Vid vilken ålder flyttade du hemifrån? Var det den vanliga åldern i din umgängeskrets?
70-talist: Jag var 18.
Vi som började studera flyttade ofta antingen direkt efter studenten, eller kanske ett år senare efter lumpen eller sabbatsår. Några jobbade som aupair i Europa, någon reste i Asien.
Fick du hjälp att söka bostad eller sökte du själv?
Jag köade för studentbostad och sen fick man gå på Studentbostäders stora uthyrning i augusti och hoppas på turen. Jag fick typ sista rummet som gick.
Vad flyttade du till? Studentkorridor? Delad lägenhet?
Hur försörjde du dig den första tiden?
Studentkorridor, 8 pers. Väldigt gulliga och trevliga och de involverade mig direkt i olika sociala grejer.
Jag levde huvudsakligen på studielånet men jobbade extra på lov och helger för att kunna överleva sommaren.
Om du bodde hemma och var myndig - vad hjälpte du till med i hemmet? Hade du specifika sysslor? Betalde du något?
På sommaren bodde jag hemma medan jag jobbade, hjälpte till med matlagning och tvätt och sånt.
Flyttade du ut definitivt eller fick du flytta hem till föräldrarna nån period?
Nej, jag flyttade aldrig hem igen.
Och ni som har äldre tonåringar, hur tror ni det blir för dem jämfört med dina egna svar?
Vår son kommer att bo hemma till en början. Vi har gjort budgetar för att bo på korridor och att bo hemma och det blir klart mer pengar att röra sig med om han bor hemma även om han betalar hyra+ en matpeng till oss.
Och sen har han knappt halva pendlingstiden mot vad jag hade haft om jag hade försökt detsamma på min tid, så det bidrar klart till beslutet.