• fjanten

Hur länge bodde du hemma?

Anonym (Mimmi) skrev 2022-12-21 09:39:05 följande:
    Hur länge bodde du hemma?

Och vad gjorde du hemma under tiden? Det blir ju vanligare och vanligare att unga bor hemma hos sina föräldrar långt upp i åren. Jag är intresserad av hur folk på forumet gjorde? Mina frågor är:

Vid vilken ålder flyttade du hemifrån? Var det den vanliga åldern i din umgängeskrets?  

Fick du hjälp att söka bostad eller sökte du själv? 

Vad flyttade du till? Studentkorridor? Delad lägenhet? 

Hur försörjde du dig den första tiden? 

Om du bodde hemma och var myndig - vad hjälpte du till med i hemmet? Hade du specifika sysslor? Betalde du något? 

Flyttade du ut definitivt eller fick du flytta hem till föräldrarna nån period? 

Och ni som har äldre tonåringar, hur tror ni det blir för dem jämfört med dina egna svar? 

1. Hur länge bodde du hemma?
    Tills jag var 18 år.

2. Och vad gjorde du hemma under tiden?
    Jag läste på gymnasiet och jobbade.

3. Vid vilken ålder flyttade du hemifrån? Vad det den vanliga åldern i din umgängeskrets?
    18 år. Ja och nej. Många i min umgängeskrets hade flyttat hemifrån mellan 15 och 16 (beroende på när på året de fyllde år) för att läsa på gymnasiet. De behövde flytta hemifrån till Kiruna för att göra det (kanske 1/3 av klassen - från Svappavara, Vittangi, Karesuando, Masugnsbyn m.fl. ställen). De flesta flyttade dock hemifrån inom ett år från studenten. Jag flyttade direkt efter.

4. Fick du hjälp att söka bostad eller sökte du själv?
    Jag köpte en mindre BR i staden jag flyttade till för studier. Löste det själv.

5. Vad flyttade du till? Studentkorridor? Delad lägenhet?
    BR, en etta. Köpte den själv. Min (då) pojkvän köpte sedan in sig.

6. Om du bodde hemma och var myndig - vad hjälpte du till med i hemmet? Hade du specifika sysslor? Betalade du något?
    Det dryga halvåret jag bodde hemma mellan 18-årsdagen och studenten så betalade jag inget. Hade sysslor som: laga min egen mat (åt vegetariskt, ingen annan gjorde det), städa mitt eget rum, alla i familjen turades om med tvätten, disken m.m., men jag pluggade och jobbade väldigt mycket så det var huvudfokus.

7. Flyttade du ut definitivt eller fick du flytta hem till föräldrarna nån period?
    Jag flyttade definitivt.

8. Och ni som har äldre tonåringar, hur tror ni det blir för dem jämfört med era egna svar?
    Nu är det hela 11,5 år tills äldsta tar studenten (eller 10,5 år till year 12 certificate om vi får för oss att flytta till Australien) och jag vet faktiskt inte. Som det ser ut nu kommer alla våra barn ha en hyfsad insats på en första bostad, men är det svårt att få jobb eller de kanske väljer att bo kvar hemma och plugga vidare i närheten av var vi bor - då kan det ju ta längre tid. Jag växte ändå upp högt upp i landet (trivdes inte med det) och jag ville läsa vidare direkt (finns varken högskola/universitet eller vettiga jobb inom tilltänkt bransch om jag skulle ha bott kvar i Kiruna...), så våra barn kommer ju ändå ha lite större möjligheter att bo kvar hemma en period om de vill. Bor vi i Australien blir de nästan "tvugna" att bo kvar hemma längre. Där nere är det inte riktigt lika säkra anställningar, ganska tuff bostadsmarknad (beroende på var i landet såklart) om man ska köpa (och att hyra är snordyrt - tror min svåger med roomies betalar runt 10k/veckan i kallhyra). Så då räknar vi nog med att barnen bor hemma ganska länge allihop. Inte ovanligt att vara närmare 30 än 20 och fortfarande bo hemma där.
Svar på tråden Hur länge bodde du hemma?