• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Quincey

BaeA, ah ok, har du fått diagnosen PMDS av en läkare? 

Jag får nog börja tempa! Man vill verkligen testa allt.

Vad bra att ni kunde göra vanlig IVF. Vi har haft hög andel fragmentering och jag skulle hellre slippa ICSI för att kunna utesluta att det inte är det som skapar fragmenteringen. Ja min sambo tar Q10, omega-3, r-alpha lipoic acid, l-carnitine och d-vitamin. Dessa började han med efter IVF2. Mellan IVF1 och 2 tog han bara Profertil och Q10 och den gången gick det katastrofalt (rörlighet hade sjunkit från 40% till 14%) så hoppas verkligen den förbättras igen 😔

Var det återföring på dag 5 ni skulle göra sist? När sätter ni igång med nästa försök?

• Quincey

Undrar också vad era IVF-kliniker säger angående sex under IVF? Vår sa att vi inte skulle ha det pga ?risk för åttlingar? men chansen att ägg släpper innan plocket borde vara ganska liten? Kändes rätt jobbigt sist när vi inte fick en återföring och dessutom inte fick göra ett försök på egen hand.

Lycka till imorgon Noelani och Gvk!

• Gvk

Jemmis2023: Jag hade också kört på sex och vad gör liksom det om det blir tvillingar? Då slipper ni ju göra om IVf-grejen om ni vill ha syskon, som någon annan också skrev .
    Ibland känner jag att man bara är en bland alla andra patienter hos klinikerna och att de saknar verkligt engagemang för en. Jag har flera ggr gått emot deras råd. Både vägrat plocka, då jag anser att de plockat för tidigt och jag stått på mig att få skjuta på det någon dag för att folliklar på väg ska hinna i kapp. Därefter så har jag ökat dosen på Gonal F och Menopur på egen hand och börjat med Progesteron tidigare.

Jag betalar ändå för det ju så jag har ansett mig har rättigheten att själv avgöra hur jag vill ha det.

Men ibland är det svårt att stå på sig. 

• Awesomeginger

Tack för alla lugnande ord inför injektionerna, nu är det första avklarade, det var mer metalt svårt än att de gjorde ont. Men nu är vi igång i alla fall, ska på ultraljud på fredag.

Håller tummarna för GvK och Noelani idag.

GvK, du skriver att du själv ökat doserna, känner att jag inte har någon koll på vad som är höga eller låga doser. Ska ta 300 Gonal-F och 150 Menopur. Är de lågt, högt eller rätt standard?
  • flowerpower85

Kul att ni också vill dela era erfarenheter awesomeginger, Majfrid och Jemmis2023 visst är det skönt känna vi inte är ensamma 

Awesomeginger: jag tyckte också det var svinjobbigt börja med sprutorna. Fick även ofta en del utanför på huden och oroade mig för det, men verkar inte ha påverkat. Skönt du kommit igång och det gått bra! 

Jag skulle aldrig våga ändra dos men är kanske för dåligt insatt helt enkelt.

Dock skrev läkaren fel dos i slutet av behandlingen jag gjorde i våras när hon skulle förlänga några dagar. Så det var tur jag var observant och upptäckte det, hade säkert blivit överstimulerad annars. 

Stort lycka till idag @noelani och @gvk 

Är spänd på höra hur det gått idag.

GVK: Låter väldigt bra att kunna välja på det sättet, borde vara så inom landstinget med tycker jag. Jag har också haft en lång process med detta. Sen ställde mig i kö när jag var 34 som en sorts ?försäkring?. Sen har jag blivit kär och så under väntans gång, men tror min barnstress ställer till det, svårt att bara vara i nuet i en ny relation. 

• flowerpower85

Blir så konstigt med texten när jag skriver från mobilen ibland. 😅

• Gvk

Så var plocket gjort! 
    Av någon anledning ville bedövningen inte ta idag.
    AJ SOM F*N säger jag bara!Skrattande

Men 14ägg utplockade!

Någon frågade mig om doserna. Max att ta av båda är 450iu. Jag har tagit 225iu Gonal F och Menopur 225iu.
    Får se om det har någon betydelse nu på kvaliteten vilket generellt är mitt problem i min ålder.

Ni som spolat äggledarna, gör inte det väldigt ont?
    Har läst att det ska vara fruktansvärt!

Noelani: Hur gick det för dig idag?
    Jag har tänkt på dig!

• Humlaaan

Tjoho!!
    Grattis GVK, låter ju toppen. Hoppas som sagt kvaliten också är bra :) Visst var det här första gången du körde med menopur? Jag fick byta helt från Bemfola till menopur och då blev det bra resultat, så hoppas det går vägen :) 

Spola äggledarna tyckte jag gjorde ont, men bara i några sekunder, sen är det över. Kände mig lite öm efter bara.

Välkomna ni andra också till gruppen, man blir så glad när fler hittar hit!

• Noelani

Gud så bra Gvk! Tänkte på dig också och blev så glad när jag såg att det var Gitte som plockade och hoppades att även du fick henne (vet ju att du gillar henne).

Ja satan vad ont detta plock gjorde! Vissa stunder trodde jag att jag skulle gå sönder men det gick ju så snabbt.. men konstigt nog har jag inte alls så ont nu efter som jag brukar ha.. iaf inte ännu.

Nu till stora chocken..  10 st plockades ut! 🤭🤭 Trodde hon skämtade först eftersom de i onsdags sa att max 5 skulle ha chans att växa till sig. Nu är ju troligen några för små men man vet ju ändå aldrig... noga hon verkar vara Gitte 🙏

Jag har spolat äggledare under narkos (gjorde titthålsoperation under utredning för endrometrios) så kan tyvärr inte svara på hur det känns medans men kände iaf inget alls efteråt 😊

Tack alla för stöd och lyckönskningar! Ni är alla guld värda ❤️

• Sola13

Amen wow, två bra äggplock idag alltså!! 😍😍 Får ni besked imorgon om hur det gått med befruktningen? Är det redan sagt något om dag för ev återföring? 

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023