Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-13 17:29:58 följande:
Välkänt för alla i den här tråden att du har fel på dina ögon. Många föräldrar saknar självinsikt. Men det kan finnas föräldrar som inser att de inte bör vårda sina barn pga missbruk osv. Tycker du att de ska ha tillbaks vårdnaden, även om de vill det själva?
Du är alltså inte gift? Således barn utanför äktenskapet då?
Intressant att du inte fått någon orosanmälan, men det kan vi ändra på. Om du anger dina kontaktuppgifter här så kan jag ordna så du blir orosanmäld.
Däremot kan jag inte garantera att du återfår vårdnaden om dina barn på det vis jag fick. Socialtjänstens utredning får ju helt enkelt påvisa om du är lämplig som förälder eller inte. Nu är allt höjt i ett stort dunkel vad gäller den saken. Ditt sätt och skriva och resonera gör dock att man kan misstänka att allt inte riktigt står rätt till.
Tyvärr finns det bara ett fåtal exempel på där tvångsomhändertagna barn mår bra. De allra flesta mår mycket dåligt.
www.svd.se/a/e896aa42-67d0-3c52-b9ce-7b908785e376/placerade-barn-mar-daligt
Det är ju du som säger att det saknas bevis, så det kan ju knappast jag fråga socialtjänsten om. Det måste jag ju fråga dig om, men det kan ju knappast vara några problem för dig att svara på det. Du vill ju ge sken av att veta, så nu är det bara för dig att svara upp.
Om du bryr dig om dina barn tycker jag absolut att du ska be socialtjänsten att utreda huruvida du är en bra förälder. En bra start kan ju vara att ta upp de problem du upplever att du har. Sedan kan du fråga andra i din omgivning och så kan ni sätta er ned gemensamt och diskutera din situation och ev åtgärdsprogram.
Nej, jag är inte gift och har således barn utan för äktenskapet. Vilket idag är mycket vanligt. Fel på ögonen har jag inte heller och inte saknar jag självinsikt.
Vad ska jag bli orosnmäld för? Finns ingen med mina barn som skulle generera i en orosanmälan. Och om jag nu skulle få någon så är det hela värden. Man gör på samtalen med soc och medverkar till utredningen. Man kan gör däremot inte som du gör.
En orosanmälan behöver inte vara en dålig sak att få. Ibland kan det faktiskt vara bra att man får en orosanmälan på sig så att man kan få hjälp och stöd i sitt föräldraskap.
Att bli orosanmäl innebär inte per automatik att man tillfälligt blir av med vårdnaden. Tror du der har du fått det om bakfoten.
SVT ät väldigt förlitlig källa på att enbart ett fåtal barn mår bra av bli omhändertagna...
Det är jag som har gjort en utredning för dig. Vill du veta varför den blev nerlagd, om det blev det får du fråga de som gjorde utredningen. Om det saknas bevis för att du är olämplig som förälder också något du får fråga socialtjänsten om. Då det är de som gjort utredningen.
Nu har jag faktiskt inga problem som behövs åtgärdas och utredas. Och jag gör det bästa för mina barn tillsammans med deras pappor. Och ja, jag bryr mig om mina barn och tillgodoser alla deras behov. Vilket har gjort att någon orosnmälan aldrig har kommit eftersom det inte finns någon grund för det.
Om du känner dig orolig över mina barn så får gärna göra en orosanmälan. Du måste bara hitta mig först.