• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 15:33:54 följande:
    Beslutet däremot är offentligt. Även om jag kan tänka mig att Soc väljer att hålla delar av det hemligt.
    Vilket beslut pratar du om? Är något offentligt kan inte socialen välja att hålla det hemligt. Då bryter man antingen mot sekretesslagstiftning eller mot offentlighetsprincipen. Jag är rätt säker på att allt som ryms inom journalen omgärdas av sekretess. Skulle det däremot gå så långt som en dom av något slag kan jag tänka mig att den blir offentlig. 
  • Ess
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 13:25:47 följande:

Ordinär Man skrev 2023-03-12 12:38:42 följande:

Väldigt många felaktiga uppgifter här. Men jag tar det igen.

En socialsekreterare är en myndighetsperson, och fattar beslut som myndighet. Det betyder att man ALLTID har rätt att veta vem den personen är. Inklusive personnummer.

Jämförelsen med läkare är därför meningslös.

Det är oerhört viktigt att en myndighet inte kan ta anonyma beslut. Om detta kan man lägga vidare om man är intresserad.

Om myndmyndigjetsersonen råkar ha skyddade personuppgifter, är det uppgifterna som är skyddade. Däremot är personnumret alltid offentligt. Inte tvärtom.

I det ytterst ovanliga fallet, där det handlar om att myndighetspersonen kan utsättas för hot, Betty jag att det hänt att en hög chef kan signera beslutet. Till och med generaldirektören har jag hört. Något som säkert inte är fallet här.

Att sända hela utredningen som rör mitt barn inkl misstankar, anklagelse, hemförhållanden m.m med vanlig post. Ja, jag skulle säga att då är man tämligen likgiltig för om sekretess upprätthålls eller inte. Vet inte om det är direkt olämpligt, men ponera som sagt att informationen faller i orätta händer och får spridning. Nog skulle man kunna hävda försummelse. Ungefär som att ställa arkivet utanför kommunhuset och sen hävda att folk inte har rätt att titta i lådorna och säga att de inte kan ta ansvar för om någon gör det ändå. 

Tror inte SÄPO skulle arbeta på det viset i vart fall. 
    +1 på detta!
  • Anonym (Juli)
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 14:18:08 följande:
    TS har ingen makt. Eller hur?

Ja, jag tycker också det är lite fånigt beteende av TS. Men återigen. Det har ingen betydelse!@

Handläggarna på våra myndighet är utbildade, har som jobb, har erfarenhet av, och allt möjligt man hitta på, att hantera personer som är besvärliga.

Det kan vara personer, som, kanske av egen förskyllan, förlorar sitt hus, eller får sitt sjukbidrag indraget. 

Här är TS en liten ljum västanfläkt jämfört med vad hotfulla våldsverkare eller rättshaverister kan åstadkomma.

Dessutom när TS har all rätt att veta vem handläggaren är!

Visst är hon maktlös. Tror att jag skrev det någonstans. Men den situationen förbättras knappast av att hon beter sig konstigt. Jag har aldrig skrivit att det TS gör är olagligt. Bara att hennes beteende troligen är till nackdel för henne själv och hennes barn. 

Visst är det som du säger, myndighetstjänstemän är vana vid ännu knepigare människor än så. Men jag tycker att TS behöver få höra att det hon gör uppfattas som knasigt av andra och till och med kan uppfattas som hotfullt. Grejen är att jag tror att det är det senare hon vill uppnå - just för att minska känslan av maktlöshet. Men det hjälper ju inte på lång sikt. 

• Ess
    EpicF skrev 2023-03-12 13:36:24 följande:
    Och vad da chefen när du anmälde art de skickat sekretessbelagda uppgifter i vanligt post? 

Förövrigt är det förmodligen ingen sekretess på en utredning. Vilket du säkert fick reda på när du påpekade det. 
    öhh, oj, men adressen är ju RÄTT!
    Vilket den var. Men tyvärr så fick vi brevet tre månader efter mötet.
  • Anonym (M)
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 12:39:20 följande:

Bara för att det är lagligt att göra något behöver det inte betyda att det är särskilt smart. Det finns massa idiotiska saker som inte är olagliga. 

Att du inte bryr dig om att ditt fanatiska beteende kan skada ditt barn är i sig en grund för orosanmälan. En friskt funtad förälder sätter inte sina personliga vendettor framför barnets välmående. 

Trams, finns ingenting som tyder på att barnets välmående ska äventyras av att TS skriver personnummer. Utredningen är nedlagd.

Förresten är ALL oro grund för en orosanmälan, hur tramsig oron än är, man måste inte ha mer än så, det verkar som att du vill försöka påskina att det behövs något slags starkare kriterier för att få göra en orosanmälan.
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 15:54:36 följande:

Röjer era uppgifter? Kan du inte ditt eget personnummer? 

Handläggare är människor. Det är givetvis svårare att föra ett konstruktivt samtal med någon som är så extremt lösningsofokuserad som du är. Du sätter små fjantsaker före att skapa ett bra diskussionsklimat. Jag har just nu mycket kontakt med BUP och är inte alltid så nöjd med vad de gör. Men inte är jag så korkad, rent ut sagt, att jag ägnar mig åt små fjantiga hämndaktioner för att sätta dem på plats. Vill man ha en konstruktiv dialog behöver man bemöta folk med respekt. Inte smida små listiga planer kring hur man minsann ska visa dem. 

Jag har aldrig påstått att du gör något olagligt. Men det du gör förstör ju bara för dig och ditt barn. Medverka till ett bra samtal istället för att bete dig som en småkorkad rättshaverist. 

Ditt barn är polisanmäld, du själv beter dig som en jag vet inte vad. Men ni behöver ingen hjälp. Ok? säger du det så. 

Har du ens ringt och pratat med handläggaren om hur brevet formulerades och sättet det skickades på? Det är nämligen vad en normalfungerande människa hade gjort för sisådär tre, fyra veckor sedan. 

Det är ju just det jag menar. Vi behöver inte informeras om våra personnummer. Det är totalt onödig information. När de dessutom handskas med uppgifterna så vårdslöst kan sådana uppgifter tillsammans med andra uppgifter förorsaka problem för oss om de faller i orätta händer. Det är därför jag tycker det är högst anmärkningsvärt att sända en sådan utredning med vanlig post. Genom att göra så visar man tydligt att man inte bryr sig ett skit om sekretessen. Det är märkligt att om jag ringer till ett sjukhus och begär ut en helt vanlig röntgenjournal på en fraktur, då ska det gå REK enligt sjukhuset. Inget jag motsäger mig, men att sända en socialrättsutredning med vanligt post. Det går tydligen bra. Enligt mitt tycke borde man vara ungefär 10 gånger så försiktig i det senare fallet. Logiken känns märklig, men jag fattar förstås att det är två helt olika offentliga instanser och olika plånböcker. 

I framtiden skulle jag välja att inte medverka och sänder de något med post kommer jag förneka all kännedom. Skulle alla göra likadant skulle vi få bort oskicket. 
  • Ordinär Man
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 16:02:34 följande:
    Vilket beslut pratar du om? Är något offentligt kan inte socialen välja att hålla det hemligt. Då bryter man antingen mot sekretesslagstiftning eller mot offentlighetsprincipen. Jag är rätt säker på att allt som ryms inom journalen omgärdas av sekretess. Skulle det däremot gå så långt som en dom av något slag kan jag tänka mig att den blir offentlig. 
    Beslutet att lägga ner utredningen. 
  • Anonym (tur)
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 13:54:17 följande:

Håller med. Hade TS bara velat veta deras personnummer hade hon kunnat höra av sig och fråga om de kunde lämnas ut. Samma gäller hur brev skickats till henne. Hon skulle kunna be dem skicka handlingar med rek istället, men vad jag har sett gör hon inte det heller. 

Av allt att döma vill inte TS ha en lösning på de praktiska problemen. Hon vill hämnas på handläggarna och sätta dit dem på något sätt, visa att hon kan ha makt över dem. TS känner sig förmodligen maktlös, och det förstår jag till 100%, men hon vill lösa det på sätt som hon inte verkar inse förmodligen bara kommer att ge henne och barnet fler problem. 

Det är inte olagligt i sig att vara en lättkränkt och hämndlysten förälder så det kommer inte att påverka utredningen direkt, men det kan förstås allmänt sett krångla till livet i onödan. 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 16:14:46 följande:
    Det är ju just det jag menar. Vi behöver inte informeras om våra personnummer. Det är totalt onödig information. När de dessutom handskas med uppgifterna så vårdslöst kan sådana uppgifter tillsammans med andra uppgifter förorsaka problem för oss om de faller i orätta händer. Det är därför jag tycker det är högst anmärkningsvärt att sända en sådan utredning med vanlig post. Genom att göra så visar man tydligt att man inte bryr sig ett skit om sekretessen. Det är märkligt att om jag ringer till ett sjukhus och begär ut en helt vanlig röntgenjournal på en fraktur, då ska det gå REK enligt sjukhuset. Inget jag motsäger mig, men att sända en socialrättsutredning med vanligt post. Det går tydligen bra. Enligt mitt tycke borde man vara ungefär 10 gånger så försiktig i det senare fallet. Logiken känns märklig, men jag fattar förstås att det är två helt olika offentliga instanser och olika plånböcker. 

I framtiden skulle jag välja att inte medverka och sänder de något med post kommer jag förneka all kännedom. Skulle alla göra likadant skulle vi få bort oskicket. 

Och vad svarade de på soc när du ringde dit och i vänlig men bestämd ton förklarade vilka konsekvenser det fått för dig att de skickar information på det viset? 

Vad jag har sett i tråden har du inte hört av dig till dem öht. (Reservation för missade inlägg i lång tråd.) Istället sitter du, vecka efter vecka, på nätet och planerar en hämndaktion. Har du ens genomfört den? 

• EpicF

Ordinär man: Nähä, så det har ingen betydelse att vet (utan personnummer).vem handläggaren är. Vad ska hon då med personnummer till, enligt dig? 

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?