• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Quincey
    BaeA skrev 2023-08-08 08:00:08 följande:
    Quincey, ja men gör det om det känns rätt för dig! Min man tar också en del tillskott som rekommenderas i boken. Ja, vi är också oförklariga. Har varit gravid tidigare 2 aborter (var alldeles för ung då, det ena var med min man). Sedan fick jag ett tidigt missfall för 2 år sedan vilket var första månaden vi försökte, sedan dess ingenting.

gjorde även en operation i nov 22 när vi gjort utredningen då man hittade myom som kanske låg till grund för att spermierna inte kunde ta sig förbi. Men utöver det ser alla våra värden väldigt bra ut.

det jag identifierat själv är ju min temperatur som fluktuerat en del. Så Vulverine (Jenny Koos) skrev faktiskt att jag bör stärka upp kroppen först för att inte bli besviken min första IVF. Då min basal temp inte hållit sig över tillräckligt länge i lutealfasen. Vilket tyder på lågt progesteron. Och se så rätt hon hade. (nu stärker jag upp med ovan. men tror också d-vitamin och järn är det viktiga för mig, då det varit i allra lägsta laget) Kört booster doser av D-vitamin 2-3 dagar innan ÄL också typ 30.000 IU, läst att det också kan vara bra. 

tror du att du kan ha lågt progesteron, tänker eftersom du blev gravid naturligt men sen fick missfall, att det kan ligga till grund?

Har tagit tillskotten nu i tre månader, så jag hoppas att det ska hjälpa. Jag uppdaterar framåt! :) 
    Ahh ok, om ni varit gravida tidigare borde det bara vara en tidsfråga innan det händer igen hoppas jag! Hmm inte funderat på om jag har lågt progesteron, tror du att du har det pga basal temp eller är det något annat som tyder på det? Jag har inte tempat så har inte koll på den delen.

Jag trodde vi var oförklarligt barnlösa då min sambo en gång fick lågt på sitt test och en gång normalt under utredningen. Senaste två gångerna under IVF har det dock varit lågt så tänker nu att vi har manlig faktor. Frågan är varför det inte blir blasto trots icsi. Slutade era dela på sig eller vet du varför de inte utvecklades vidare?

Åh tack för att du uppdaterar, ska bli intressant att följa!
  • Mathilda88
    flowerpower85 skrev 2023-08-07 17:07:01 följande:

Mathilda88: tack snälla för din fina pepp 🌸 
    Jag hade också som du väldigt ont över buken efter äggplocket och i två veckor, jag kunde inte röra mig fritt och inte jobba. Sen var jag jättetrött och kände mig påverkad av hormoner, känns som jag betedde mig konstigt mot allt och alla. 

Tråkigt att höra det inte blev något till frysen. Hur blir det nästa omgång, samma sprutor osv?

{#emotions_dlg.flower} 
    Ush stackare, du också Hjärta Nej det är inget vidare! Ja jag är inne på min tredje cykel sedan IVFen och först denna börjar jag känna igen mig själv. Första var man toppad på hormoner och den andra riktig låg och ett emotionellt vrak bokstavligt talat. Hoppas du snart är återställd igen Hjärta

Varken ET eller FET... Nej byter från Gonal-F 175 till Menopur 187,5 till nästa omgång. Hoppas på bättre resultat. Dessutom hunnit med tillskott (från boken ISWTE) och akupunktur dessa tre cykler sen sist, bara hoppas det kan ha hjälp ngt.
  • BaeA
    Quincey skrev 2023-08-08 20:52:28 följande:
    Ahh ok, om ni varit gravida tidigare borde det bara vara en tidsfråga innan det händer igen hoppas jag! Hmm inte funderat på om jag har lågt progesteron, tror du att du har det pga basal temp eller är det något annat som tyder på det? Jag har inte tempat så har inte koll på den delen.

Jag trodde vi var oförklarligt barnlösa då min sambo en gång fick lågt på sitt test och en gång normalt under utredningen. Senaste två gångerna under IVF har det dock varit lågt så tänker nu att vi har manlig faktor. Frågan är varför det inte blir blasto trots icsi. Slutade era dela på sig eller vet du varför de inte utvecklades vidare?

Åh tack för att du uppdaterar, ska bli intressant att följa!

Ja, jag hoppas det! Jag tror att jag har det dels pga temperatuen men också pga den väldig besvärliga PMDS jag har. Det är just vid ägglossning fram till mens som det är kaosartat.

Gällande tempa, så tycker jag att det är ett bra sätt att lära känna kroppen, och ofta är det återkommande symptom eller mående, som jag då i förväg kan förbereda mig eller min man på.  

Nej, jag vet faktiskt inte lyssnade inte så noga för jag var rätt chockad och ledsen, men nu när det lagt sig så ska jag fråga mer i detalj. Däremot så gillade spermierna IVF bättre än ICSI sa vår läkare, då de testade båda metoderna direkt. Har din sambo funderat på tillskott? 

• Noelani
    Quincey skrev 2023-08-08 20:55:08 följande:

Noelani och Gvk, hur går det för er? 😊 Snart dags för äggplock? 

Går sådär.. Hade 8 potentiella ägg på VUL i måndags men bara 5 idag som  kan bli stora nog.. Äggplock på lördag.. så ser väl ut just nu att bli samma resultat som sist trots höjd dos av Gonal-F. Kommer be om annan medicin nästa gång.

Är det någon som har erfarenhet av assisted hatching? Togs upp idag av barnmorskan som sa vi borde fundera på det eftersom jag är över 37 år och som man tydligen bör använda sig av om Gonal-F och dos över 300  inte fungerat bättre... 
  • Noelani

Då var sista fyremadeln tagen och bara ovitrelle kvar ikväll. Skönt! Så efter ÄP på lördag så behöver man inte lida mer denna månad 😅

Hur går det för dig Gvk?

• Gvk

Hej alla!

Härligt att se att fler trillat in i gruppen och att ni som är gravida fortsätter vara det. Skrattande

Quincey: Tack för omtanken! Det går bra här, äggplock på lördag och 24folliklar idag på scanning.
    Hur går det för dig? Börjar det synas på magen nu kanske?

Flowerpower85: Du som också gör detta på egenhand. Hur funkar det med donator i Sverige? Har du fått se bild eller veta något om donatorn om du nu velat det förstås? Har du förtur till fler strån av den donatorn om du t.ex skulle vilja ha ett syskon eller så?
    Vet det är lite annorlunda med Sveriges regler jämfört med Danmarks.

Noelani: Jag gjorde hatching förra gången och rekommenderar det. Däremot hoppar jag ICSI denna gången. Strået är tillräckligt snabbt ändå tror jag. 

• flowerpower85

GVK: Jag har inte fått veta någonting om donatorn, men jag känner mig trygg med den utredning som görs innan, dvs kring social situation och kring sjukdomshistorik. Donatorn ska helat ha en egen familj och barn sedan innan vet jag. Får inte ha ha haft psykisk ohälsa, eller iaf då psykiska diagnoser..

Jag blev tillfrågad snabbt i förbifarten om det är ok om donatorn inte ser ut som mig. Han knappt fundera. Så inte alls mycket kring det, jag har mest bara varit tacksam för att få möjligheten till landstingsfinansering. Klart att många tankar cirkulerar. Men har landat i att är det menat det ska gå vägen så gör det det, och detta framtida barnet var menat för mig.. flummigt kanske, men så stor är min barnlängtan. :)

Hur fick du göra? Är väldigt nyfiken på hur det fungerar i Danmark för ensamstående.
    Hur länge funderade du på assisterad befruktning ensamstående innan du bestämde dig? Får man komma i princip direkt på första besök efter man kontaktat kliniken om man vill det eller är det ofta ändå kö hos klinikerna?

• flowerpower85

Kring syskon, jag får syskonförsök om jag har kvar frysta embryon (mot egen finansiering och om resurser finns hos landstinget i mån av tid osv), men har ingen rätt till syskon annars så vitt jag vet. 

• Orkidé8181
    Noelani skrev 2023-08-10 16:08:53 följande:

Då var sista fyremadeln tagen och bara ovitrelle kvar ikväll. Skönt! Så efter ÄP på lördag så behöver man inte lida mer denna månad 😅

Hur går det för dig Gvk?

Åh vad spännande, håller tummarna 🙏🏻🙏🏻❤️
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023