• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Ordinär Man
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 16:42:34 följande:
    Jag har skrivit till TS från första början att hon borde ha ringt eller skrivit soc och påtalat hur deras sätt att kommunicera uppfattas och att sån post bör skickas rekommenderat. Men TS verkar ha något emot rak kommunikation utan vill istället antyda hur det känns när ens personnummer står i ett brev genom att ge igen med samma mynt. 
    Nu ingår det inte i TS uppdrag här i livet, att lära myndigheter hur de ska sätta sitt jobb.
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 16:42:39 följande:
    Märkligt. De myndigheter jag har kontakt med, har månat om att delge beslut på ett korrekt sätt. Typisk med brev med en standardformulering, plus några några kommentarer. Här verkar det som att Soc har en rätt tillbakalutad inställning till sin roll som myndighet.
    Ja, det skiljer sig nog en del mot hur statliga myndigheter arbetar. Egentligen känns det lite fel för mig att referera till socialtjänsten som en "myndighet" även om de i formell mening sysslar med myndighetsutövning. 

Precis som du säger får jag intrycket av att det är lite hafsigt och slafsigt på det sätt de arbetar och bedriver sin myndighetsutövning. Det är i alla fall mitt intryck. Synd egentligen, då det är viktiga frågor. I min värld så är respekt inget man får, utan något man förtjänar. Ett korrekt och respektfullt bemötande är en bra start.
  • Anonym (Ert)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 16:37:49 följande:
    Ja, man är säkert skitunderlig för att man vill veta vilka det är man har att göra med, eller för att man inte vill att sekretessklassade uppgifter ska spridas vind för våg.  Oerhört märkligt uppförandeSkrattande
    Nej, som jag redan skrivit så ger du underliga vibbar på grund av din fixering vid att du ska uppge socialsekreterarnas personnummer. Ingenting annat. 
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 16:50:04 följande:
    Nu ingår det inte i TS uppdrag här i livet, att lära myndigheter hur de ska sätta sitt jobb.
    Precis så ligger det till. När de sedan begått oförrätten går den heller inte att göra ogjord. Så känner helt enkelt inte att jag har något för att påtala det för dem. 
  • Anonym (Juli)
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 16:50:04 följande:
    Nej, men nu vill hon ju göra det. Och då behöver hon tala ur skägget. Inte skicka ett brev där hon visar att hon minsann också kan hitta folks personnummer. 
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 16:48:10 följande:

Ordinär man: Nej, man inte skyldig att uppge sitt personnummer för en klient eller en random person. 

Okej. Om vi tar det så här. Handläggare Ture Sventon på Skatteverket tar ett beslut om att skönstaxera Ville Vessla. Tures personnummer måste uppges om Vessla frågar.

Om Omar ringer Folkbokföringen och frågar efter Villes adress. Om det är Ture som råkar sitta på den posten just då, kan jag tänka mig att Ture inte behöver uppge sitt personnummer.

Så fort Ture börjar utreda Ville, har Ville rätt att veta vem som utreder honom.
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 16:49:56 följande:

Ordinär man: Då har väl skatteverket fel. Ska genast ringa dem på måndag och uppge att de enligt Ordinär man på sajten familjeliv har helt fel. 

Ring du! Risken är dock att du lär dig något.
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 16:54:46 följande:
    Precis så ligger det till. När de sedan begått oförrätten går den heller inte att göra ogjord. Så känner helt enkelt inte att jag har något för att påtala det för dem. 

Du vill alltså varken förmå dem att ändra arbetssätt eller skrämma dem. Vad är det då vill få ut av att skicka dem ett brev med deras personnummer i? 

• EpicF
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 16:57:28 följande:
    Ring du! Risken är dock att du lär dig något.
    Ja att jag har rätt. 

För nej, man behöver aldrig uppge sitt personnummer. Inte ens som myndighetsperson. 
  • Ordinär Man
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 16:55:49 följande:
    Nej, men nu vill hon ju göra det. Och då behöver hon tala ur skägget. Inte skicka ett brev där hon visar att hon minsann också kan hitta folks personnummer. 
    Nej, hon ville inte undervisa. Hon ville visa att hon var förbannad, genom att skriva ut handläggarnas personnummer i korrespondensen.

Ser du verkligen inte hur banalt det är?
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?