Det här med utredning är lite lurigt och många missuppfattar både syftet och själva diagnoserna, särskilt inom autism spektrat (kanske även ADHD).
I princip ska det inte behövas nån diagnos för att göra nödvändiga anpassningar i skolan, tex. Tyvärr är det nog regel snarare än undantag att skolan gör väldigt lite om det inte finns nån diagnos. Det är synd.
Inte alla barn är mottagliga för en utredning, man förstår inte riktigt syftet och kanske får de inte så bra stöd i processen. Det allra viktigaste med utredningen är att barnet får hjälp med att förstå sig själv, förstå hur man fungerar och vad man behöver. Kanske också förstå vad det är som varit orsaken till att man inte mått så bra, tex. socialt eller i skolan.
Det kan också vara ett bra stöd för föräldrar och andra i omgivningen, inte minst de som tror att allt löser sig bara man 'ställer tuffare krav'.
Som sagt, skolan kan också vända och öppna sig för att hitta lösningar, speciella anpassningar på olika sätt. Man får tillgång till habiliteringen, utbildningar och annat.
Ur barnets perspektiv skulle jag säga att det allra viktigaste argumentet är att få hjälp med att förstå sig själv bättre. Helt klart finns det en massa frågor runt detta, en oro för att man känner sig annorlunda.
I mötet med omvärlden kan det vara lite knepigt med diagnoser. Även barn med diagnoser är individer med stora skillnader trots samma diagnos (på pappret). Två barn som båda har 'diagnos inom autismspektrat' kan vara lika olika som två personer som 'håller på med skidåkning'. Visst det finns några tydliga beröringspunkter men man behöver beskriva och fördjupa sig lite (mycket) för att förstå personens behov.
TS: Jag tror det skulle finnas ett värde för dottern att göra en utredning och få hjälp att förstå sig själv. Om hon sedan tänker att den informationen kan användas även till annat (få tillgång till resurser etc.) får hon vara med och bestämma.
min erfarenhet är att det inte hade kunnat utvecklas lika bra för mitt barn utan utredning även om det inte varit helt okomplicerat.
Även som förälder kan en diagnos vara en viss lättnad i relation till omvärlden (som tycker man curlar och är för slapp) men det är sekundärt. Får barnet en diagnos så får man tillgång till ett gemensamt språk, förklaringar och vissa verktyg för att komma vidare.
Efter puberteten så blir det förhoppningsvis allt lättare och i vuxen ålder är det inte alls säker att diagnosen behöver vara något större hinder eller ens märkbart. Det beror på, som sagt, eftersom det är individuellt.