• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • EpicF

Ordnär man: En person som jobbar för.en myndighet behöver inte uppge sitt personnummer till dem som får hjälp eller utreds. Enbart för- och efternamn samt kontaktuppgifter (så förvisso kan vara ett växelnummer)

Att de uppger ts personnummer är för att säkerställa att det är henne och ingen annan. Att de inte blandat samma två klienter. Handläggaren personnummer är irrelevanta för sammanhanget och kan ses som förstärkt hot om ts uppger dem i sin korrespondens. Kan ses, måste inte ses, beror på hur handläggaren reagerar. 

• EpicF

Om man har sekretessmarkering/skyddade uppgifter är även personnumret skyddad. 

Dessutom så ska det alltid finns en grund till att man väljer att ta reda på och använda en annans personnummer, och det har person rätt att få veta. 

• Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 12:44:03 följande:

Ordnär man: En person som jobbar för.en myndighet behöver inte uppge sitt personnummer till dem som får hjälp eller utreds. Enbart för- och efternamn samt kontaktuppgifter (så förvisso kan vara ett växelnummer)

Att de uppger ts personnummer är för att säkerställa att det är henne och ingen annan. Att de inte blandat samma två klienter. Handläggaren personnummer är irrelevanta för sammanhanget och kan ses som förstärkt hot om ts uppger dem i sin korrespondens. Kan ses, måste inte ses, beror på hur handläggaren reagerar. 

Men det var så själva fan!

Du har fel. Och det gör är dessutom viktigt. Man har ALLTID rätt att få veta identiteten på personen. Myndigheten fattar INTE anonyma beslut. Vi lever inte i DDR!

Har handläggaren skyddade personuppgifter är dennes namn och adress skyddade. Personnumret är däremot alltid offentligt.

Myndigheten får inte se det som ett gott att någon använder sina rättigheter. Ett hot är något annat.
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 12:38:42 följande:

Väldigt många felaktiga uppgifter här. Men jag tar det igen.

En socialsekreterare är en myndighetsperson, och fattar beslut som myndighet. Det betyder att man ALLTID har rätt att veta vem den personen är. Inklusive personnummer.

Jämförelsen med läkare är därför meningslös.

Det är oerhört viktigt att en myndighet inte kan ta anonyma beslut. Om detta kan man lägga vidare om man är intresserad.

Om myndmyndigjetsersonen råkar ha skyddade personuppgifter, är det uppgifterna som är skyddade. Däremot är personnumret alltid offentligt. Inte tvärtom.

I det ytterst ovanliga fallet, där det handlar om att myndighetspersonen kan utsättas för hot, Betty jag att det hänt att en hög chef kan signera beslutet. Till och med generaldirektören har jag hört. Något som säkert inte är fallet här.

Tack för ett bra och klargörande inlägg. Det är som sagt mycket felaktigheter som florerar här i tråden. 

Det hela har bland annat med rättssäkerhet att göra. Man ska veta vem man har att göra med. Vem som står bakom en utredning och de beslut som fattas. 
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 12:47:10 följande:

Om man har sekretessmarkering/skyddade uppgifter är även personnumret skyddad. 

Dessutom så ska det alltid finns en grund till att man väljer att ta reda på och använda en annans personnummer, och det har person rätt att få veta. 

Fel! Personnumret är INTE skyddat.

Vidare behöver man inte en orsak till att ta reda på personnumret. Prova själv att ringa folkbokföringen, uppge ditt namn och adress, och be om personnummer.

Att handläggarna p på socialtjänsten inte identifierar sig känns lite grumligt. Men det kanske har att göra med att deras allra skyldighet att identifiera sig, har att göra med att ta beslut. Men att kalla in TS till samtal är också ett beslut, så för bör det framgå.

Att de sedan skickar ut sekretessbelagda uppgifter med vanlig post känns väldigt konstigt. Men var de verkligen sekretessbelagda?
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 13:01:57 följande:
    Men det var så själva fan!

Du har fel. Och det gör är dessutom viktigt. Man har ALLTID rätt att få veta identiteten på personen. Myndigheten fattar INTE anonyma beslut. Vi lever inte i DDR!

Har handläggaren skyddade personuppgifter är dennes namn och adress skyddade. Personnumret är däremot alltid offentligt.

Myndigheten får inte se det som ett gott att någon använder sina rättigheter. Ett hot är något annat.
    Tack. Du har förstås helt rätt. Ser ut som du använder autocorrect eller liknande funktion när du skriver. Jag förstår dock ändå vad du menar. 🙂

Det du skriver är förstås viktigt. Jag är så trött på olika myndighetspersoner som systematiskt missbrukar sin ställning. Precis som du säger bor vi inte i DDR. Att värna sina rättigheter betyder inte att man hotar någon, eller ska riskera repressalier för att man anses "jobbig". 
  • Ordinär Man
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 13:06:17 följande:
    Tack för ett bra och klargörande inlägg. Det är som sagt mycket felaktigheter som florerar här i tråden. 

Det hela har bland annat med rättssäkerhet att göra. Man ska veta vem man har att göra med. Vem som står bakom en utredning och de beslut som fattas. 
    Ja, visst är det så. Notera också att även beslutet att lägga ner undersökningen mot dig är ett myndighetsbeslut, och att det är viktigt att veta vem eller vilka som står bakom det. 

Vi kan vända på det, och göra antagandet att de fattade fel beslut, och det finns skäl att omhänderta dina barn. Då måste hen kunna ställas till ansvar, och inte kunna följa sig bakom någon anonymitet.

Så fungerar det i Sverige. Väldigt mycket är offentligt, och det ska vi vara tacksamma över.

Sen undrar jag om det verkligen var sekretessbelagda uppgifter du fick med vanlig post. Men med det sagt kan de vara känsliga, och att det, om än inte olagligt, är olämpligt att skicka d dem med vanlig post.
  • Ordinär Man
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 13:13:22 följande:
    Tack. Du har förstås helt rätt. Ser ut som du använder autocorrect eller liknande funktion när du skriver. Jag förstår dock ändå vad du menar. 🙂

Det du skriver är förstås viktigt. Jag är så trött på olika myndighetspersoner som systematiskt missbrukar sin ställning. Precis som du säger bor vi inte i DDR. Att värna sina rättigheter betyder inte att man hotar någon, eller ska riskera repressalier för att man anses "jobbig". 
    Jo, jag har lite problem med stavning.

Myndighetspersoner brukar inte missbruka sin ställning. Särskilt inte systematiskt.

Däremot kan de börja göra det, om de vill skydda sig för fel de kan ha begått. Fel gör alla, även myndigheter, och där finns risk för att de kan börja missbruka sina befogenheter för att skydda sig själva eller sina kolleger. Har naturligtvis hänt många gånger.

Att de skulle utreda dig är självklart. Och för att utredningen ska blir som bra som möjligt, är det viktigt att de är så öppna som möjligt i kommunikationen.

Om de skulle ifrågasätta varför du vill ha deras personnummer, skulle jag se som ett förtäckt hot från deras sida.
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 13:16:53 följande:
    Ja, visst är det så. Notera också att även beslutet att lägga ner undersökningen mot dig är ett myndighetsbeslut, och att det är viktigt att veta vem eller vilka som står bakom det. 

Vi kan vända på det, och göra antagandet att de fattade fel beslut, och det finns skäl att omhänderta dina barn. Då måste hen kunna ställas till ansvar, och inte kunna följa sig bakom någon anonymitet.

Så fungerar det i Sverige. Väldigt mycket är offentligt, och det ska vi vara tacksamma över.

Sen undrar jag om det verkligen var sekretessbelagda uppgifter du fick med vanlig post. Men med det sagt kan de vara känsliga, och att det, om än inte olagligt, är olämpligt att skicka d dem med vanlig post.

Ordinär Man skrev 2023-03-12 12:38:42 följande:

Väldigt många felaktiga uppgifter här. Men jag tar det igen.

En socialsekreterare är en myndighetsperson, och fattar beslut som myndighet. Det betyder att man ALLTID har rätt att veta vem den personen är. Inklusive personnummer.

Jämförelsen med läkare är därför meningslös.

Det är oerhört viktigt att en myndighet inte kan ta anonyma beslut. Om detta kan man lägga vidare om man är intresserad.

Om myndmyndigjetsersonen råkar ha skyddade personuppgifter, är det uppgifterna som är skyddade. Däremot är personnumret alltid offentligt. Inte tvärtom.

I det ytterst ovanliga fallet, där det handlar om att myndighetspersonen kan utsättas för hot, Betty jag att det hänt att en hög chef kan signera beslutet. Till och med generaldirektören har jag hört. Något som säkert inte är fallet här.

Att sända hela utredningen som rör mitt barn inkl misstankar, anklagelse, hemförhållanden m.m med vanlig post. Ja, jag skulle säga att då är man tämligen likgiltig för om sekretess upprätthålls eller inte. Vet inte om det är direkt olämpligt, men ponera som sagt att informationen faller i orätta händer och får spridning. Nog skulle man kunna hävda försummelse. Ungefär som att ställa arkivet utanför kommunhuset och sen hävda att folk inte har rätt att titta i lådorna och säga att de inte kan ta ansvar för om någon gör det ändå. 

Tror inte SÄPO skulle arbeta på det viset i vart fall. 
  • Ordinär Man

Kollade upp det hela om att en hög chef skrev under ett beslut.

Ärendet jag känner till, handlade om en kriminell person, med ett våldsamt förflutet, som borde uttalat och realiserat hot.

Här skrev generaldirektören under beslutet.

Så har man gjort i flera fall, för att skydda enskilda handläggare. Men det är alltså undantag, och säkert inte tillämpligt i TS fall.

Och återigen, det är personnumret på handläggaren man får. Har handläggaren skyddade personuppgifter är det endast det man får. Inga namn eller adress.

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?