• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 11:15:35 följande:
    När brevbäraren lägger i fel låda spelar det ingen roll hur bra brevlåda jag har. Behöver dessutom inte vara ofta. Det räcker med att det händer en gång, så har ett sekretessbrott begåtts. Att obehöriga får tag i sekretessbelagda handlingar pga undermåliga rutiner. 
    Då får du se till att din  brevlåda är ordentlig märkt med namn och adress. Och ta kontakt med brevbäraren. 

Nej, det är om din granne öppnar posten som sekretessen är bruten. Då an din granne bli anmäld för att han/hon öppnar din post. Men sekretessbrott är det inte säkert det blir eftersom posten är utställt och skickad till rätt person efter gällande regler. 
  • EpicF

Ts: Om soc däremot skickar brevet till din granne så är det ett sekretessbrott. Men nu gör dem inte det. 

• Anonym (Nfnf)

Hur går utredningen nu då? Om du inte deltar på deras möten kommer du sända ut signaler om att något Är fel. Mötena handlar om att man går efter att barnens ska ha det så bra som möjligt och du vill inte delta i dem. Det ser inte bra ut. Inte utåt sett.

EpicF skrev 2023-03-17 11:19:10 följande:
    Då får du se till att din  brevlåda är ordentlig märkt med namn och adress. Och ta kontakt med brevbäraren. 

Nej, det är om din granne öppnar posten som sekretessen är bruten. Då an din granne bli anmäld för att han/hon öppnar din post. Men sekretessbrott är det inte säkert det blir eftersom posten är utställt och skickad till rätt person efter gällande regler. 
    Brevlådan är tydligt uppmärkt. Det är inte brevbärarens ansvar att ta ansvar för socialförvaltningens arkiv- och sekretessregler. De skulle bara hänvisa till att viktiga handlingar ska skickas rekommenderat. 

Skulle vara intressant med en rättslig prövning i ett sådant här fall tycker jag. 

Skulle absolut säga att det är socialförvaltningens ansvar om sådan post skulle hamna i orätta händer. 
    EpicF skrev 2023-03-17 11:20:07 följande:

Ts: Om soc däremot skickar brevet till din granne så är det ett sekretessbrott. Men nu gör dem inte det. 

Hur vet du det? Om grannen inte berättar?

Hade faktiskt varit intressant om jag gång på gång efterfrågat den skriftliga kommunikationen och sagt att den inte kommit mig till handa och frågat vart de skickat den.
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-17 13:28:33 följande:

Hur går utredningen nu då? Om du inte deltar på deras möten kommer du sända ut signaler om att något Är fel. Mötena handlar om att man går efter att barnens ska ha det så bra som möjligt och du vill inte delta i dem. Det ser inte bra ut. Inte utåt sett.

Nej, då sänder jag signaler om att jag ser det som trams och inte är värt att lägga tid på. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 13:38:55 följande:
    Hur vet du det? Om grannen inte berättar?

Hade faktiskt varit intressant om jag gång på gång efterfrågat den skriftliga kommunikationen och sagt att den inte kommit mig till handa och frågat vart de skickat den.
    Därför att socialen fortfarande handlade enligt gällande regler. 
  • EpicF

Ts: Nej, de signaler du sänder genom att inte medverka är att du inte vill barnets bästa och att det i värsta fäll är problemer i familjen som du vägrar ta itu med. Inte att utredningen är trams. 

EpicF skrev 2023-03-17 13:40:26 följande:
    Därför att socialen fortfarande handlade enligt gällande regler. 
    Genom att bryta sekretessen genom att tillse att obehöriga kommer i åtnjutande av sekretessbelagda handlingar?. Skulle säga att de därigenom åsidosätter sina skyldigheter som myndighet. 
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 13:40:10 följande:
    Nej, då sänder jag signaler om att jag ser det som trams och inte är värt att lägga tid på. 
    Du har tyvärr fel där.
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?