Anonym (Allvarligt!) skrev 2023-01-11 09:52:12 följande:
Skämtar du???????
Du har aldrig eller inte så ofta hört män kommentera kvinnors utseende?
Jösses, kanske då för att män säger saker direkt till kvinnor och inte lika mycket till andra män då.
Möjligtvis kan det vara så att kvinnor när dom pratar med varandra säger att den och den killer ser bra ut, är snygg osv men hör sällan och vet inga av mina tjejkompisar som säger saker direkt till killar om deras utseende.
Men killar kan ju slänga ur sig saker direkt till en tjej både vad som tycker är positiva saker och kränkande saker.
Minns du hur det var när du gick i skolan? alla jag känner både män och kvinnor vet precis hur det var där, killarna snackade högt och tydligt om vilka som var dom snygga tjejerna och vilka som inte var det.
Unga tjejer har ju jättestora krav på att se bra ut och många mår dåligt av att få höra kommenterar om hur dom se ut ifrån killar.
Min dotter går i högstadiet, där la några killar ut på snapchat där dom betygsatte tjejerna på skolan och kommenterade många av tjejernas kroppar, en del var och en och en del som i en grupp.
Många av tjejerna blev helt förkrossade över att höra vissa kommentarer, som tur var för min dotter fick hon inga kommenterar åt något håll, hamnade bara i en ok grupp.
Men killarna beskrev i detalj några av tjejernas kroppar på pinsamma sätt.
Kan säga att skolan hade samtal med alla föräldrar och pratade med tjejerna och ett par av dessa killar blev avstängda några dagar.
Självfallet var det en grupp av killar, andra killar tyckte inte att det var ok att göra så.
Vi har också en son som inte tyckte att det var ok.
Visst detta vara lite mer speciellt då dom la upp det men snacket om hur tjejerna på skolan ser ut mm är verkligen inget nytt.
Det känner alla jag känner igen.
Och det gäller verkligen inte bara yngre killar, har tjejkompisar som jobbar på mans dominerade arbetsplatser och jargongen där när dom snackar om kvinnor kan vara ganska rå.
Så nej kvinnor pratar absolut om män och deras utseende men män pratar absolut om kvinnor och deras utseende och vilka som duger och inte.
Alla kvinnor jag känner har också fått kommenterar av män på te x sitt jobb, på krogen osv.
Men det kanske inte du upplever och ser på samma sätt som man.
Så både män och kvinnor kommenterar, men tror att män säger det mer direkt till en kvinna än tvärtom.
Jag kan ge dig ett annat perspektiv, jag är utbildad och jobbar inom ett område som är mansdominerat. Jag har aldrig någonsin fått eller hört kommentarer om mitt eller någon annans utseende från någon manlig kollega. Det är vi få kvinnor som ibland kan säga till varandra att någon har en snygg tröja eller att deras nya frisyr passar dem. Sådana kommentarer, även positiva sådana, säger man inte till någon av motsatt kön eftersom det kan missförstås som flört eller oönskad uppmärksamhet.