• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
    Anonym (S-G) skrev 2023-03-15 09:10:13 följande:
    Om ditt namn nämns ett 30-tal gånger måste det varit en stor utredning.
    Inte om man nämner våra nummer 10 gånger på varje sida. 
    Anonym (Lill) skrev 2023-03-15 07:57:58 följande:
    Skulle du vägra medverka i en polisutredning också?

Trots att det kanske bara skulle få dig att verka ännu mer skyldig och kanske anhållen på det hela?

Men ja, bara du får härja hur du vill spelar det ingen roll om du blir inlåst.

Så både barnen och kanske även din frihet är värda att tumma på bara du får mästra och bråka lite
    Du måste skilja på att delta och att medverka. 

Enligt lag är man skyldig att infinna sig till ett polisförhör. Däremot är man inte skyldig att säga någonting. Man kan svara "inga kommentarer på alla frågor". Vad gäller en soc-utredning har man inga som helst skyldigheter att infinna sig på några möten. 
    Det är så många idiotiska anmälningar från individer som inte tycks ha något annat bättre för sig och om anklagelserna bedöms allvarliga anser sig Soc ha en skyldighet att både polisanmäla och starta utredningar. De säger själva att de inte har något val med hänsyn till regelverket, men som sagt - man har ingen skyldighet att delta. Det kostar både tid, engagemang, ork och resurser, förlorad arbetsinkomst m.m.  Det är därför man inte har någon skyldighet att delta om man inte har någon lust. 
    Anonym (Anonym) skrev 2023-03-15 08:49:55 följande:

Du har skyldighet att medverka i en utredning  som handlar om misstanke om barn som far illa i hemmet eller annanstans

Nej, det stämmer inte. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 09:52:40 följande:
    Du måste skilja på att delta och att medverka. 

Enligt lag är man skyldig att infinna sig till ett polisförhör. Däremot är man inte skyldig att säga någonting. Man kan svara "inga kommentarer på alla frågor". Vad gäller en soc-utredning har man inga som helst skyldigheter att infinna sig på några möten. 
    Det är så många idiotiska anmälningar från individer som inte tycks ha något annat bättre för sig och om anklagelserna bedöms allvarliga anser sig Soc ha en skyldighet att både polisanmäla och starta utredningar. De säger själva att de inte har något val med hänsyn till regelverket, men som sagt - man har ingen skyldighet att delta. Det kostar både tid, engagemang, ork och resurser, förlorad arbetsinkomst m.m.  Det är därför man inte har någon skyldighet att delta om man inte har någon lust. 
    Att inte infinna sig på ett soc-möte ang en orosnmälan ser inte bra ut för föräldern. 
    Jbn skrev 2023-03-15 10:42:53 följande:

Att du inte håller med om något är dock inte bevisad fakta som att jorden inte är platt. Du verkar dock onekligen ha svårt att skilja på dina åsikter och fakta. 

80 sidor lång tråd där de allra flesta försökt förklara något för dig men du hamnat i tjafs med flertal och du kan ändå inte ta till dig det minsta att det kanske är du som tänker lite knasigt. 

Det är minst lika mycket bevisad fakta att man inte behöver skriva våra personnummer 30 gånger i en utredning, eller ens någon gång. Det är också bevisad fakta att man kan sända en soc-utredning med rek istället för med vanlig post. 

Att du håller på och tjafsar om det säger mer om dig, än om mig. Du om någon vägrar ju ta till dig att det finns olika sätt att vidarebefordra information och att det finns olika vägar att sända post och som är olika säkra. Dvs, risk för att någon information hamnar i fel händer. Varför har du så svårt att ta in det?
    EpicF skrev 2023-03-17 09:54:45 följande:
    Att inte infinna sig på ett soc-möte ang en orosnmälan ser inte bra ut för föräldern. 
    Hos vem ser det inte bra ut menar du? Om man överenskommit om möte och sedan inte dyker upp kan jag hålla med om att det är dålig stil. Om man däremot klargör att man inte tänker delta är det en annan sak. Då får de utreda utan förälderns medverkan. Inget mer med det. 
    EpicF skrev 2023-03-16 19:04:59 följande:
    Jag tycker det är väldigt bra att ditt jobb har en policy att alltid skicka rek. Tror dock många sjukhus har det och hoppas att där jag jobbar också har det. Måste medge att jag inte vet eftersom jag aldrig skickar något till patienter. 

Men ja, det kanske borde vara lagkrav på det. 
    Borde absolut vara en policy i alla fall. Håller du med om att det är galet att socialen skickar personutredningar med vanlig post?
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 10:00:54 följande:
    Hos vem ser det inte bra ut menar du? Om man överenskommit om möte och sedan inte dyker upp kan jag hålla med om att det är dålig stil. Om man däremot klargör att man inte tänker delta är det en annan sak. Då får de utreda utan förälderns medverkan. Inget mer med det. 
    Oavsett så är det inte en fördel för mamman/föräldern. 
    EpicF skrev 2023-03-16 14:42:33 följande:
    Man har aldrig någon skyldighet att svara på frågor i ett polisförhör eller medverka i ett polisutredning. Man sitta helt tyst. Vilket är till ens egna nackdel. 
    Behöver inte alls vara till nackdel. Allt det du säger kan komma att användas emot dig. 
  • EpicF

Ts: Jag har aldrig hållt med att personutredningar ska skickas via vanlig post. Däremot är ok. Men det är helt Annan sak. 

Men man kan alltid som person be om att få der via rek. 

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?