• Anonym (Y)

Misstänker att min dotter har autism

Har en sjuåriga dotter som efter att vi varit väldigt osociala pga corona, inte fungerar så bra socialt. Hon springer iväg om det är något kalas eller vi träffas några vuxna. Hon har en expressiv språkstörning, som nu ändå blivit mycket bättre. Hon är extremt blyg för andra. Pratar mest hemma. I skolan svarar hon på tilltal men pratar inte annars med lärare ?självmant?
    Hon känner sig ofta utanför trots att lärare inte kan se det. Hon umgås bara med en kompis. Hon älskar sin kompis men kan ofta bli arg på henne och oss. När hon var liten misstänk jag aldrig någon diagnos. Hon var så glad och bekymmerslös. Hon säger själv att hon ofta är ledsen.
    Har kontaktat bup, men vi har inte fått tid för bedömning förrän nästa år. 
    Vet egentligen inte vad jag vill med detta inlägg, vill nog få lite input. Känner mig så oroad för min dotters framtid.

• Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism
  • Inteutanproblem
    Anonym (Y) skrev 2022-11-27 20:56:06 följande:

För att jag inte vill att det ska vara så

Att du vill att det inte ska vara så, förändrar inte hur verkligheten kan se ut för en del barn. 

Vid 7 års ålder var jag redan väldigt medveten om vad som verkade vara normalt eller inte. Jag är autistisk, men en sådan där som tidigt började maskera. Så flög totalt under radarn, annat än att fritidspersonalen flaggade kring mitt udda sätt att leka på. Men mina föräldrar ville inte se. Plus, min bror var mera stereotypiskt tydligt autistisk. Han fick utbrott tex. Jag fick det inte- men var istället trött, sur, grinig hemma vid och var redan deprimerad vid 8 års åldern. Klarade verkligen inte av stimmiga miljöer, och istället för att explodera utåt vid förändringar och jobbiga intryck riktade jag det inåt. Gick iväg. engagerade mig inte i konversationer i onödan. Osv. Var enkelt att se på min bror att han stack ut. Men jag vart sådär ?charmigt? lillgammal. Tyst. Lugn. Smart. Eftersom jag älskade att måla och rita, bortförklarade man mitt kufiska sätt som - hon är en artistisk själv. Men plågades väldigt inombords egentligen, av att trycka undan så många av mina autistiska drag. Av att försöka hålla masken. Jag fick min diagnos för ca 1 år sedan, 30+ år gammal. Det fanns inga tvivel. 

Autism kan yttra sig på så många olika vis- och nog tycker jag att det låter lite suspekt. Din dotter måste ju inte ha en full diagnos för det dock, utan det kan också handla om autistiska drag tex. Om det inte beror på andra faktorer då dvs. Så jag tycker det låter bra att ni söker hjälp för er dotter redan nu. 

• Anonym (Y)

Ja du har ju rätt. Hur visade sig utbrotten för din bror?
    Ja jag får nog ställa in mig på att det kan vara så, och är glad över att vi fått en tid iaf 

Inteutanproblem skrev 2022-11-27 21:30:17 följande:

Att du vill att det inte ska vara så, förändrar inte hur verkligheten kan se ut för en del barn. 

Vid 7 års ålder var jag redan väldigt medveten om vad som verkade vara normalt eller inte. Jag är autistisk, men en sådan där som tidigt började maskera. Så flög totalt under radarn, annat än att fritidspersonalen flaggade kring mitt udda sätt att leka på. Men mina föräldrar ville inte se. Plus, min bror var mera stereotypiskt tydligt autistisk. Han fick utbrott tex. Jag fick det inte- men var istället trött, sur, grinig hemma vid och var redan deprimerad vid 8 års åldern. Klarade verkligen inte av stimmiga miljöer, och istället för att explodera utåt vid förändringar och jobbiga intryck riktade jag det inåt. Gick iväg. engagerade mig inte i konversationer i onödan. Osv. Var enkelt att se på min bror att han stack ut. Men jag vart sådär ?charmigt? lillgammal. Tyst. Lugn. Smart. Eftersom jag älskade att måla och rita, bortförklarade man mitt kufiska sätt som - hon är en artistisk själv. Men plågades väldigt inombords egentligen, av att trycka undan så många av mina autistiska drag. Av att försöka hålla masken. Jag fick min diagnos för ca 1 år sedan, 30+ år gammal. Det fanns inga tvivel. 

Autism kan yttra sig på så många olika vis- och nog tycker jag att det låter lite suspekt. Din dotter måste ju inte ha en full diagnos för det dock, utan det kan också handla om autistiska drag tex. Om det inte beror på andra faktorer då dvs. Så jag tycker det låter bra att ni söker hjälp för er dotter redan nu. 

• Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (GS) skrev 2022-11-27 20:13:42 följande:
    Ja och vissa har t ex autism, eller något annat, barn som vuxna.

På gruppnivå är offentliga utbrott ett observandum när man är sju år gammal, oavsett vad du tycker. 
    Du borde testa att jobba på tivoli

Jag har sett det flera gånger hos barn utan diagnos eller misstankar att det kan vara något sådant. En 7- åring är ett barn inte en miniatyr vuxen, det kan vara en så enkel sak som lågt blodsocker. 
    Aliona skrev 2022-11-27 21:15:05 följande:

Skulle säga tvärt om, att det är avvikande att inte kunna dela fika i den åldern. Kan faktiskt inte komma på någon av min sexårings kompisar som inte klarar att dela med sig. Möjligvis gnälla lite om det, men skulle en sjuåring få ett sånt utbrott på ett café för att heb tvingas dela kaka så skulle jag definitivt reagerat på att det är udda beteende. 

TS, oavsett vad som ligger bakom så är det ju jättebra att du nu förstår din dotters behov och kan förutse det, tex att hon behöver bli förberedd på vad som ska hända. 

Dela med sig när det finns en viss mängd är en sak, att inte köpa så alla får varsin en annan. 
  • Anonym (GS)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-27 22:30:09 följande:
    Dela med sig när det finns en viss mängd är en sak, att inte köpa så alla får varsin en annan. 
    Inte för barn med norm-utveckling och inte för barn utan t ex autism. Du kan inte utgå från dig själv, uppenbarligen, för att hävda en norm. 
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-27 22:28:04 följande:

Jag har sett det flera gånger hos barn utan diagnos eller misstankar att det kan vara något sådant. En 7- åring är ett barn inte en miniatyr vuxen, det kan vara en så enkel sak som lågt blodsocker. 

Varför pratar du om "miniatyr-vuxna"? Du kunde knappast gjort ett mer felaktigt antagande om att jag skulle ha överkrav på barn. Jag pratar endast om att åldern för när offentliga utbrott avtar är tidigare än sju år, med god marginal.

Tivoli är förresten ett ganska bra exempel på när även norm-barn fullt medvetna kan kosta på sig att låta frustration och fula ord halvdränkas i oljudet, ett café är det inte. ToM är ganska väl utvecklad hos en sjuåring, liksom önskan att inte göra bort sig och vilka sammanhang som är mer "kritiska" för det senare. 
  • Anonym (GS)
    Anonym (Y) skrev 2022-11-27 20:56:06 följande:

För att jag inte vill att det ska vara så

Det förstår jag. 
    Anonym (GS) skrev 2022-11-27 23:20:05 följande:
    Inte för barn med norm-utveckling och inte för barn utan t ex autism. Du kan inte utgå från dig själv, uppenbarligen, för att hävda en norm. 
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-27 22:28:04 följande:

Varför pratar du om "miniatyr-vuxna"? Du kunde knappast gjort ett mer felaktigt antagande om att jag skulle ha överkrav på barn. Jag pratar endast om att åldern för när offentliga utbrott avtar är tidigare än sju år, med god marginal.

Tivoli är förresten ett ganska bra exempel på när även norm-barn fullt medvetna kan kosta på sig att låta frustration och fula ord halvdränkas i oljudet, ett café är det inte. ToM är ganska väl utvecklad hos en sjuåring, liksom önskan att inte göra bort sig och vilka sammanhang som är mer "kritiska" för det senare. 

När har jag sagt att jag utgår från mig själv? Det vore väldigt dumt eftersom jag är autistisk. 

Neurotypiska barn kan också bli arga, besvikna och protestera. En vuxen har lättare att hantera besvikelser (och snålhet) än barn oavsett diagnos eller ej. En typisk grej barn (även äldre) reagerar på är när syskonet eller kompisen vinner i lottståndet men inte de då kan det bli gråt och sura miner. Jag kan givetvis inte veta vilka som har en diagnos men det är för många som reagerar så för att alla ska vara autistiska. 

• Inteutanproblem
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-28 00:18:06 följande:

När har jag sagt att jag utgår från mig själv? Det vore väldigt dumt eftersom jag är autistisk. 

Neurotypiska barn kan också bli arga, besvikna och protestera. En vuxen har lättare att hantera besvikelser (och snålhet) än barn oavsett diagnos eller ej. En typisk grej barn (även äldre) reagerar på är när syskonet eller kompisen vinner i lottståndet men inte de då kan det bli gråt och sura miner. Jag kan givetvis inte veta vilka som har en diagnos men det är för många som reagerar så för att alla ska vara autistiska. 

Du ser inte skogen för trädet just nu. 

Incidenten på caféet är ett exempel som TS gett på en typisk situation för flickan, där det blir utbrott och en reaktion som både hon och omgivning reagerar på. Som just avvikande. Detta exempel är inte ämnat som en beskrivning av en ytterlighet, utan TS tar upp det som en beskrivning av hur det brukar bli när dottern inte är väl förberedd på vad som skall ske. 

Givetvis KAN ett barn flippa ur pga övertrött, hungrig, sjuk, eller något annat. Av en sådan sak som att ej få en hel kaka själv i den åldern. Men dom flesta reagerar inte på det viset frekvent. Utan är betydligt mer medvetna, och självreglerande i att anpassa sina reaktioner utefter den sociala situationen. Även autistiska barn kan vara medveten, och reglera sin reaktion/beteende. Skillnaden ligger allt som oftast i att NT personer har en inbygd känsla för detta sociala spel och behöver inte i samma utsträckning komma ihåg/aktivt tänka på det, som det då ofta är för en autistisk person som aktivt försöker passa in/verka normal. NT personen kommer i mycket lägre grad sticka ut, eller göra fel/ha för sig avvikelser andra snappar upp. Därför blir utbrottet ?udda?. 7 åringar brukar inte reagera sådär- men ja, givetvis kan det ske.

Om TS dotter så snudd som ofta/alltid reagerar med utbrott av något slag, när hon ställs inför att hon blir överrumplad av att något annat sker, än det som hon var inställd på. Då är det något som sticker ut, och som skulle kunna ha sin orsak i ett autistiskt drag tex. Kanske ett av flera rent av. Detta klarnar ju om man skulle utreda henne, och det är bara positivt att dom söker hjälp redan nu. Oavsett om dotterns svårigheter beror på en diagnos eller ej. 

• Anonym (GS)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-28 00:18:06 följande:

Du utgår i alla fall inte från neurotypiska sjuåringar.

Att förlora i spel och ovanpå detta glatt beskåda syskonets/kompisens rena tur, ställer helt andra krav på social och emotionell utveckling än att dela en kaka. 
  • Aliona
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-27 22:30:09 följande:

Nej, det är ingen större skillnad för sjuåringar. De allra flesta sjuåringar klarar av utan utbrott att den vuxna säger att barnet bara får en halv kaka, oavsett hur många det finns. Det kan ju finnas massor av anledningar, tex att föräldern har ont om pengar, att barnet redan fått mycket sötsaker den veckan eller att det snart är middag. En del barn behöver förklaringar, andra godtar utan vidare, men hur som helst är steget stort från att gnälla lite till att få utbrott på ett café. Det är ju den överreaktionen som är mest avvikande då sjuåringar har lärt sig att i de flesta fall kontrollera sina känsloyttringar och att uttrycka besvikelse på annat sätt än genom raseri eller tårar. Sjuåringar är generellt redan medvetna om vad som förväntas av dem, och att inte göra bort sig i sociala sammanhang. 

Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism