Anonym (intressant) skrev 2023-03-14 15:25:56 följande:
Visserligen är det tydligt att allt runt kommunikationen inte funkar för dig men jag tycker inte det verkar som du har några intellektuella problem.
Därför förvånar det mig att du tagit upp just detta som argument ett stort antal gånger i tråden, trots att flera försökt förklara skillnaden mellan att vara objekt i ett ärende = behov av att inte riskera sammanblandning respektive att vara handläggare och icke-individ i sammanhanget.
Försöker du bara göra nån slags poäng eller begriper du bara inte skillnaden? På riktigt alltså?
Rent faktiskt så är GDPR både enkelt och komplicerat. Väldigt många regleringar gör det lite rörigt.
I grunden är det dock enkelt;
En myndighet har rätt att hantera personuppgifter för att kunna klara sitt uppdrag. Man gör skillnad på känsliga personuppgifter och övrigt. En riskbedömning ska göras om uppgifterna hamnar i orätta händer.
Detta är anledningen till att man inte skriver ut personnummer eller ens namn i de fall exempelvis en journalanteckning skickas mellan myndigheter. Det kan vara försäkringskassan som skickar en notering till en arbetsgivare. Då anges endast ärendenummer och övrig information tar man via telefon eller i ett sekretesskyddat forum.
Att skriva ut personnummer i kallelser och liknande är helt normalt, det följer lagstiftningen och anses inte utgöra någon kränkning av en persons rättigheter. Det anses rent av viktigt att säkerställa att rätt person får rätt handling, det har hänt att den mänskliga faktorn gör misstag och skickat till fel person (som råkar ha samma namn).
I min värld är det normal vuxenkompetens att begripa detta och om man inte förstår så kan man alltid fråga.
Jag förstår att du har lite svårt för detta men hoppas du lär dig att du inte alltid vet allt och inte alltid har rätt. Inte för någon annans skull än din egen.
Lycka till med allt
Du utgår från myndighetens perspektiv. För mig utgör det ingen risk att bli sammanblandad. Det bor bara en person med mitt namn på den här adressen. De behöver inte ange mitt personnummer för att jag ska veta att det handlar om mig. Är det däremot så att jag skriver till kommunen kan det ju finnas flera Anna Svensson eller Kalle Karlsson. Därför är det viktigt att den skriftliga kommunikationen hamnar hos rätt instans. Det är väl möjligen där deras personnummer kommer in i bilden. Visst, jag skulle ju bara kunna ange motpartens ärendenummer om det finns tillgängligt. Vad våra personnummer ska dit och göra, finns det fortfarande ingen som gett en godtagbar förklaring till.
Vad säger du om att sända utredningen med vanlig post, istället för REK då? Som jag ser det innehåller en sådan här utredning känsliga uppgifter, där ens personnummer egentligen är den minst känsliga delen.
Jag tror många klienter kommer bli väldigt försiktiga med vad de säger och inte säger när de vet att ens uppgifter riskerar att behandlas som konfetti av Socialtjänsten. Kan ju vara bra att ha i bakhuvudet i vart fall.