• Anonym (Alltid arg)

Arg över sexlivet

Så mitt liv blev inte som jag tänkt. Vi har väldigt lite sex och det är alltid på hennes villkor och på det sättet hon vill. Det kan ibland gå veckor mellan när vi har sex.

Känns inte som hon tänder på mig alls utan ställer upp för husfridens skull. Hela situationen har gjort mig arg samtidigt som jag vet att det inte är okej att vara arg över ett bristande sexliv. Det betyder att jag under dagar och kvällar beter mig normalt och håller känslorna inne. Samtidigt har vi ytterst lite närhet, hon gillar inte att mysa speciellt ofta. Kyssar ska vara med stängd mun. 

På nätterna ligger jag numera och vrider och vänder på mig. Kan inte sova för att jag tänker på sexlivet. I natt blev det från 10 till 5 på morgonen jag låg och var arg. Har inget utlopp för känslorna och jag känner att så här vill jag inte ha det. Samtidigt blir jag arg på mig själv för att jag känner så här då jag borde kunna acceptera hennes lust. 

Ni kan säkert tänka er vilken ond cirkel det blir. Hur ont det gör att känna så här. Samtidigt blir hon besviken eller väldigt orolig när jag säger nej till sex. Men inte speciellt roligt att känna att jag är något som är inplanerat. Där det inte är attraktionen till mig som får igång henne.

Det är inte bara på nätterna som tankarna snurrar numera utan även under dagarna. Svårt att göra något då allt känns menlöst. 

• Svar på tråden Arg över sexlivet
  • Anonym (Jenny)

Fattar ju att sånt här är jobbigt, men varför ligga och vara arg? Vad ska ens lösningen vara, tänker du? Vill hon inte ha sex, eller ens kyssas med öppen mun, så vill hon ju inte. Det är ju varken nåt hon kan eller ska tvingas till. 

Antingen får ni prata om det och komma överens att tillsammans hitta en lösning som fungerar för båda, kanske genom terapi. Eller så får du ju göra slut. Du måste ju inte fortsätta vara med henne längre om förhållandet inte fungerar längre.

• Anonym (oralt....)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-05-04 14:25:20 följande:

Fattar ju att sånt här är jobbigt, men varför ligga och vara arg? Vad ska ens lösningen vara, tänker du? Vill hon inte ha sex, eller ens kyssas med öppen mun, så vill hon ju inte. Det är ju varken nåt hon kan eller ska tvingas till. 

Antingen får ni prata om det och komma överens att tillsammans hitta en lösning som fungerar för båda, kanske genom terapi. Eller så får du ju göra slut. Du måste ju inte fortsätta vara med henne längre om förhållandet inte fungerar längre.

Jag kan ofta tycka att sveket att börja vägra sex med en partner är snäppet värre än att vara otrogen. Om man inte vill ha sex då får man säga det rent ut och ge partnern en chans att göra slut. Alternativt säga att det är okej att du går till någon annan.

Det man gör när man vägrar en partner som längtar efter närhet och sex är nästan att betrakta som psykisk misshandel.
  • Anonym (fluffig)
    Anonym (Förstår dig helt!) skrev 2023-01-05 13:38:50 följande:

Jag är kvinna och har det precis som du har det. Är visserligen inte sambo utan särbo.
    Särbon har noll sexlust och helt ärligt verkar det inte bekomma honom ett dugg och inte heller att jag talat om att jag går under snart verkar bekymra honom nämnvärt. Han mest konstaterar att nop jag har ingen sexlust punkt.

Jag är superattraherad av honom och tycker han är skitsexig och han har väldens bästa kuk... Men att aldrig få njuta av detta utan att känna mig som en sur grinolle och ev kräva sex genom att försöka anfalla tär något galet. 
    Som att låta en nykter alkoholist bara smutta på flaskan...

Blir bara så ledsen för varje vecka som går och vi inte har sex och jag som såg framför mig ett liv fyllt av kärlek, gemenskap och sex. Han är inget annat än en mat och sovkompis och nu känner jag inte ens att jag saknar honom när det går dagar utan att vi ses.
    Är trött på att känna mig värdelös (eftersom han inte tänder på mig eller ens försöka få till det för min skull). Är trött på att vara ledsen över något jag inte kommer få av honom, så även om hoppet är det sista som överger människan så har jag nu börjat att fasa mig ur hans liv...

Gör slut! Du plågar bara dig själv, skaffa någon som vill ha sex istället :)
  • molly50
    Anonym (oralt....) skrev 2023-05-04 15:00:43 följande:
    Jag kan ofta tycka att sveket att börja vägra sex med en partner är snäppet värre än att vara otrogen. Om man inte vill ha sex då får man säga det rent ut och ge partnern en chans att göra slut. Alternativt säga att det är okej att du går till någon annan.

Det man gör när man vägrar en partner som längtar efter närhet och sex är nästan att betrakta som psykisk misshandel.
    Man har väl också valet att sj'lv lämna om man får leva utan sex i ett förhållande?
    Hela ansvaret ligger väl inte på den som inte vill ha sex?
    Det är bättre,och framförallt ärligare,att göra slut än att vara otrogen.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (oralt....) skrev 2023-05-04 15:00:43 följande:

Fast ingen är ju skyldig att ha sex till att börja med? Min man sviker inte mig om han av någon anledning inte vill ha sex längre. Det låter ju liksom absurt att ens mena att det är ett svek på samma sätt som otrohet att inte vilja ha sex, eller ens likna det till psykisk misshandel. Och fortfarande, vill man inte ha sex kan man ju inte tvingas till det. 

Det här är ju en relation. Då är det upp till båda att kommunicera och prata om eventuella problem för att hitta lösningar tillsammans. Man kan inte lägga hela ansvaret på en parten och gnälla om att det är hen som är boven.
  • Anonym (oralt....)
    molly50 skrev 2023-05-04 16:17:23 följande:
    Man har väl också valet att sj'lv lämna om man får leva utan sex i ett förhållande?
    Hela ansvaret ligger väl inte på den som inte vill ha sex?
    Det är bättre,och framförallt ärligare,att göra slut än att vara otrogen.
    Nja, jag håller inte riktigt med dig. Har man till en början haft sex och sen börjar ena partnern av egna anledningar sluta vara intresserad. Då tycker jag nog att den parten i förhållande faktiskt får haspla ur sig vad som är fel.

Jag tycker att sluter man sig som en mussla och bara låtsas som ingenting, ja det är värre än att vara otrogen. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (oralt....) skrev 2023-05-05 09:34:50 följande:
    Nja, jag håller inte riktigt med dig. Har man till en början haft sex och sen börjar ena partnern av egna anledningar sluta vara intresserad. Då tycker jag nog att den parten i förhållande faktiskt får haspla ur sig vad som är fel.

Jag tycker att sluter man sig som en mussla och bara låtsas som ingenting, ja det är värre än att vara otrogen. 
    Jag håller visserligen med dig om att det är dåligt att inte kommunicera om vad som är fel, men fattar inte på vilket sätt det skulle vara värre än att vara otrogen.
  • molly50
    Anonym (oralt....) skrev 2023-05-05 09:34:50 följande:

Självklart måste man kunna kommunicera med varandra. Men det gäller ju båda parter.
    Jag kan inte se att det skulle vara bättre att inte berätta att man mår dåligt av att inte få sex och istället välja att vara otrogen.
    Snarare tvärtom.
  • Anonym (Hk)

"...samtidigt som jag vet att det inte är okej att vara arg över ett bristande sexliv."

Varför skulle det inte vara okej??

• Anonym (Johnny)

Hon håller mig i handen när vi är ute och går, och ger en snabb puss när hon går till jobbet. Det är jag som får krama henne, klappa henne, tala om att jag älskar henne (jo, det händer att hon gör det, men sällan), köper sexleksaker, introducerar variation i sexlivet, och är oftast den som tar initiativ till sex. Vi älskar en gång i veckan, nästan aldrig mer än den gången. 

Ibland känner jag mig besviken på detta (efter 25 år tillsammans), men faktum är att hon sällan avvisar mina inviter. Jag får svar när jag kramar, uppvaktar, förför.

Så jag har bestämt mig för att försöka att inte söka bekräftelse på mina villkor, utan uppskatta det gensvar jag får på mina egna initiativ. Inte sura, inte tjata. 

Om hon inte skulle vilja ha sex, som en del här beskriver (ibland i åratal), då skulle jag berätta för henne att jag har ett behov av sex. Om inte hon har det så kan vi fortsätta leva ihop som vänner, men då vill jag ha sex utanför äktenskapet. Om hon inte skulle acceptera det, utan kräva av mig att avstå från sex resten av livet, då skulle jag lämna henne.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Johnny) skrev 2023-05-05 10:36:42 följande:

Hon håller mig i handen när vi är ute och går, och ger en snabb puss när hon går till jobbet. Det är jag som får krama henne, klappa henne, tala om att jag älskar henne (jo, det händer att hon gör det, men sällan), köper sexleksaker, introducerar variation i sexlivet, och är oftast den som tar initiativ till sex. Vi älskar en gång i veckan, nästan aldrig mer än den gången. 

Ibland känner jag mig besviken på detta (efter 25 år tillsammans), men faktum är att hon sällan avvisar mina inviter. Jag får svar när jag kramar, uppvaktar, förför.

Så jag har bestämt mig för att försöka att inte söka bekräftelse på mina villkor, utan uppskatta det gensvar jag får på mina egna initiativ. Inte sura, inte tjata. 

Om hon inte skulle vilja ha sex, som en del här beskriver (ibland i åratal), då skulle jag berätta för henne att jag har ett behov av sex. Om inte hon har det så kan vi fortsätta leva ihop som vänner, men då vill jag ha sex utanför äktenskapet. Om hon inte skulle acceptera det, utan kräva av mig att avstå från sex resten av livet, då skulle jag lämna henne.

Jag tycker att du resonerar på ett fint sätt. Jag är kvinna och var väldigt förälskad i min man, vi var unga och han tappade lusten totalt, totalt. För mig som är en person som egentligen inte har en så stor lust, utan får det efter attraktionen jag känner för min partner så blev det plågsamt. Sex är bekräftelse på ett djupare plan. Jag kan leva utan sex i flera år om jag är ensam. Men inte i en relation där jag älskar någon och åtrår den personen. 
  • Anonym (oralt....)
    molly50 skrev 2023-05-05 10:16:57 följande:
    Självklart måste man kunna kommunicera med varandra. Men det gäller ju båda parter.
    Jag kan inte se att det skulle vara bättre att inte berätta att man mår dåligt av att inte få sex och istället välja att vara otrogen.
    Snarare tvärtom.
    Nu var det ju inte så jag skrev. Jag skrev att parten som slutar vilja ha sex också har ett ansvar att haspla ur sig vad som är fel. Sluter du dig som en mussla och låtsas som ingenting är det väl inte direkt överraskande om partnern är otrogen till slut.

It takes two to tango....
  • molly50
    Anonym (oralt....) skrev 2023-05-06 17:33:08 följande:
    Nu var det ju inte så jag skrev. Jag skrev att parten som slutar vilja ha sex också har ett ansvar att haspla ur sig vad som är fel. Sluter du dig som en mussla och låtsas som ingenting är det väl inte direkt överraskande om partnern är otrogen till slut.

It takes two to tango....
    Och som jag skrev så tycker jag det är självklart att man måste kunna kommunicera.
    Men ibland så är det inte så lätt att sätta foten på vad det är spm orsakar den minskade sexlusten.
    Och att då ha någon som tjatar på en och är sur kan inte vara så lätt.
    Det man kan göra är att försöka söka hjälp och ta reda på vad som är fel.
  • Anonym (Ajdå ..)

Särbo sedan snart 10 år, allting perfekt och vi trivs verkligen med varandra.
    Men - sedan, eller som resultat. av att hon hamnat i klimakteriet har vi slutat kyssas och hångla. Behöver inte bli sex men, vill ha något mer. Hon vill också men är rädd att det ska leda till sex. 
    Vill inte ha sex om det inte känns bra för henne, känns ibland som hon ställer upp för min skull. Prata om det funkar inte, har försökt så många gånger och hon får den tid hon vill ha. Vad gör man?

• Anonym (Temp)
    Anonym (Ajdå ..) skrev 2023-05-06 22:31:29 följande:

Särbo sedan snart 10 år, allting perfekt och vi trivs verkligen med varandra.
    Men - sedan, eller som resultat. av att hon hamnat i klimakteriet har vi slutat kyssas och hångla. Behöver inte bli sex men, vill ha något mer. Hon vill också men är rädd att det ska leda till sex. 
    Vill inte ha sex om det inte känns bra för henne, känns ibland som hon ställer upp för min skull. Prata om det funkar inte, har försökt så många gånger och hon får den tid hon vill ha. Vad gör man?

Visa henne att det inte behöver leda till sex så hon blir trygg. Långt ifrån alla kvinnor förlorar inte sexlusten vid klimakteriet, det kan vara andra orsaker till varför hon är tveksam till sex som torra slemhinnor eller förändrad kropp.
  • Anonym (Ajdå ..)
    Anonym (Temp) skrev 2023-05-06 22:53:21 följande:
    Visa henne att det inte behöver leda till sex så hon blir trygg. Långt ifrån alla kvinnor förlorar inte sexlusten vid klimakteriet, det kan vara andra orsaker till varför hon är tveksam till sex som torra slemhinnor eller förändrad kropp.
    Kan tycka att jag backat för långt . Vill ju att det ska vara på hennes villkor. 
Svar på tråden Arg över sexlivet