedelbart.
https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/barn-och-unga/barn-och-unga-i-socialtjansten/lvu/information-lvu-vardnadshavare/