Inlägg från: Anonym (Autism visas på olika sätt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Autism visas på olika sätt)

Misstänker att min dotter har autism

Autism kommer till uttryck på olika sätt hos olika individer. Den "klassiska" varianten är att ha svårt för att avkoda socialt samspel. Detta brukar komma i kombination med att personen har en slags "spets" i en annan del av hjärnan.

På senare år har forskningen kring autism gått framåt. Flickor och kvinnor som tidigare gått under radarn kan idag få en autismdiagnos trots att de inte har nedsatt förmåga att avkoda socialt samspel. Faktum är att dessa flickor och kvinnor kan ha en förhöjd förmåga att avkoda socialt samspel. Dessa individer har alltså sin autism-spets i det sociala samspelet och inte heller sällan inom området för empati. Så enligt mig har en viss del av de som benämns som "högkänsliga" i själva verket autism: de har sin spets inom det sociala och inom empati. För att en utredning och autismdiagnos ska vara aktuell behöver det förekomma en funktionsnedsättning. Klarar den "högkänsliga" flickan tex bara av att vara i skolan på halvtid (eller mindre) så tycker jag absolut att en autism-utredning kan vara på sin plats. Sedan bör det tilläggas att kunskapen kring hur autism kan yttra sig (då främst hos flickor och kvinnor) ser olika ut i olika delar av landet. De som jobbar med dessa NPF-utredningar har helt enkelt varierande kompetens. 

Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism