• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
    EpicF skrev 2023-03-12 11:15:49 följande:
    Men du läser väl på brevet vem det är till innan du öppnar? 

Det hindrar att någon stjäl brev från din låda. 

Sedan har också ett ansvar att märka sin brevlåda med tydliga namn så att man får sin post och inte grannens. 

EpicF skrev 2023-03-12 11:08:26 följande:
    Ts förstår inte att de använder hennes/deras personnummer i korrespondensen för att säkerställa att det är ts och hennes dotter/familj och att detta är positivt. Hon tar det som en kränkning av hennes personlighet. 

Däremot kan jag hålla med om att man bär skicka utredningar med rek. Och inte vanliga brev. 

Händer rätt ofta att jag får grannarnas post. Nr står på lådan med jättestora siffror, så det är knappast där problemet ligger. Misstänker förstås att de också får vår post. 

Jag tror inte att posten stjäls, men jag har för all del också lås på brevlådan. 

Det enda raka är förstås att sända viktiga och sekretessbelagda handlingar med rek. Det inser de flesta. Till på köpet får de då också en notifiering att jag löst ut handlingarna. 

Men inget ont som inte har något gott med sig. Nu vet jag hur de jobbar. Kommer inte att samverka på något sätt med dem igen om det skulle bli aktuellt. Då får de utreda på egen hand, då jag helt saknar förtroende för deras kommunikationsvägar. 
    EpicF skrev 2023-03-12 11:38:30 följande:
    Hon har inte rätt att snoka reds på deras personnummer och det är inte heller något de måste uppge om hon frågar. Hon rätt få redan på för- och efternamn samt kontaktuppgifter. 
    Var har du fått det där ifrån? Varför skulle jag sakna rätt att ta reda på deras personnummer? Så länge man inte har skyddade personuppgifter är det offentliga uppgifter. Tog mig ungefär två minuter att ta reda på. 
  • Ess
    Anonym (tur) skrev 2023-03-12 11:29:18 följande:
    Det hindrar att någon tar din post. Det är ganska sällsynt att man får någon annans post och att de dessutom öppnar den, läser och därtill intresserar sig för vad det står i posten som har kommit fel.
    Nej det är mer regel än undantag att vi får andras post. Postnord är uselt.
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 11:42:46 följande:
    Var har du fått det där ifrån? Varför skulle jag sakna rätt att ta reda på deras personnummer? Så länge man inte har skyddade personuppgifter är det offentliga uppgifter. Tog mig ungefär två minuter att ta reda på. 
    Man aldrig någon rätt att olagligt snoka reda på någons personnummer. Personnummer är dock offentliga uppgifter, men det kan dock vara sekretess som gör att man inte för ut dem via skatteverket. 

Men snoka rätt på någons personnummer för att använda som hot är ok. 
    Ess skrev 2023-03-12 11:46:05 följande:
    Det är jag den första att skriva under på. 🙂
  • Anonym (tur)
    Ess skrev 2023-03-12 11:28:35 följande:

Det hade varit betydligt säkrare att kommunicera sekretessbelagda saker via Kivra.

Just Socialtjänsten är inte med i Kivra, men många andra myndigheter är det så de kanske ansluter så småningom.
  • Anonym (tur)
    Du kan även ta reda på din handläggares partners personnummer, men om du gör det och inkluderar det i din korrespondens med din handläggare får det bara dina motiv att verka än mer grumliga.

Om du har problem med myndighetens rutiner ta det med myndigheten och inte med privatpersonerna som agerar åt myndigheten.
  • Anonym (tur)
    Ess skrev 2023-03-12 11:46:05 följande:
    Ytterst sällsynt här och när det har hänt har det varit frågan om eftersändning som släpar efter.
  • Ordinär Man

Väldigt många felaktiga uppgifter här. Men jag tar det igen.

En socialsekreterare är en myndighetsperson, och fattar beslut som myndighet. Det betyder att man ALLTID har rätt att veta vem den personen är. Inklusive personnummer.

Jämförelsen med läkare är därför meningslös.

Det är oerhört viktigt att en myndighet inte kan ta anonyma beslut. Om detta kan man lägga vidare om man är intresserad.

Om myndmyndigjetsersonen råkar ha skyddade personuppgifter, är det uppgifterna som är skyddade. Däremot är personnumret alltid offentligt. Inte tvärtom.

I det ytterst ovanliga fallet, där det handlar om att myndighetspersonen kan utsättas för hot, Betty jag att det hänt att en hög chef kan signera beslutet. Till och med generaldirektören har jag hört. Något som säkert inte är fallet här.

• Anonym (Juli)

Bara för att det är lagligt att göra något behöver det inte betyda att det är särskilt smart. Det finns massa idiotiska saker som inte är olagliga. 

Att du inte bryr dig om att ditt fanatiska beteende kan skada ditt barn är i sig en grund för orosanmälan. En friskt funtad förälder sätter inte sina personliga vendettor framför barnets välmående. 

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?