Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-28 00:18:06 följande:
När har jag sagt att jag utgår från mig själv? Det vore väldigt dumt eftersom jag är autistisk.
Neurotypiska barn kan också bli arga, besvikna och protestera. En vuxen har lättare att hantera besvikelser (och snålhet) än barn oavsett diagnos eller ej. En typisk grej barn (även äldre) reagerar på är när syskonet eller kompisen vinner i lottståndet men inte de då kan det bli gråt och sura miner. Jag kan givetvis inte veta vilka som har en diagnos men det är för många som reagerar så för att alla ska vara autistiska.
Du ser inte skogen för trädet just nu.
Incidenten på caféet är ett exempel som TS gett på en typisk situation för flickan, där det blir utbrott och en reaktion som både hon och omgivning reagerar på. Som just avvikande. Detta exempel är inte ämnat som en beskrivning av en ytterlighet, utan TS tar upp det som en beskrivning av hur det brukar bli när dottern inte är väl förberedd på vad som skall ske.
Givetvis KAN ett barn flippa ur pga övertrött, hungrig, sjuk, eller något annat. Av en sådan sak som att ej få en hel kaka själv i den åldern. Men dom flesta reagerar inte på det viset frekvent. Utan är betydligt mer medvetna, och självreglerande i att anpassa sina reaktioner utefter den sociala situationen. Även autistiska barn kan vara medveten, och reglera sin reaktion/beteende. Skillnaden ligger allt som oftast i att NT personer har en inbygd känsla för detta sociala spel och behöver inte i samma utsträckning komma ihåg/aktivt tänka på det, som det då ofta är för en autistisk person som aktivt försöker passa in/verka normal. NT personen kommer i mycket lägre grad sticka ut, eller göra fel/ha för sig avvikelser andra snappar upp. Därför blir utbrottet ?udda?. 7 åringar brukar inte reagera sådär- men ja, givetvis kan det ske.
Om TS dotter så snudd som ofta/alltid reagerar med utbrott av något slag, när hon ställs inför att hon blir överrumplad av att något annat sker, än det som hon var inställd på. Då är det något som sticker ut, och som skulle kunna ha sin orsak i ett autistiskt drag tex. Kanske ett av flera rent av. Detta klarnar ju om man skulle utreda henne, och det är bara positivt att dom söker hjälp redan nu. Oavsett om dotterns svårigheter beror på en diagnos eller ej.