• Anonym (Mimmi)

Hur länge bodde du hemma?

Och vad gjorde du hemma under tiden? Det blir ju vanligare och vanligare att unga bor hemma hos sina föräldrar långt upp i åren. Jag är intresserad av hur folk på forumet gjorde? Mina frågor är:

Vid vilken ålder flyttade du hemifrån? Var det den vanliga åldern i din umgängeskrets?  

Fick du hjälp att söka bostad eller sökte du själv? 

Vad flyttade du till? Studentkorridor? Delad lägenhet? 

Hur försörjde du dig den första tiden? 

Om du bodde hemma och var myndig - vad hjälpte du till med i hemmet? Hade du specifika sysslor? Betalde du något? 

Flyttade du ut definitivt eller fick du flytta hem till föräldrarna nån period? 

Och ni som har äldre tonåringar, hur tror ni det blir för dem jämfört med dina egna svar? 

• Svar på tråden Hur länge bodde du hemma?
  • Anonym (T)

Ställde mig i bostadskö som 18-åring, då jag fortfarande gick i gymnasiet. Men som boendes i stad med oändliga bostadsköer flyttade jag som 21-åring. Hade då varit hemma igen i ett år efter lumpen.

• Anonym (23 år)

Studerade då, så jag levde på studiemedel & studielån. Vanlig hyresrätt.

• Anonym (Mimmi)

Mina svar: 

Flyttade hemifrån vid 16 för att gå gymnasiet i en annan stad. I min klass bodde tre andra hemifrån från första året på gymnasiet. 

Mina föräldrar hjälpte mig hitta lägenhet, en liten etta med delad dusch.

Skolan betalade ett litet inackorderingsbidag. Det tänkte hyran och kostnader nätt och jämnt, sen fick jag studiebidrag och kanske 500 extra. Levde mycket snålt. Jobbade extra under tvåan och trean  

flyttade hem efter gymnasiet och bodde hemma i ett år innan jag flyttade ut igen. Då hjälpte jag till men det var nog mest sånt jag blev tillsagd att göra. Lagade nog all mat tror jag. Betalade en liten summa. 

För mina egna barn blir det nog annorlunda. Dottern är mer självgående och självständig. Hittar extrajobb osv. Sonen som är äldre är sävlig, kommer antagligen bo hemma tills han inte får det längre. Tror båda kommer behöva ungefär samma hjälp som jag fick och kanske behöva återvända hem när de är mellan lägenheter eller liknande. 

• Anonym (ååå)

Vid vilken ålder flyttade du hemifrån? Var det den vanliga åldern i din umgängeskrets?  Jag flyttade när jag var 20. Pluggade på annan ort. Ja, skulle säga det var rätt vanlig ålder i min krets. 

Fick du hjälp att söka bostad eller sökte du själv? Jag fick hjälp via studentbostäder på den skola där jag studerade.

Vad flyttade du till? Studentkorridor? Delad lägenhet? Egen lägenhet (ihop med min sambo som också var student).

Hur försörjde du dig den första tiden? CSN + att jag jobbade varannan helg i butik + på sommarloven. 

Om du bodde hemma och var myndig - vad hjälpte du till med i hemmet? Hade du specifika sysslor? Betalde du något? 
    Jag betalade inget hemma någonsin. Mina föräldrar tyckte att vi barn inte skulle betala hemma om vi inte hade ett riktigt jobb. Sommarjobb och helgjobbslön behöll man alltså själv. Min äldre bror hann få jobb innan han flyttade hemifrån och då började han betala hemma. 
    Inga specifika sysslor. Men jag var en sån där ordentlig ungdom så skötte mitt rum, mina husdjur och hjälpte till emellanåt med annat. Mina föräldrar tyckte att vi skulle fokusera på studier och krävde väldigt lite av oss hemma. 

Flyttade du ut definitivt eller fick du flytta hem till föräldrarna nån period? Jag flyttade ut definitivt. 

Och ni som har äldre tonåringar, hur tror ni det blir för dem jämfört med dina egna svar? 
    Min äldsta flyttade hemifrån i våras, han var 21. Han sköter sig själv. 

Jag har ytterligare en son som fyller 21 i år. Han kommer nog bo hemma längre. Han har bott borta tillfälligt p.g.a studier men kom hem i somras. Han har psykisk ohälsa, är arbetslös och för närvarande ingen tydlig plan framåt. Har hjälp av olika instanser så jag tror det kommer blir bra framöver. Han betalar inget hemma för han har inga pengar in just nu. Han kommer få betala något så fort han kan. 

Har en bonus, som är 20. Jobbar och betalar hemma. Han tänker sig att söka till studier till i höst så då lär han flytta eftersom det är på annan ort. 

• Cereal Killer

Vid vilken ålder flyttade du hemifrån? Var det den vanliga åldern i din umgängeskrets?

Helt och hållet vid 20. Bodde dock själv mestadels även innan dess, men i min mammas extralägenhet.

Jag köpte. Detta var på tiden då ensast 5% kontantinsats krävdes. 

Bostadsrätt med maken

Lön+makens lön

Gjorde det mesta. Betalade halva hyran + min egen mat osv

Definitivt, förutom att vi bott hos min mamma i ca en månad i samband med bostadsförsäljning/köp

Jag vet inte. Min äldsta har asperger. Han vill flytta om två år när han fyller 18 men jag vet inte hur det ska gå till.

• Anonym (20)

Jag flyttade när jag var 20 år, då till egen lägenhet hyrd i andra hand. Den hittade jag själv. Jag försörjde mig på studiebidrag och genom extrajobb.

Under tiden jag bodde hemma, hade jag inga speciella sysslor som var mina. Jag hjälpte till överallt. Jag betalade inget hemma heller, utan sparade pengar från extrajobb, så att jag kunde avstå studielån under några år. 

• Anonym (23 år)
    Anonym (20) skrev 2022-12-21 09:51:39 följande:

Jag flyttade när jag var 20 år, då till egen lägenhet hyrd i andra hand. Den hittade jag själv. Jag försörjde mig på studiebidrag och genom extrajobb.

Under tiden jag bodde hemma, hade jag inga speciella sysslor som var mina. Jag hjälpte till överallt. Jag betalade inget hemma heller, utan sparade pengar från extrajobb, så att jag kunde avstå studielån under några år. 

Min lgh var första hand. Ångrade lite att jag tog studielånet, kunde lika gärna ha bott kvar hemma ett par år till. Betalade av lånet sedan i drygt 20 år. Jobbade på somrarna och lite timmar ibland.
  • LFF
    Vid vilken ålder flyttade du hemifrån?

20. Först till London över sommaren (sommarjobb) och sen till studentlägenhet.

Var det den vanliga åldern i din umgängeskrets?  

Nånstans mellan 20 och 25.
    Vad behöver man få hjälp med? 
    Studentlägenhet. Inte korridor.
    CSN. Jag var student.
    När jag bodde hemma så betalade jag ingenting. Lagade mat och hjälpte till med städningen och tvätten. Var hundvakt när mamma var bortrest.
    Bodde hemma en kort tid efter studietiden innan jag träffade sambon och vi flyttade ihop.

Nu är mina tvillingar bara 9 år men visst finns tanken på hur det blir när de blir äldre. Om de pluggar vidare på hemorten får de bo hemma och helst slippa ta studielån (beroende på ränteläget). Flyttar de till annan studieort, då är det lån och eget boende som gäller. Vi pratar mycket om detta med barnen, att det är dyrt att köpa lägenhet och att man måste spara ordentligt. Förhoppningsvis kommer vi ha råd att sponsra barnen med kontantinsats när de är klara med eventuella eftergymnasiala studier. 
  • Anonym (Student)

Jag flyttade till studentkorridor hösten efter studenten. Hade ställt mig i kö själv, så tidigt man kunde. Levde på studielån.

Alla mina kompisar började också plugga och flyttade till olika studieorter. Någon enstaka gjorde lumpen. Jag tror faktiskt inte jag vet _någon_ som blev kvar hemma hos föräldrarna. Men jag är uppvuxen i en liten by långt ute på landet så det fanns inte så mycket som lockade där när man var ung. 

Jag bodde hemma igen en sommar, för att sommarjobba. Då betalade jag inget, förutom bensin.

• fjanten
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-12-21 09:39:05 följande:
    Hur länge bodde du hemma?

Och vad gjorde du hemma under tiden? Det blir ju vanligare och vanligare att unga bor hemma hos sina föräldrar långt upp i åren. Jag är intresserad av hur folk på forumet gjorde? Mina frågor är:

1. Hur länge bodde du hemma?
    Tills jag var 18 år.

2. Och vad gjorde du hemma under tiden?
    Jag läste på gymnasiet och jobbade.

3. Vid vilken ålder flyttade du hemifrån? Vad det den vanliga åldern i din umgängeskrets?
    18 år. Ja och nej. Många i min umgängeskrets hade flyttat hemifrån mellan 15 och 16 (beroende på när på året de fyllde år) för att läsa på gymnasiet. De behövde flytta hemifrån till Kiruna för att göra det (kanske 1/3 av klassen - från Svappavara, Vittangi, Karesuando, Masugnsbyn m.fl. ställen). De flesta flyttade dock hemifrån inom ett år från studenten. Jag flyttade direkt efter.

4. Fick du hjälp att söka bostad eller sökte du själv?
    Jag köpte en mindre BR i staden jag flyttade till för studier. Löste det själv.

5. Vad flyttade du till? Studentkorridor? Delad lägenhet?
    BR, en etta. Köpte den själv. Min (då) pojkvän köpte sedan in sig.

6. Om du bodde hemma och var myndig - vad hjälpte du till med i hemmet? Hade du specifika sysslor? Betalade du något?
    Det dryga halvåret jag bodde hemma mellan 18-årsdagen och studenten så betalade jag inget. Hade sysslor som: laga min egen mat (åt vegetariskt, ingen annan gjorde det), städa mitt eget rum, alla i familjen turades om med tvätten, disken m.m., men jag pluggade och jobbade väldigt mycket så det var huvudfokus.

7. Flyttade du ut definitivt eller fick du flytta hem till föräldrarna nån period?
    Jag flyttade definitivt.

8. Och ni som har äldre tonåringar, hur tror ni det blir för dem jämfört med era egna svar?
    Nu är det hela 11,5 år tills äldsta tar studenten (eller 10,5 år till year 12 certificate om vi får för oss att flytta till Australien) och jag vet faktiskt inte. Som det ser ut nu kommer alla våra barn ha en hyfsad insats på en första bostad, men är det svårt att få jobb eller de kanske väljer att bo kvar hemma och plugga vidare i närheten av var vi bor - då kan det ju ta längre tid. Jag växte ändå upp högt upp i landet (trivdes inte med det) och jag ville läsa vidare direkt (finns varken högskola/universitet eller vettiga jobb inom tilltänkt bransch om jag skulle ha bott kvar i Kiruna...), så våra barn kommer ju ändå ha lite större möjligheter att bo kvar hemma en period om de vill. Bor vi i Australien blir de nästan "tvugna" att bo kvar hemma längre. Där nere är det inte riktigt lika säkra anställningar, ganska tuff bostadsmarknad (beroende på var i landet såklart) om man ska köpa (och att hyra är snordyrt - tror min svåger med roomies betalar runt 10k/veckan i kallhyra). Så då räknar vi nog med att barnen bor hemma ganska länge allihop. Inte ovanligt att vara närmare 30 än 20 och fortfarande bo hemma där.
Svar på tråden Hur länge bodde du hemma?