• Anonym (tur)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-11 15:47:45 följande:
    Jodå, blev inga större frågetecken där inte. Utredningen är nedlagd utan åtgärd. 
    Synd bara att det ska riva upp så mycket damm på vägen, men det är ju så de jobbar. 
    Jag sympatiserar med socialtjänstpersonal som bara gör sitt jobb och drabbas av gränslöst beteende med privata angrepp från personer som utreds.

Du hade bara tur att handläggaren inte valde att anmäla dig för hot mot tjänsteman, men de kanske bedömde att du inte är en psykopat utan bara tillfälligt gled in i ett sådant beteende för att du blev kränkt av att få en orosanmälan på dig och ville försöka knäppa någon på näsan.
  • Anonym (tur)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 10:48:33 följande:
    Nej, det är ingen säkerhet för oss. Tvärtom upplevs det som utpekande och utgör en risk om informationen hamnar i fel händer. Ingen av oss behöver upplysas om vad vi har för personnummer. Det räcker bra med att informationen finns i deras system. 
    Skaffa dig en låsbar brevlåda.
  • Anonym (tur)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 11:10:40 följande:
    Man kan göra sitt jobb på flera olika sätt. Jag har själv jobbat med myndighetsutövning och det brukar gå bra att göra på ett respektfullt sätt utan att sätta en ära i att knäppa någon på näsan. 

Beteendet att hantera sekretessbelagda uppgifter på det sätt de gör är betydligt mer gränslöst än något annat i den här utredningen. 
    Då tycker jag att det är synd att du själv inte har agerat så utan uppenbarligen velat försöka knäppa någon på näsan.

Det är inte enskilda handläggare som bestämmer regler och rutiner hos den myndighet de arbetar för och om du har synpunkter på regler och rutiner skulle du ha vänt dig till förvaltningen och inte blandat in handläggarens personliga uppgifter. Det är ett respektlöst och gränslöst beteende.
  • Anonym (tur)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 11:13:33 följande:
    Och på vilket sätt hindrar det mig ifrån att få grannens post och att de får min när brevbäraren lägger post i fel låda? 
    Det hindrar att någon tar din post. Det är ganska sällsynt att man får någon annans post och att de dessutom öppnar den, läser och därtill intresserar sig för vad det står i posten som har kommit fel.
  • Anonym (tur)
    Ess skrev 2023-03-12 11:28:35 följande:

Det hade varit betydligt säkrare att kommunicera sekretessbelagda saker via Kivra.

Just Socialtjänsten är inte med i Kivra, men många andra myndigheter är det så de kanske ansluter så småningom.
  • Anonym (tur)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 11:42:46 följande:
    Var har du fått det där ifrån? Varför skulle jag sakna rätt att ta reda på deras personnummer? Så länge man inte har skyddade personuppgifter är det offentliga uppgifter. Tog mig ungefär två minuter att ta reda på. 
    Du kan även ta reda på din handläggares partners personnummer, men om du gör det och inkluderar det i din korrespondens med din handläggare får det bara dina motiv att verka än mer grumliga.

Om du har problem med myndighetens rutiner ta det med myndigheten och inte med privatpersonerna som agerar åt myndigheten.
  • Anonym (tur)
    Ess skrev 2023-03-12 11:46:05 följande:
    Nej det är mer regel än undantag att vi får andras post. Postnord är uselt.
    Ytterst sällsynt här och när det har hänt har det varit frågan om eftersändning som släpar efter.
  • Anonym (tur)
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 12:38:42 följande:

Väldigt många felaktiga uppgifter här. Men jag tar det igen.

En socialsekreterare är en myndighetsperson, och fattar beslut som myndighet. Det betyder att man ALLTID har rätt att veta vem den personen är. Inklusive personnummer.

Jämförelsen med läkare är därför meningslös.

Det är oerhört viktigt att en myndighet inte kan ta anonyma beslut. Om detta kan man lägga vidare om man är intresserad.

Om myndmyndigjetsersonen råkar ha skyddade personuppgifter, är det uppgifterna som är skyddade. Däremot är personnumret alltid offentligt. Inte tvärtom.

I det ytterst ovanliga fallet, där det handlar om att myndighetspersonen kan utsättas för hot, Betty jag att det hänt att en hög chef kan signera beslutet. Till och med generaldirektören har jag hört. Något som säkert inte är fallet här.

Frågan gällde om man som "hämnd" för att det egna personnumret finns med i korrespondensen själv ska lägga till handläggarens personnummer i sin kommunikation med handläggaren.
  • Anonym (tur)
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 13:46:08 följande:
    Nej, det handlar om korrekt myndighetsutövning.
    Nej, Frågan gällde om man som "hämnd" för att det egna personnumret finns med i korrespondensen själv ska lägga till handläggarens personnummer i sin kommunikation med handläggaren.

Se den felstavade men ändå begripliga trådstarten:

"Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?"
  • Anonym (tur)
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 13:54:17 följande:

Håller med. Hade TS bara velat veta deras personnummer hade hon kunnat höra av sig och fråga om de kunde lämnas ut. Samma gäller hur brev skickats till henne. Hon skulle kunna be dem skicka handlingar med rek istället, men vad jag har sett gör hon inte det heller. 

Av allt att döma vill inte TS ha en lösning på de praktiska problemen. Hon vill hämnas på handläggarna och sätta dit dem på något sätt, visa att hon kan ha makt över dem. TS känner sig förmodligen maktlös, och det förstår jag till 100%, men hon vill lösa det på sätt som hon inte verkar inse förmodligen bara kommer att ge henne och barnet fler problem. 

Det är inte olagligt i sig att vara en lättkränkt och hämndlysten förälder så det kommer inte att påverka utredningen direkt, men det kan förstås allmänt sett krångla till livet i onödan. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?