• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Ordinär Man
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 13:54:17 följande:

Håller med. Hade TS bara velat veta deras personnummer hade hon kunnat höra av sig och fråga om de kunde lämnas ut. Samma gäller hur brev skickats till henne. Hon skulle kunna be dem skicka handlingar med rek istället, men vad jag har sett gör hon inte det heller. 

Av allt att döma vill inte TS ha en lösning på de praktiska problemen. Hon vill hämnas på handläggarna och sätta dit dem på något sätt, visa att hon kan ha makt över dem. TS känner sig förmodligen maktlös, och det förstår jag till 100%, men hon vill lösa det på sätt som hon inte verkar inse förmodligen bara kommer att ge henne och barnet fler problem. 

Man frågar inte om personnumret kan lämnas ut. Man BEGÄR att få personnumret. Eller som TS, ta reda på det själv.

Nej, man ska inte snällt behöva be en myndighet att korrekt hantera sekretessbelagda uppgifter.

Tycker du inte att man ska reagera, om man tycker att en myndighet gör fel? Menar du på allvar, att Soc kan tänkas hämnas på TS, och för sitt barns skull, inte påpeka att de gör fel? 

Vad är det för DDR-värld du vill ha egentligen?
  • Anonym (Ert)
    Anonym (M) skrev 2023-03-12 16:10:43 följande:
    Trams, finns ingenting som tyder på att barnets välmående ska äventyras av att TS skriver personnummer. Utredningen är nedlagd.

Förresten är ALL oro grund för en orosanmälan, hur tramsig oron än är, man måste inte ha mer än så, det verkar som att du vill försöka påskina att det behövs något slags starkare kriterier för att få göra en orosanmälan.
    Helt riktigt att det inte behöver finnas starka kriterier för en orosanmälan.
    TS uppförande i tråden ger dock underliga vibbar, minst sagt. Oavsett   så är utredningen nedlagd, om jag förstått rätt.
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 16:20:00 följande:
    Beslutet att lägga ner utredningen. 
    Det framfördes telefonledes. Eller rättare sagt- att utredningen inte skulle resultera i någon åtgärd. När de väl beslutat sig för att utreda så utreder de, så i formell mening säger man kanske snarare att utredningen avslutats. 
  • EpicF

Ordinär man: Om ts frågar handläggare om dennes personnummer så behöver inte denne uppge det. Och har väldigt svårt att se att en sekreterare på Socialmyndigeterna ger ut personnummer till höger och vänster. 

Däremot kan man ringa skatteverket och få det. 

• Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 16:33:44 följande:

Ordinär man: Nähä, så det har ingen betydelse att vet (utan personnummer).vem handläggaren är. Vad ska hon då med personnummer till, enligt dig? 

Återigen, det saknar betydelse. Vill TS veta vad handläggaren har för personnummer, ska TS få veta det. Motivet saknar fullständig betydelse. Har vi inte gått igenom det här några gånger nu?
    Anonym (Ert) skrev 2023-03-12 16:34:04 följande:
    Helt riktigt att det inte behöver finnas starka kriterier för en orosanmälan.
    TS uppförande i tråden ger dock underliga vibbar, minst sagt. Oavsett   så är utredningen nedlagd, om jag förstått rätt.
    Ja, man är säkert skitunderlig för att man vill veta vilka det är man har att göra med, eller för att man inte vill att sekretessklassade uppgifter ska spridas vind för våg.  Oerhört märkligt uppförandeSkrattande
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 16:35:48 följande:

Ordinär man: Om ts frågar handläggare om dennes personnummer så behöver inte denne uppge det. Och har väldigt svårt att se att en sekreterare på Socialmyndigeterna ger ut personnummer till höger och vänster. 

Däremot kan man ringa skatteverket och få det. 

Jo, handläggaren är skyldig att ge personnummer. En del av Sveriges offentlighet och rättssäkerhet.
  • EpicF

Ordinär man: Även ens personnummer är skyddad om man har skyddade uppgifter. Därför är det svårt att handla på faktura, fixa abonnemang etc. 

• EpicF

Ordinär man: Även ens personnummer är skyddad om man har skyddade uppgifter. Därför är det svårt att handla på faktura, fixa abonnemang etc.

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 15:08:14 följande:
    Det kan jobba flera Anna Svensson på socialkontoret. Däremot bor det bara en "Anna Svensson" i det här huset så att upprepade gånger nämna våra personnummer i utredningen fyller ingen funktion. Det har jag skrivit massor av gånger, men du tar inte till dig. 

Ska det överklagas beslut är det av centralt värde att veta vem som fattat beslut och på vilka grunder. Det måste ju även du förstå. 
    Jodå, jag har fått med mig det. Jag undrar fortfarande vad chefen för Socialtjänsten sa när du påpekade detta samt att de skickar utredning med vanlig post. 

Nej, om du ska överklaga så behöver du inte ens uppge vem som är handläggare. Där är ditt personnummer alt ett diarie/referens nr som används vid en överklagan. 

Och att det kan jobba flera med samma namn på ett och samma kontor har de en ordning för att hålla isär dessa personer. Så det är inget man behöver personnummer för. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?