• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-13 11:59:29 följande:
    Du tror att det händer, men att man inte kan säga nej? Hur får du ihop det?Skrattande
    Jag hoppas att det isåfall ska bli så. Dock tror jag inte det händer eftersom jag har svårt att tro att man kan säga nej till att få tillbaka vårdnaden. Sorry, det föll bort ett "inte" i "Däremot så tror jag det händer" vilket i och för sig var något du borde förstått om du hade läst det jag skrev. 
  • EpicF

Ts: En avslutat utredning behöver innebära att ni/du är utmärkt förälder. Kan lika vara att den är nerlagd i brist på bevis. 

Anonym (Lill) skrev 2023-03-13 11:48:42 följande:
    Jo visst kan du ringa Skatteverket för att kolla upp någons personnummer. Det jag invände emot var Ordinär Mans påstående att socialsekreterare har en skyldighet att uppge sitt personnummer om en klient vill ha det.
    Jag vet inte vad de jobbar efter för etiska riktlinjer och bemötandepolicy.
    Att på en direkt fråga vägra att lämna ut det känns dock lite märkligt, då det är offentlig uppgift. Vill någon ha ut informationen är det bara att ringa till lönekontoret. De sitter på personalliggaren med uppgifter om samtliga anställda. 
    EpicF skrev 2023-03-13 12:03:22 följande:

Ts: En avslutat utredning behöver innebära att ni/du är utmärkt förälder. Kan lika vara att den är nerlagd i brist på bevis. 

Du menar att det är brister i socialtjänstens arbete? Trodde du hade högt förtroende för dem, men där ser man.
    EpicF skrev 2023-03-13 12:02:21 följande:
    Jag hoppas att det isåfall ska bli så. Dock tror jag inte det händer eftersom jag har svårt att tro att man kan säga nej till att få tillbaka vårdnaden. Sorry, det föll bort ett "inte" i "Däremot så tror jag det händer" vilket i och för sig var något du borde förstått om du hade läst det jag skrev. 
    Även detta inlägg känns smått förvirrat. Vad hoppas du ska bli? Vad händer? Vad borde jag förstå?
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-13 12:05:32 följande:
    Du menar att det är brister i socialtjänstens arbete? Trodde du hade högt förtroende för dem, men där ser man.
    Nej, att man inte har tillräckligt med bevis för en "fällande dom". Dvs att mam har för lite bevis för att visa på att en förälder ex är olämplig eller behöver stöd. 

En nerlagt utredning betyder oftast at bevisen är för få. Även en avslutat utredning av innebära att bevisen är för få. 

Vad som hände i ditt fall bryr jag mig egentligen inte ett skit om. 
  • EpicF

Ts: Jag ska förtydliga till dig: Tackar man nej, så hoppas jag att det görs en grundlig utredning som visar på att man är olämplig som förälder och att barnets andra förälder får ensam vårdad om denne är lämplig. Annars att vårdnaden fråntas helt och baret placeras i ett förhoppningsvis bra fosterhem med normala lämpliga fosterförlödrar som kan få vårdnaden. 

Däremot så tror jag inte det händer att det görs en utredning eftersom jag inte tror man kan tacka nej till att återfå vårdnaden. 

Var det tydligt nog för dig? 

EpicF skrev 2023-03-13 12:10:53 följande:

Ts: Jag ska förtydliga till dig: Tackar man nej, så hoppas jag att det görs en grundlig utredning som visar på att man är olämplig som förälder och att barnets andra förälder får ensam vårdad om denne är lämplig. Annars att vårdnaden fråntas helt och baret placeras i ett förhoppningsvis bra fosterhem med normala lämpliga fosterförlödrar som kan få vårdnaden. 

Däremot så tror jag inte det händer att det görs en utredning eftersom jag inte tror man kan tacka nej till att återfå vårdnaden. 

Var det tydligt nog för dig? 

Nej, jag tycker fortfarande att du uttrycker dig otydligt. Du tror inte att man kan tacka nej. Men du tycker ändå att det ska utredas. Sedan tycker du att det ska utredas, men du hoppas på att det ska visa på att man är olämplig. Varför hoppas du på att utredningar ska visa på att föräldrar är olämpliga för att ta hand om sina egna barn? Har du inga själv kanske? Du låter som en rätt bitter människa.

Du känner säkert till att barn som växer upp i fosterhem så gott som alltid far väldigt illa. Det finns helt enkelt väldigt få lyckade exempel på placerade barn som växer upp i lyckliga och kärleksfulla hem. 
    EpicF skrev 2023-03-13 12:08:44 följande:
    Nej, att man inte har tillräckligt med bevis för en "fällande dom". Dvs att mam har för lite bevis för att visa på att en förälder ex är olämplig eller behöver stöd. 

En nerlagt utredning betyder oftast at bevisen är för få. Även en avslutat utredning av innebära att bevisen är för få. 

Vad som hände i ditt fall bryr jag mig egentligen inte ett skit om. 
    Merparten av alla utredningar avslutas på det viset. Vad för slags "bevis" eftersöker du? Är målet att alla barn ska placeras enligt dig? Ditt inlägg kan lätt tolkas så. Du skriver att det "oftast" är så. Vad förlitar du dig på för statistik då?

Tycker du verkar bry dig osedvanligt mycket faktiskt. Med tanke på alla inlägg som du förgyllt denna tråd medSkrattande
  • EpicF

Ts: Om man tackar nej till att få tillbaka vårdnaden om sitt barn så är i mina ögon olämplig för förälder. Tycker inte du det? 

Jag har barn själv som jag har gemensam vårdnad tillsammans med pappan. Jag har heller aldrig fått barns omhändertagna, eller tillfälligt blivit av med vårdnaden. Jag har förövrigt inte fått varken orosnmälningar eller polisanmälningar på mig. 

Jag känner till att det finns fosterhem som inte är lämpliga och att barn far illa. Jag känner också till att det finns bra fosterhem där barnen inte far illa. 

Jag känner också till att det finns bra föräldrar där barnen heller inte far illa och att det finns dåliga föräldrar där barnen far illa. 

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-13 13:01:01 följande:
    Merparten av alla utredningar avslutas på det viset. Vad för slags "bevis" eftersöker du? Är målet att alla barn ska placeras enligt dig? Ditt inlägg kan lätt tolkas så. Du skriver att det "oftast" är så. Vad förlitar du dig på för statistik då?

Tycker du verkar bry dig osedvanligt mycket faktiskt. Med tanke på alla inlägg som du förgyllt denna tråd medSkrattande
    Vad för slags bevis som eftersökt får du fråga socialen eller de som utreder. Jag jobbar inte med utredningar och kan inte svara dig på den fråga. Jag vet heller inte vad du och ditt barn utreddes för. 

Målet enligt mig att barn ska ivaratas och få en bra och kärleksfull uppväxt. Oavsett om de placeras eller inte. 

Jag bryr mig om barnen. Dig som person eller förälder bryr jag mig inte ett skit om. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?