• Anonym (Y)

Misstänker att min dotter har autism

Har en sjuåriga dotter som efter att vi varit väldigt osociala pga corona, inte fungerar så bra socialt. Hon springer iväg om det är något kalas eller vi träffas några vuxna. Hon har en expressiv språkstörning, som nu ändå blivit mycket bättre. Hon är extremt blyg för andra. Pratar mest hemma. I skolan svarar hon på tilltal men pratar inte annars med lärare ?självmant?
    Hon känner sig ofta utanför trots att lärare inte kan se det. Hon umgås bara med en kompis. Hon älskar sin kompis men kan ofta bli arg på henne och oss. När hon var liten misstänk jag aldrig någon diagnos. Hon var så glad och bekymmerslös. Hon säger själv att hon ofta är ledsen.
    Har kontaktat bup, men vi har inte fått tid för bedömning förrän nästa år. 
    Vet egentligen inte vad jag vill med detta inlägg, vill nog få lite input. Känner mig så oroad för min dotters framtid.

• Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism
  • me33

pssst, det finns inget som heter den här typen av "autism" 

Den enda som finns är den riktiga som man ser i Beck-filmen, pojken i glaskulan. Det är autism. 

Nya sortens "autism" är det störta hittepået sedan TV-shop Tungan ute

• Anonym (qwerty)

Ok, om hon nu har autism, vari ligger problemet? Bara att anpassa vardagen som man gör med alla människor som har en sjukdom.

BUP har väntetid på 8månader så att du får vänta till efter årsskiftet är bara naturligt.

• Citronella
    Anonym (qwerty) skrev 2022-11-28 10:25:13 följande:

Ok, om hon nu har autism, vari ligger problemet? Bara att anpassa vardagen som man gör med alla människor som har en sjukdom.

BUP har väntetid på 8månader så att du får vänta till efter årsskiftet är bara naturligt.

Autism är ingen sjukdom, annars håller jag med. 
  • SweeneyTodd
    me33 skrev 2022-11-28 08:58:04 följande:
    pssst, det finns inget som heter den här typen av "autism" 

Den enda som finns är den riktiga som man ser i Beck-filmen, pojken i glaskulan. Det är autism. 

Nya sortens "autism" är det störta hittepået sedan TV-shop Tungan ute
    Håller med. 
    Jag har diagnosen Aspergers syndrom, men den diagnosen är bara bullshit. 

Bara ytterligare ett sätt för samhället att förtrycka nördar. 
  • Anonym (qwerty)
    Citronella skrev 2022-11-28 11:30:48 följande:
    Autism är ingen sjukdom, annars håller jag med. 
    Nej men jag vill påvisa att människor anpassar sina liv efter sjukdomar, ex diabetes. Så varför skulle det vara ett problem att anpassa sig efter npf? 
  • Anonym (Npf-mamma)

Jag har tre barn med autism och adhd, samt har det själv. Inte heller jag ser det du beskriver som autism.

Och ni som påstår att det är hittepå vet inte vad ni pratar om.

• Anonym (Y)

Ok. Ja jag vet faktiskt inte vad jag ska tro ärligt talat. Hon är iaf högkänslig och introvert. Får jag fråga hur autism visar sig för dina barn?

Anonym (Npf-mamma) skrev 2022-11-29 05:41:03 följande:

Jag har tre barn med autism och adhd, samt har det själv. Inte heller jag ser det du beskriver som autism.

Och ni som påstår att det är hittepå vet inte vad ni pratar om.

• Anonym (Y)

Kanske ska inflika att hon i normala fall inte har problem med att dela med sig. Hon har tex gett bort leksaker till sin bästis och är alltid noga med att hennes syskon också ska få om hon får något.

En gång när vi var ute på halloween så fick hon färg i ögonen så det sved så. Då grät o skrek hon också. Då gick det förbi en från hennes skola och då sa hon sedan att det var så pinsamt att hon sett henne så ledsen 

• Anonym (Npf-mamma)
    Anonym (Y) skrev 2022-11-29 09:19:09 följande:

Ok. Ja jag vet faktiskt inte vad jag ska tro ärligt talat. Hon är iaf högkänslig och introvert. Får jag fråga hur autism visar sig för dina barn?

Det är väldigt mycket, men skrev ner det jag kunde komma på rakt av.
    Två av tre har svårt med det sociala samspelet, ena mer än den andra. Tex förstår hon ofta inte undermeningar eller ironi samt analyserar minsta lilla minspel. Tror ständigt att man är arg om man inte ser glad ut.
    De är extremt principfasta. Finns en regel så ska den följas. 
    Yngsta, som är sju, har ett stort bitbehov. Tuggar på allt möjligt om man inte ser till att hon har sina tuggsaker saker nära. Hon har också sä, dvs selektiv ätstörning och det såg vi redan som bebis.
    Allt ska sorteras. Efter färg, form, funktion.. Och även det gjorde de redan från det att de var små.
    De har problem med vissa material i kläder. 
    Superfasta i sina intressen.
    De stimmar, vilket för tex min äldsta är viftade rörelser med händerna samtidigt som hon rör överkroppen fram och tillbaka.
    Samma barn kan börja blunda när som helst om det blir för många intryck... Vet inte hur många gånger jag fått hugga tag i henne vid övergångsställen etc för att hon varit på väg över med ögonen stängda.
  • Anonym (Autism visas på olika sätt)

Autism kommer till uttryck på olika sätt hos olika individer. Den "klassiska" varianten är att ha svårt för att avkoda socialt samspel. Detta brukar komma i kombination med att personen har en slags "spets" i en annan del av hjärnan.

På senare år har forskningen kring autism gått framåt. Flickor och kvinnor som tidigare gått under radarn kan idag få en autismdiagnos trots att de inte har nedsatt förmåga att avkoda socialt samspel. Faktum är att dessa flickor och kvinnor kan ha en förhöjd förmåga att avkoda socialt samspel. Dessa individer har alltså sin autism-spets i det sociala samspelet och inte heller sällan inom området för empati. Så enligt mig har en viss del av de som benämns som "högkänsliga" i själva verket autism: de har sin spets inom det sociala och inom empati. För att en utredning och autismdiagnos ska vara aktuell behöver det förekomma en funktionsnedsättning. Klarar den "högkänsliga" flickan tex bara av att vara i skolan på halvtid (eller mindre) så tycker jag absolut att en autism-utredning kan vara på sin plats. Sedan bör det tilläggas att kunskapen kring hur autism kan yttra sig (då främst hos flickor och kvinnor) ser olika ut i olika delar av landet. De som jobbar med dessa NPF-utredningar har helt enkelt varierande kompetens. 

Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism