• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 18:08:47 följande:
    Jag gjorde en jämförelse. 
    En helt felaktig jämförelse.
  • EpicF
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 18:13:45 följande:
    En helt felaktig jämförelse.
    Em helt korrekt jämförelse eftersom man som sjuksköterska mycket väl kan jobba på en myndighet och ta beslut i utredningar etc. 

Det där med att förstå eller ens läsa inlägg är inte din starka sida va?
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 18:14:59 följande:
    Em helt korrekt jämförelse eftersom man som sjuksköterska mycket väl kan jobba på en myndighet och ta beslut i utredningar etc. 

Det där med att förstå eller ens läsa inlägg är inte din starka sida va?
    Jaså, det visste jag inte. Då får du ge ett exempel.
  • EpicF

Ordinär man: Du vet att man som myndhetsperson kan identifiera sig utan att uppge sitt personnummer. 

Ens personnummer är övrigt en värdehandling och anses enligt dataskyddsförordningen vara extra skyddsvärda. 

• EpicF

Ordinär man: Man kan exem jobba som sjuksköterska med bistånd inom vård och omsorgförvaltningen. Där tar man olika myndighetsbeslut, gör utredningar etc. Man kan även jobba på IVO som sjuksköterska. Eller andra myndigheter och även statliga jobb. 

Trodde sjuksköterskor enbart jobbade på sjukhus eller i åå vc i kommunen? 

• Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 18:18:50 följande:

Ordinär man: Du vet att man som myndhetsperson kan identifiera sig utan att uppge sitt personnummer. 

Ens personnummer är övrigt en värdehandling och anses enligt dataskyddsförordningen vara extra skyddsvärda. 

Som jag exemplifierade genom att du kan ta reda på vem det var som skrev ut fortkörningsböterna åt dig. Ja, det är ett steg mellan det att polisen visar sin bricka till man får personnumret.

Personnumret är inte mer skyddsvärd annat än att det är en offentlig uppgift.
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 18:23:05 följande:

Ordinär man: Man kan exem jobba som sjuksköterska med bistånd inom vård och omsorgförvaltningen. Där tar man olika myndighetsbeslut, gör utredningar etc. Man kan även jobba på IVO som sjuksköterska. Eller andra myndigheter och även statliga jobb. 

Trodde sjuksköterskor enbart jobbade på sjukhus eller i åå vc i kommunen? 

Kan du ge ett exempel på ett myndighetsbeslut som en sjuksköterska tar?
  • EpicF
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 18:32:26 följande:
    Kan du ge ett exempel på ett myndighetsbeslut som en sjuksköterska tar?
    Läs litt inlägg istället. 
  • EpicF

Ordinär man: Det är en extra skyddsvärd uppgift dataskyddsförordningen och även en värdehandling. Precis som pass är en värdehandling. 

Dataskyddsförordningen är detsamma som GDPR. Så nu vet du det också. 

• Anonym (Ordentlig mamma)
    EpicF skrev 2023-03-12 18:18:50 följande:

En värdehandling? Vilken pajas du är. Vet du ens vad en värdehandling är för något? 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?