Ordinär Man skrev 2023-03-12 13:16:53 följande:
Ja, visst är det så. Notera också att även beslutet att lägga ner undersökningen mot dig är ett myndighetsbeslut, och att det är viktigt att veta vem eller vilka som står bakom det.
Vi kan vända på det, och göra antagandet att de fattade fel beslut, och det finns skäl att omhänderta dina barn. Då måste hen kunna ställas till ansvar, och inte kunna följa sig bakom någon anonymitet.
Så fungerar det i Sverige. Väldigt mycket är offentligt, och det ska vi vara tacksamma över.
Sen undrar jag om det verkligen var sekretessbelagda uppgifter du fick med vanlig post. Men med det sagt kan de vara känsliga, och att det, om än inte olagligt, är olämpligt att skicka d dem med vanlig post.
Ordinär Man skrev 2023-03-12 12:38:42 följande:
Väldigt många felaktiga uppgifter här. Men jag tar det igen.
En socialsekreterare är en myndighetsperson, och fattar beslut som myndighet. Det betyder att man ALLTID har rätt att veta vem den personen är. Inklusive personnummer.
Jämförelsen med läkare är därför meningslös.
Det är oerhört viktigt att en myndighet inte kan ta anonyma beslut. Om detta kan man lägga vidare om man är intresserad.
Om myndmyndigjetsersonen råkar ha skyddade personuppgifter, är det uppgifterna som är skyddade. Däremot är personnumret alltid offentligt. Inte tvärtom.
I det ytterst ovanliga fallet, där det handlar om att myndighetspersonen kan utsättas för hot, Betty jag att det hänt att en hög chef kan signera beslutet. Till och med generaldirektören har jag hört. Något som säkert inte är fallet här.
Att sända hela utredningen som rör mitt barn inkl misstankar, anklagelse, hemförhållanden m.m med vanlig post. Ja, jag skulle säga att då är man tämligen likgiltig för om sekretess upprätthålls eller inte. Vet inte om det är direkt olämpligt, men ponera som sagt att informationen faller i orätta händer och får spridning. Nog skulle man kunna hävda försummelse. Ungefär som att ställa arkivet utanför kommunhuset och sen hävda att folk inte har rätt att titta i lådorna och säga att de inte kan ta ansvar för om någon gör det ändå.
Tror inte SÄPO skulle arbeta på det viset i vart fall.