• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Anonym (Nfnf)

Om man väljer att inte delta så vill man ju inte barnets bästa, för de har mötena för att barnet ska ha det bra. 

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 13:59:23 följande:
    Det är inte du som bestämmer. Du har inget inflytande. 
    Blir du utredd gör du naturligtvis som du själv vill. 
    Vart fick du det ifrån att jag skulle bestämma på något vis? Ja men det kan bli konsekvenser av det. Men det märker du väl isåfall. 
    EpicF skrev 2023-03-17 13:55:42 följande:
    Varför skulle det vara hotfullt? Om socialen inte får höra din uppfattning så har det enbart anmälan uppfattning att gå på och då kan der få konsekvenser för dig genom att ditt barn omhändertas. Kanske på felaktigt grundlag. Kanske inte. 

Det inget hotfullt att man får stå för konsekvenserna om inte medverkar. Det fakta. 
    De tror förhoppningsvis inte på allt de hör. De måste bilda sig en egen uppfattning. Dessutom skulle ett sådant beslut behandlas i Förvaltningsrätten och då kan man låta ett juridiskt ombud föra talan där. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 14:01:54 följande:
    De tror förhoppningsvis inte på allt de hör. De måste bilda sig en egen uppfattning. Dessutom skulle ett sådant beslut behandlas i Förvaltningsrätten och då kan man låta ett juridiskt ombud föra talan där. 
    Självklart har man ett juridiskt ombud om det tas upp i förvaltningsrätten. Men för att soc ska kunna bilda en uppfattning så läser de anmälan, kanske även tar kontakt med anmälaren, utreder i form av samtal med ex skola, barn, bvc etc och även föräldrarna. Om föräldrarna vägrar medverka så blir nackdelen av att det kan ligga sanning i anmälan. Och dessutom kan man inte bilda sig en egen uppfattning av föräldrarna om de vägrar delta. Då får man gå på det man har. Vilket är anmälan och eventuella andra personer man har samtalt med. 
  • EpicF

Ts: Man kan förövrigt ha ned ett juridiskt ombud eller en tillitsperson som för ens talan även på möten med socialen. 

Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-17 14:00:54 följande:
    Vart fick du det ifrån att jag skulle bestämma på något vis? Ja men det kan bli konsekvenser av det. Men det märker du väl isåfall. 
    Du påstår att det får konsekvenser, vilket inte alls behöver vara fallet. Jag poängterar bara att du inte har något inflytande över den processen. På dig låter det som att du tror du har det. 
    Varför skulle det vara hotfullt? Om socialen inte får höra din uppfattning så har det enbart anmälan uppfattning att gå på och då kan der få konsekvenser för dig genom att ditt barn omhändertas. Kanske på felaktigt grundlag. Kanske inte. 

Det inget hotfullt att man får stå för konsekvenserna om inte medverkar. Det fakta. 

Många saknar dessutom förtroende för socialtjänsten. Man uppfattar de inte som objektiva och man litar inte på dem. Exempelvis inte rörande deras sätt att hantera sekretessbelagd information. Då kan man välja att distansera sig. Fullt naturligt som jag ser det. 
    EpicF skrev 2023-03-17 14:06:07 följande:

Ts: Man kan förövrigt ha ned ett juridiskt ombud eller en tillitsperson som för ens talan även på möten med socialen. 

Socialtjänsten är ingen domstol. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 14:07:06 följande:
    Du påstår att det får konsekvenser, vilket inte alls behöver vara fallet. Jag poängterar bara att du inte har något inflytande över den processen. På dig låter det som att du tror du har det. 

Många saknar dessutom förtroende för socialtjänsten. Man uppfattar de inte som objektiva och man litar inte på dem. Exempelvis inte rörande deras sätt att hantera sekretessbelagd information. Då kan man välja att distansera sig. Fullt naturligt som jag ser det. 
    Du får göra precis som du vill, men att inte medverka i en soc-utredning är negativt för föräldrarna. 
    EpicF skrev 2023-03-17 14:05:31 följande:
    Självklart har man ett juridiskt ombud om det tas upp i förvaltningsrätten. Men för att soc ska kunna bilda en uppfattning så läser de anmälan, kanske även tar kontakt med anmälaren, utreder i form av samtal med ex skola, barn, bvc etc och även föräldrarna. Om föräldrarna vägrar medverka så blir nackdelen av att det kan ligga sanning i anmälan. Och dessutom kan man inte bilda sig en egen uppfattning av föräldrarna om de vägrar delta. Då får man gå på det man har. Vilket är anmälan och eventuella andra personer man har samtalt med. 
    Som förälder kan man inte lita på att socialtjänsten utreder objektivt. De kan hävda att man sagt saker som man inte gjort osv. 
  • EpicF

Ts: Nej, jag aldrig påstått att socialtjänsten är en domstol. Jag sa enbart att man kan få ha med sig andra personer man har tillit till eller ett juridisk ombud, ex en advokat om man inte vill gå själv på ett möte med socialen. 

Det är inte bart i domstolar man har rätt till ha med en annan person. Det gäller alla möten, oavsett om det är med socialen, arbetsgivaren, läkare etc. 

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?