• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Noelani
    Sola13 skrev 2023-08-12 16:07:38 följande:

Amen wow, två bra äggplock idag alltså!! 😍😍 Får ni besked imorgon om hur det gått med befruktningen? Är det redan sagt något om dag för ev återföring? 

Ja planerad återföring på måndag för mig och jag blev så glad då de lovade att återföra 2 om det blev fler än 1 som klarade sig. 

Kliniken brukar ringa dagen för återföring senast 9.30 om inget embryo överlevt annars får man själv höra av sig men tror jag skippar det denna gång då de likväl kan sluta dela sig natten mot måndag efter att man ringt...så det spelar eg ingen roll... 

Denna gång har vi också lagt till assisted hatching så borde väl lyckas kunna skrapa ihop en iaf 🤣

Och nu ligger man här orolig i soffan igen. Får så jädra ont efteråt alltså..men lyckligtvis släpper det på ett dygn 🙏
  • Awesomeginger

Surt att de gjorde ont vid äggplock för er båda, men kul att höra att ni båda fick så många ägg. Håller mina tummar för att de ska gå vägen nu!

Jag spolade som en del av min utredning, tyckte de gjorde ont, var tvungen ligga kvar en stund efter för att inte riskera att svimma. Men de gick över rätt snabbt och kände inget senare på dagen. 

• Gvk

BaeA: Vad är PMDS? 

Hoppas det inte är något allvarligt!

Quincey: Jag har också hoppat ICSI denna gången. Kostar galna pengar och jag fick sämre resultat denna  gången än innan. Anledningen att jag gjorde det var för att jag hade ocyter på frys som också behövde befruktas och då är ICSI en nödvändighet. Men precis som du säger så är det inte bara positivt och kan skada mer än det gör nytta. Därav ska man bara använda metoden där det finns få spermier eller/och skadade sådana.

Jemmis2023: Lite pepp till dig!

Du ska se det ordnar sig trots låg äggreserv!

Det är kvaliteten som räknas och du är fortfarande väldigt ung och ska ha prima kvalitet än. Lycka till!

Awesomeginger: Hurra! Du gjorde det!

Snart ska du se att du är lika van som en inbiten sprutnarkoman. 

Du kommer bli immun jag lovar. Min vänninas 4:a åring satte mina 3st nu sist. 

Han tyckte det var hur spännande som helst.

Hur tyckte du det var då? 

Tror jag svarade dig angående doserna men blev osäker (skriver så mycket här).

450iu är iaf maxdos tillsammans om inte läkare ordinerat annat.

Flowerpower85: Ja det är en väldig process att ta steget och göra det ensam. 

Men man skulle ju ångra det för evigt om

tiden gick och man blev för gammal för att kunna bli gravid.

Humlaan: Tack fina du! Skoj att höra från dig. Det var ett tag sen!

Ja, första gången med Menopur så håller tummarna. 

Iiiii och usch! Glad jag sluppit spola det där. Det låter inte skönt.

Noelani! Yeeeey! Hurra! Jubel!

Vad roligt med 10 ägg! Det var då inte dåligt minsann. Hoppas allihop är guldägg så får du till frysen också som du önskat!

Javisst är hon skicklig Gitte! Hon vet vad hon gör minsann. Ska du ta akupunktur vid återföringen? Jag har faktiskt aldrig provat det. Återför du 2st denna gången?

Själv återför jag på tisdag då jag vill kroppen ska hinna återhämta sig lite. Ladda upp med Progesteron och embryona dela sig lite mer.

Usch för spolning, men tur det blev bra efteråt.

Jaså! Det gjorde ont på dig också idag! Sicken otur. Hoppas du mår bättre nu?

Jag blöder jättemycket och springer på toaletten hela tiden. Måste vara återställd imorgon dock för då ska det badas på Skara sommarland.

• Quincey

Grattis Noelani och Gvk, skönt att plocken är över och fantastiskt att ni båda fick så många ägg! Meddelar de antal befruktade imorgon eller nästa vecka?

Gvk, ja precis minns också att du hade fragmentering sist (efter ICSI), drömmen för mig vore att kunna göra vanlig IVF och se hur det går, men har för få spermier tyvärr.

Awesomeginger, välkommen hit! Precis som Gvk säger så är 450 maxdosen. Jag är lika gammal som du och fick maxdos vid IVF2 då min läkare ville få ut ännu fler ägg och inte var orolig att jag skulle blir överstimulerad. Fick 300 vid första IVFen, men du börjar din första IVF med 450?

Jag hade inga problem vid spolning av äggledarna som ingick i utredningen, hade mycket mer ont vid båda äggplocken.

• Orkidé8181
    Gvk skrev 2023-08-12 11:23:12 följande:

Så var plocket gjort! 
    Av någon anledning ville bedövningen inte ta idag.
    AJ SOM F*N säger jag bara! // Skrattande

Men 14ägg utplockade!

Någon frågade mig om doserna. Max att ta av båda är 450iu. Jag har tagit 225iu Gonal F och Menopur 225iu.
    Får se om det har någon betydelse nu på kvaliteten vilket generellt är mitt problem i min ålder.

Ni som spolat äggledarna, gör inte det väldigt ont?
    Har läst att det ska vara fruktansvärt!

Noelani: Hur gick det för dig idag?
    Jag har tänkt på dig!

Wow! Grattis till en massa äg❤️

stackare, fick du inte mer smärtlindring vid äggplocket nä det gjorde ont?
    jag hade också ont av 1 äggplock av 4 st, vet inte vad det berodde på, inte så ont så jag behövde säga till, men ja, ondare än de övriga 3.

håller tummarna för dig nu att det blir månfa befruktningar 🥰🥰
  • Orkidé8181
    Noelani skrev 2023-08-12 13:19:57 följande:

Gud så bra Gvk! Tänkte på dig också och blev så glad när jag såg att det var Gitte som plockade och hoppades att även du fick henne (vet ju att du gillar henne).

Ja satan vad ont detta plock gjorde! Vissa stunder trodde jag att jag skulle gå sönder men det gick ju så snabbt.. men konstigt nog har jag inte alls så ont nu efter som jag brukar ha.. iaf inte ännu.

Nu till stora chocken..  10 st plockades ut! 🤭🤭 Trodde hon skämtade först eftersom de i onsdags sa att max 5 skulle ha chans att växa till sig. Nu är ju troligen några för små men man vet ju ändå aldrig... noga hon verkar vara Gitte 🙏

Jag har spolat äggledare under narkos (gjorde titthålsoperation under utredning för endrometrios) så kan tyvärr inte svara på hur det känns medans men kände iaf inget alls efteråt 😊

Tack alla för stöd och lyckönskningar! Ni är alla guld värda ❤️

Wow, grattis till dig också 🥰❤️

har de spätt ut bedövningen på er klinik idag eller?

tycker så synd om er ( dig och Gvk ) som fick så on vid äggplock 😢

men håller såklart tummarna för dig också ❤️
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2023-08-11 14:00:35 följande:

Undrar också vad era IVF-kliniker säger angående sex under IVF? Vår sa att vi inte skulle ha det pga ?risk för åttlingar? men chansen att ägg släpper innan plocket borde vara ganska liten? Kändes rätt jobbigt sist när vi inte fick en återföring och dessutom inte fick göra ett försök på egen hand.

Lycka till imorgon Noelani och Gvk!

Risken med sex under IVF är att äggstockarna (som hänger löst i buken) kan rotera och gå i nekros pga då avstängt blodflöde. Mkt smärtor och akut operation krävs för att försöka rädda äggstockarna. Har man riktig otur så lyckas man inte rädda dom. Men risken är främst när man har flertalet större ägg och äggstockarna därför är tunga. Då är risken stor för rotation. Samma anledning till att man inte ska hoppa, träna, lyfta tungt eller som jag - inte får rida.
  • Noelani

Gvk,
    Men gud, hoppas det slutar blöda snart. Jag visste inte att de kunde göra det så mkt efter?

Gitte var bra men jag hade lite problem att förstå hennes danska 🤭  Vet inte om du tänkt på det men det är lite ironiskt hur mkt försiktigare alla manliga läkare är... inte bara på denna klinik men allmänt.. haha

Ja det blir akupunktur även denna gången! Det har fungerat så otroligt bra för mig med en värksjukdom jag haft problem med i många år. 100% botad efter bara ett par ggr så tror verkligen de kan gynna även vid IVF. Och det är ju väldigt billigt jämfört med allt annat 🤣

Ja skönt med 10 men tror nog minst 2 är för små men känner mig ändå hoppfull då alla fem sist var mogna iaf. 

Nu har jag svinont igen. Kan knappt sitta upp. Så märkligt att alla reagerar på så olika sätt.. Ingen fler som blir som jag väldigt uppsvullen och ont efteråt? Känns ungefär som ägglossningsvärk gånger 10 🤣

• Mathilda88
    Gvk skrev 2023-08-12 11:23:12 följande:

Så var plocket gjort! 
    Av någon anledning ville bedövningen inte ta idag.
    AJ SOM F*N säger jag bara! // Skrattande

Men 14ägg utplockade!

Någon frågade mig om doserna. Max att ta av båda är 450iu. Jag har tagit 225iu Gonal F och Menopur 225iu.
    Får se om det har någon betydelse nu på kvaliteten vilket generellt är mitt problem i min ålder.

Ni som spolat äggledarna, gör inte det väldigt ont?
    Har läst att det ska vara fruktansvärt!

Noelani: Hur gick det för dig idag?
    Jag har tänkt på dig!

Aj helvete stackare!! Tack o lov att det är över och att du fick så många ägg! 😍🥳❤️ Håller alla tummar och tår nu!

Äggledarspolning kan verkar vara allt ifrån hemskt till ingenting! Min första gjorde väldigt ont och hade ont i två dagar efteråt, medan den andra kände jag ingenting 😅❤️, litet tryck precis när de började spola men absolut ingenting mer! Inte ens ömt! 
  • Mathilda88
    Noelani skrev 2023-08-12 13:19:57 följande:

Gud så bra Gvk! Tänkte på dig också och blev så glad när jag såg att det var Gitte som plockade och hoppades att även du fick henne (vet ju att du gillar henne).

Ja satan vad ont detta plock gjorde! Vissa stunder trodde jag att jag skulle gå sönder men det gick ju så snabbt.. men konstigt nog har jag inte alls så ont nu efter som jag brukar ha.. iaf inte ännu.

Nu till stora chocken..  10 st plockades ut! 🤭🤭 Trodde hon skämtade först eftersom de i onsdags sa att max 5 skulle ha chans att växa till sig. Nu är ju troligen några för små men man vet ju ändå aldrig... noga hon verkar vara Gitte 🙏

Jag har spolat äggledare under narkos (gjorde titthålsoperation under utredning för endrometrios) så kan tyvärr inte svara på hur det känns medans men kände iaf inget alls efteråt 😊

Tack alla för stöd och lyckönskningar! Ni är alla guld värda ❤️

Wiho för 10 st!! 😍🥳❤️🥂
    Åh så spännande med 2 st åter på måndag om allt går bra! Håller tummarna för det!! 

Va märkligt att ni båda hade så ont detta plocket! Kanske en dålig batch av medicinen eller en annan variant av morfin/smärtstillande de testade? 🤔

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023