• Anonym (Mimmi)

Hur länge bodde du hemma?

Och vad gjorde du hemma under tiden? Det blir ju vanligare och vanligare att unga bor hemma hos sina föräldrar långt upp i åren. Jag är intresserad av hur folk på forumet gjorde? Mina frågor är:

Vid vilken ålder flyttade du hemifrån? Var det den vanliga åldern i din umgängeskrets?  

Fick du hjälp att söka bostad eller sökte du själv? 

Vad flyttade du till? Studentkorridor? Delad lägenhet? 

Hur försörjde du dig den första tiden? 

Om du bodde hemma och var myndig - vad hjälpte du till med i hemmet? Hade du specifika sysslor? Betalde du något? 

Flyttade du ut definitivt eller fick du flytta hem till föräldrarna nån period? 

Och ni som har äldre tonåringar, hur tror ni det blir för dem jämfört med dina egna svar? 

• Svar på tråden Hur länge bodde du hemma?
  • Anonym (Jo)

Samma dag som jag fyllde 17 år. 

• Lillmajsan

Och vad gjorde du hemma under tiden? Det blir ju vanligare och vanligare att unga bor hemma hos sina föräldrar långt upp i åren. Jag är intresserad av hur folk på forumet gjorde? Mina frågor är:

Vid vilken ålder flyttade du hemifrån?
    Svar; Jag var 16 år

Var det den vanliga åldern i din umgängeskrets?
    Svar; Nej 

Svar; Jag sökte själv

Jag flyttade till egen lägenhet tillsammans med min dåvarande

Svar; Studiebidrag, underhåll från min far samt jobb.

Om du bodde hemma och var myndig - vad hjälpte du till med i hemmet? Hade du specifika sysslor? Betalde du något? 
    Svar: Se övriga svar

Svar; Jag flyttade ut definitivt.

Svar på vad jag gjorde hemma;
    Allt! Började hjälpa till hemma som 5 åring och som 12 åring va det i stort sätt jag som gjorde allt hemma. Mina föräldrar va separerade redan då och min mamma hade stora problem med sina händer. Hennes handflator va skinflodda under flera år så hon kunde inte vara i vatten eller ta i någon metall. Hon hade feta salvor på händerna samt bommulshanskar på.

• Lillasolens
    Anonym (Bettan) skrev 2022-12-21 16:44:28 följande:
    Tyckte det lät som det. :) Grundskola en bra bit bort och bara ett gymnasium i hela landet.

Sånt tänkte jag inte ens på, med ekonomin och det. Men när jag tänker efter så var det kanske bra att bo ensam även ur den aspekten. Man var ju tvungen att fixa och ha koll på allt själv. 
    Alltså, när jag gick gymnasiet hade jag ju första året halv-paket eller vad man kan kalla det. Frukost skulle jag ansvara för själv men åt middag + kvällsmat med de andra i kollektivet. Andra och tredje året hade jag ansvar och fick köpa / ordna allt kring alla måltider, osv.. :) Inkl. köpa block, etc till skolan på egen hand, kläder osv. Så till viss del var det ju som jag hade ansvar för många delar under gymnasietiden. :) Men inte inkluderat hyra, el, etc.. :) 
  • Hum Hum Humla

Jag hade precis fyllt 18 år när jag blev erbjuden att hyra en släktings lägenhet i andra hand. Jag jobbade heltid då. Något år senare fick jag min första egna lägenhet så jag behövde aldrig flytta hem igen. Tror de flesta av mina kompisar var 19-20 när de flyttade hemifrån. 

Min dotter fyller 18 i sommar och hon vill flytta hemifrån direkt efter studenten, men det är ju betydligt svårare nu att hitta boende så vi får se om hon lyckas. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-12-21 09:39:05 följande:

Vid vilken ålder flyttade du hemifrån? Var det den vanliga åldern i din umgängeskrets?  

Och ni som har äldre tonåringar, hur tror ni det blir för dem jämfört med dina egna svar? 

Jag var 17 år. Gjorde tills jag flyttade...? Gick i gymnasiet. Och efteråt också så klart. Den "vanliga" åldern i bekantskapskretsen var väl före 20 i alla fall.

Morsan ordnade bostaden, en helt vanlig lägenhet, och hon lyckades övertala soc till att betala hyran (ja, jag behövde verkligen få komma därifrån pga fysisk och psykisk misshandel i många år så ingen behöver gnälla om att utnyttja systemet, de visste om situationen och hade haft kontakt med mig i ca två år då redan). Jag flyttade ut definitivt!

Jag har ett barn, tror hen kommer att bo kvar hemma tills hen är 20+ ungefär eftersom hen först ska gå ut gymnasiet (så klart) och sedan kan det ta tid att hitta jobb, särskilt ett som gör att man har råd att betala hyran i den här stan. Eller så kanske vi kommer fram till att vi ska flytta till någon stad med bättre ekonomiska förutsättningar, vem vet.
  • Mimosa86
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-12-21 09:39:05 följande:

18, till annan stad, studentlägenhet (fixade själv och ringde runt), levde på CSN och tog extra jobb, flyttade ut definitivt. Saknade såklart varandra men fanns inte på kartan att jag som vuxen kvinna skulle vi med mamma och pappa. Hade jag blivit kvar i småorten hade jag och pojkvännen köpt hus (som alls andra) och förmodligen hade jag jobbat i butik och blivit mamma tidigare.
  • Anonym (Jo)

Många som flyttat som unga.

• Pehrmedh

Flyttade hemifrån som 21-åring och var på gränsen till att vara sen med det på den tiden.

Att någon fortfarande bodde hemma vid 25 hörde jag aldrig talas om då.

Tiderna förändras.

• Cereal Killer
    Anonym (Jo) skrev 2022-12-21 22:30:22 följande:

Många som flyttat som unga.

Ja, många av oss på denna sida är säkert i 30-40-årsåldern eller äldre. Att få tag på en bostad för 15 år sedan var betydligt enklare än det är idag. 
  • Stooler

Jag var 17 och hade just gått ut Gymnasiet.

Inget av alternativen.

Jag hade träffat en tjej som hade egen lägenhet, hon var 5 år äldre än mig och jobbade som frisör. Vi flyttade ihop!

Jag hade sommarjobb fram till Augusti och skulle sedan in i Lumpen innan universitetet.

Planen var att flytta för gott, men förhållandet sprack efter 3 år och jag flyttade hem till min mor ungefär ett år innan jag fick en liten 1:a via Bostadsförmedlingen. Jobbade deltid samtidigt med KTH studier.

Mina 2 döttrar har passerat tonåren men båda bor i egen lägenhet sedan 21 resp 22 års ålder. Båda är bostadsrätter!

• Anonym (Ensamman)

Flyttade till min första studentlägenhet när jag var 20. Är 42 och har bott själv sedan dess. Jag trivs att vara själv och bo ensam. Är inte den sociala typen, gillar att studera. 

Svar på tråden Hur länge bodde du hemma?