Hur länge bodde du hemma?
Vid vilken ålder flyttade du hemifrån?
20. Först till London över sommaren (sommarjobb) och sen till studentlägenhet.
Var det den vanliga åldern i din umgängeskrets?
Nånstans mellan 20 och 25.
20. Först till London över sommaren (sommarjobb) och sen till studentlägenhet.
Var det den vanliga åldern i din umgängeskrets?
Nånstans mellan 20 och 25.
Fick du hjälp att söka bostad eller sökte du själv?
Vad behöver man få hjälp med?
Vad flyttade du till? Studentkorridor? Delad lägenhet?
Studentlägenhet. Inte korridor.
Hur försörjde du dig den första tiden?
CSN. Jag var student.
Om du bodde hemma och var myndig - vad hjälpte du till med i hemmet? Hade du specifika sysslor? Betalde du något?
När jag bodde hemma så betalade jag ingenting. Lagade mat och hjälpte till med städningen och tvätten. Var hundvakt när mamma var bortrest.
Flyttade du ut definitivt eller fick du flytta hem till föräldrarna nån period?
Bodde hemma en kort tid efter studietiden innan jag träffade sambon och vi flyttade ihop.
Och ni som har äldre tonåringar, hur tror ni det blir för dem jämfört med dina egna svar?
Nu är mina tvillingar bara 9 år men visst finns tanken på hur det blir när de blir äldre. Om de pluggar vidare på hemorten får de bo hemma och helst slippa ta studielån (beroende på ränteläget). Flyttar de till annan studieort, då är det lån och eget boende som gäller. Vi pratar mycket om detta med barnen, att det är dyrt att köpa lägenhet och att man måste spara ordentligt. Förhoppningsvis kommer vi ha råd att sponsra barnen med kontantinsats när de är klara med eventuella eftergymnasiala studier.
Nu är mina tvillingar bara 9 år men visst finns tanken på hur det blir när de blir äldre. Om de pluggar vidare på hemorten får de bo hemma och helst slippa ta studielån (beroende på ränteläget). Flyttar de till annan studieort, då är det lån och eget boende som gäller. Vi pratar mycket om detta med barnen, att det är dyrt att köpa lägenhet och att man måste spara ordentligt. Förhoppningsvis kommer vi ha råd att sponsra barnen med kontantinsats när de är klara med eventuella eftergymnasiala studier.