Inlägg från: Anonym (ååå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ååå)

Hur länge bodde du hemma?

Vid vilken ålder flyttade du hemifrån? Var det den vanliga åldern i din umgängeskrets?  Jag flyttade när jag var 20. Pluggade på annan ort. Ja, skulle säga det var rätt vanlig ålder i min krets. 

Fick du hjälp att söka bostad eller sökte du själv? Jag fick hjälp via studentbostäder på den skola där jag studerade.

Vad flyttade du till? Studentkorridor? Delad lägenhet? Egen lägenhet (ihop med min sambo som också var student).

Hur försörjde du dig den första tiden? CSN + att jag jobbade varannan helg i butik + på sommarloven. 

Om du bodde hemma och var myndig - vad hjälpte du till med i hemmet? Hade du specifika sysslor? Betalde du något? 
    Jag betalade inget hemma någonsin. Mina föräldrar tyckte att vi barn inte skulle betala hemma om vi inte hade ett riktigt jobb. Sommarjobb och helgjobbslön behöll man alltså själv. Min äldre bror hann få jobb innan han flyttade hemifrån och då började han betala hemma. 
    Inga specifika sysslor. Men jag var en sån där ordentlig ungdom så skötte mitt rum, mina husdjur och hjälpte till emellanåt med annat. Mina föräldrar tyckte att vi skulle fokusera på studier och krävde väldigt lite av oss hemma. 

Flyttade du ut definitivt eller fick du flytta hem till föräldrarna nån period? Jag flyttade ut definitivt. 

Och ni som har äldre tonåringar, hur tror ni det blir för dem jämfört med dina egna svar? 
    Min äldsta flyttade hemifrån i våras, han var 21. Han sköter sig själv. 

Jag har ytterligare en son som fyller 21 i år. Han kommer nog bo hemma längre. Han har bott borta tillfälligt p.g.a studier men kom hem i somras. Han har psykisk ohälsa, är arbetslös och för närvarande ingen tydlig plan framåt. Har hjälp av olika instanser så jag tror det kommer blir bra framöver. Han betalar inget hemma för han har inga pengar in just nu. Han kommer få betala något så fort han kan. 

Har en bonus, som är 20. Jobbar och betalar hemma. Han tänker sig att söka till studier till i höst så då lär han flytta eftersom det är på annan ort. 

Svar på tråden Hur länge bodde du hemma?