Anonym (herre je) skrev 2023-01-27 14:22:39 följande:
Nej, det håller jag inte med om.
Att säga till någon som inte KAN gå att "fake it" är ju absurdt.
Att säga till någon som SJÄLVKLART kan använda trevlig respektful eller iallafall lugn ton, att det är något de borde anstränga sig för att göra, är en heeeelt annan sak.
Det är tillåtet att känna sig besviken, arg osv, men alla människor måste veta att det finns en gräns till hur mycket man kan agera utåt (straffa andra genom sitt beteende).
Så har jag ibland sagt till mina barn. "Jag anstränger mig mycket för er skull (nämner saker jag gjort för dem; valt mat de ska tycka om, kört dem hit eller dit, lagt ner timmar på att hitta exakt rätt julklappar, whatever som faller mig in för stunden men som barnen kan känna igen och tänka "visst fan, det var ju rätt najs att mamma ansträngde sig!) - jag skulle uppskatta om du också kunde anstränga dig lite för mig och hela familjens trevnad. Det är itne alltid lätt, men om alla anstränger sig lite så blir livet bättre."
Tror du behöver läsa på lite kring hur en tonårs hjärna kan fungera och framförallt kring diagnoser med svårigheter i affektreglering osv. För det är det vi pratar om hör, inte en fullt fungerande individ utan svårigheter.
Anonym (herre je) skrev 2023-01-27 14:28:22 följande:
Inte för att väcka den tiger som sover, men ser ni itne själva på situationen som ett sorts misslyckande? säger itne det för att vara elak, men jag reagerade lite på att du slog ifrån dig detta så raskt - medans jag hela tiden trott att du lider av att detta är en form av misslyckande - och ruskigt svårt att få bukt på när det gått för långt åt fel håll
Du väcker ingen tiger som sover, varför skulle jag se det som ett misslyckande att min dotter har mått dåligt sen ung ålder och har en skörhet och trolig diagnos?
Så som vi kämpat genom åren. Det skulle för mig vara att se min dotter som ett misslyckat barn vilket hon inte är för jag vet hur hon också kämpar.
Lillasyster har blivit uppfostrad på samma sätt men hon har inte de svårigheter som storasyster har.
Så nej jag ser det inte som ett sorts misslyckande, jag ser det i såfall som en stor sorg.
Men jag är fast besluten att med tiden kommer det bli bättre.