• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 20:57:39 följande:

Ordinär man: Som sjuksköterska kan man, i egenskap av just sjuksköterska jobba på exempel IVO (myndighet) eller enhet för bistånd (också myndighet) och då ta myndighetsbeslut rörande utredning om en person har rätt till bistånd och vad för bistånd eller om en vårdenhet har agerat rätt. 

Men att du vet det är inte förvånande alls. 

Vi tar det en gång till. En sjuksköterska kan arbeta på IVO, och det kan mycket väl vara kompetensen som sjuksköterska som används i arbetet.

Men om det är personen som är sjuksköterska som tar beslut, så är det inte i egenskap av sjuksköterska som beslut tas. Utan som tjänsteman på IVO  

För de allra flesta är det här en uppenbar och självklar skillnad. Tydligen inte för dig.
    Anonym (Lill) skrev 2023-03-12 20:02:56 följande:
    Fast nu spreds inte utredningen till grannar via felaktig posthantering. Utredningen lades ned. Ditt barn slapp LVM. Ingen annan såg era personnummer.

Bara för att det kunde ha hänt att brevbäraren lade brevet i fel låda och en av dina grannar plockade upp det, olagligen öppnade det och på något sätt försökte begå ett bedrägeri med era personnummer eller kopierade utredningen och satte upp i er tvättstuga för alla att se, så är det ju inget som har hänt!

Är det inte dags att lägga ned?

Vad kommer du att starta för tråd nästa vecka? 
    "Polisen stoppade mig för nykterhetskontroll precis utanför mina barns skola?! Tänk om jag nu hade kört onykter, tänk också OM några skolkamrater till mina barn hade tittat ut genom fönstret och sett händelsen! Mina barn hade kunnat bli mobbade för att de har en kriminell morsa. Nu blev de varken mobbade eller såg något men är det inte helt förjävligt att polisen stoppar mammor i bil utanför skolor?!"

Och sen en ny 60-sidorstråd om det...
    Enligt ditt sätt att se det spelar felaktiga beslut ingen roll så länge det inte händer något. Med andra ord helt okej att köra förbi en skola i 100 km i timmen i berusat tillstånd. Så länge det inte händer en olycka. 

Att sända sekretessklassade handlingar med vanlig post är okej så länge Post Nord råkar lägga posten i rätt låda? Är det så man ska tolka ditt inlägg? Förstår jag dig rätt då? 

Förstår inte varför du och andra finner sådant nöje med att tjafsa emot när ni så uppenbart har fel om det mesta och absolut noll insikt.
  • EpicF

Ordinär man: Jag jobbar som ssk på ivo, som mydhetsperson/tjänsteman i egenskap av ssk så tar också även besluten i egenkap av sjuksköterska. 

Alla utom du förstår att man sjuksköterska ka ha jobb där.man tar myndighetsbeslut, i egenskap av just sjuksköterska. 

Något säger mig att du inte aning om vad en sjuksköterska kan jobba med. 

EpicF skrev 2023-03-12 20:52:38 följande:

Ts: Personnumret är en värdehandling och ja, jag vet vad en värdehandling är. Vet du? Du visste inte att personnumret är en värdehandling.

Vem är det egentligen som är pajsare? 
    Inte ärndet jag iallfall. 

Så vad är ett personnummer värt då? 
    Jag kan få ut personnumret på varenda käft som är anställd i en kommun. De har ingen rätt att fråga varför jag vill ha ut det. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 21:43:05 följande:
    Jag kan få ut personnumret på varenda käft som är anställd i en kommun. De har ingen rätt att fråga varför jag vill ha ut det. 
    Jag har aldrig sagt att du inte kan få det. Faktum kvarstår dock att hela personnummer ÄR en värdehandling. 
  • Anonym (Ordning)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 21:43:05 följande:
    Är du lika krånglig i kontakterna med soc som du är här i tråden gör du det bara svårare för dig.

Smidighet lönar sig!
    EpicF skrev 2023-03-12 21:40:37 följande:

Ordinär man: Jag jobbar som ssk på ivo, som mydhetsperson/tjänsteman i egenskap av ssk så tar också även besluten i egenkap av sjuksköterska. 

Alla utom du förstår att man sjuksköterska ka ha jobb där.man tar myndighetsbeslut, i egenskap av just sjuksköterska. 

Något säger mig att du inte aning om vad en sjuksköterska kan jobba med. 

IVO har inga som helst sanktionsmöjligheter. En pappersmyndighet precis som JO. De kan lika gärna läggas ned. Ingen bryr sig om dem 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 21:45:31 följande:
    IVO har inga som helst sanktionsmöjligheter. En pappersmyndighet precis som JO. De kan lika gärna läggas ned. Ingen bryr sig om dem 
    Det är fortfarande en myndighet som tar myndighetsbeslut. Och det var det vore diskuterade. Att du anser att det är en "pappersmyndihet" får så för dig. 

Förövrig kan som ssk även jobba på Socialatyrelsen. 
  • Anonym (Juli)
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 20:43:42 följande:
    Uppenbarligen förstår du inte hur pinsam du är. 

Socialtjänsten är kommunal, vilket inte hindrar den från att ta myndighetsbeslut. Eller vad tror du ett beslut om att frånta vårdnaden från föräldrarna är?

Ett domstolsbeslut. Eftersom det fattas av en domstol. 

I akutfall får socialtjänsten ta beslut om omhändertagande, men även det ska sedan skickas till domstolen. 

Jag vet inte riktigt vem det är som är pinsam? 

• EpicF

Ordinär man: Förövrigt har även IVO sanktionsmöjligheter. Vilket regleras främst i patientsäkerhetslagen, och även endel andra lagar. 

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?