Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

Hur länge bodde du hemma?

Och vad gjorde du hemma under tiden? Det blir ju vanligare och vanligare att unga bor hemma hos sina föräldrar långt upp i åren. Jag är intresserad av hur folk på forumet gjorde? Mina frågor är:

Vid vilken ålder flyttade du hemifrån? Var det den vanliga åldern i din umgängeskrets?  

Fick du hjälp att söka bostad eller sökte du själv? 

Vad flyttade du till? Studentkorridor? Delad lägenhet? 

Hur försörjde du dig den första tiden? 

Om du bodde hemma och var myndig - vad hjälpte du till med i hemmet? Hade du specifika sysslor? Betalde du något? 

Flyttade du ut definitivt eller fick du flytta hem till föräldrarna nån period? 

Och ni som har äldre tonåringar, hur tror ni det blir för dem jämfört med dina egna svar? 

• Svar på tråden Hur länge bodde du hemma?
  • Anonym (Mimmi)

Mina svar: 

Flyttade hemifrån vid 16 för att gå gymnasiet i en annan stad. I min klass bodde tre andra hemifrån från första året på gymnasiet. 

Mina föräldrar hjälpte mig hitta lägenhet, en liten etta med delad dusch.

Skolan betalade ett litet inackorderingsbidag. Det tänkte hyran och kostnader nätt och jämnt, sen fick jag studiebidrag och kanske 500 extra. Levde mycket snålt. Jobbade extra under tvåan och trean  

flyttade hem efter gymnasiet och bodde hemma i ett år innan jag flyttade ut igen. Då hjälpte jag till men det var nog mest sånt jag blev tillsagd att göra. Lagade nog all mat tror jag. Betalade en liten summa. 

För mina egna barn blir det nog annorlunda. Dottern är mer självgående och självständig. Hittar extrajobb osv. Sonen som är äldre är sävlig, kommer antagligen bo hemma tills han inte får det längre. Tror båda kommer behöva ungefär samma hjälp som jag fick och kanske behöva återvända hem när de är mellan lägenheter eller liknande. 

Svar på tråden Hur länge bodde du hemma?