Anonym (Mimmi) skrev 2022-12-21 09:39:05 följande:
Hur länge bodde du hemma?
Och vad gjorde du hemma under tiden? Det blir ju vanligare och vanligare att unga bor hemma hos sina föräldrar långt upp i åren. Jag är intresserad av hur folk på forumet gjorde? Mina frågor är:
Vid vilken ålder flyttade du hemifrån? Var det den vanliga åldern i din umgängeskrets?
Fick du hjälp att söka bostad eller sökte du själv?
Vad flyttade du till? Studentkorridor? Delad lägenhet?
Hur försörjde du dig den första tiden?
Om du bodde hemma och var myndig - vad hjälpte du till med i hemmet? Hade du specifika sysslor? Betalde du något?
Flyttade du ut definitivt eller fick du flytta hem till föräldrarna nån period?
Och ni som har äldre tonåringar, hur tror ni det blir för dem jämfört med dina egna svar?
1. Var lite mer än 21. Kunde mycket väl ha flyttat tidigare, men jag trivdes så bra med att bo i mitt föräldrahem. Är uppvuxen ute på landet med åkrar och skog runt omkring mig samt ett par 100 meter från en vacker kyrka.
Mina vänner var yngre än mig när de flyttade, Men min syster bor hemma ännu och hon har fyllt 22 år.
2. Jag letade själv, men föräldrarna var med som smakråd.
3. Egen lägenhet, en bostadsrätt.
4. Jag hade ett bra jobb, hade börjat jobba redan under gymnasietiden och började på heltid direkt efter studenten. Är dock inte kvar där idag.
5. Jag hälpte till helt frivilligt, fanns ingen uppgörelse mellan mig och föräldrarna. Men jag städade till exempel då och då, jag lagade mycket mat (gillar det). Betalade inget men var ofta och handlade mat och dylikt åt hela familjen på min bekostnad.
6. Flyttade för gott, men är ofta "hemma" och hälsar på och sover då över, trots att jag har cirka 15 km hem till mig.
//Rebecka