• Anonym (Y)

Misstänker att min dotter har autism

Har en sjuåriga dotter som efter att vi varit väldigt osociala pga corona, inte fungerar så bra socialt. Hon springer iväg om det är något kalas eller vi träffas några vuxna. Hon har en expressiv språkstörning, som nu ändå blivit mycket bättre. Hon är extremt blyg för andra. Pratar mest hemma. I skolan svarar hon på tilltal men pratar inte annars med lärare ?självmant?
    Hon känner sig ofta utanför trots att lärare inte kan se det. Hon umgås bara med en kompis. Hon älskar sin kompis men kan ofta bli arg på henne och oss. När hon var liten misstänk jag aldrig någon diagnos. Hon var så glad och bekymmerslös. Hon säger själv att hon ofta är ledsen.
    Har kontaktat bup, men vi har inte fått tid för bedömning förrän nästa år. 
    Vet egentligen inte vad jag vill med detta inlägg, vill nog få lite input. Känner mig så oroad för min dotters framtid.

• Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism
  • Anonym (gg)
    Anonym (Aspie) skrev 2022-11-10 14:49:19 följande:
    Vilka dumheter. Jag har autism, och är förvisso vuxen, men skulle svara nej på alla frågor utom en(specialintresse). 
    Ja, samma med min son.
  • Anonym (Aspie)
    Anonym (gg) skrev 2022-11-10 08:47:18 följande:
    Om det är så att hon har det så är det jättebra att du sökt vård så tidigt. Jag såg inte att min son hade det förrän han gick i gymnasiet. Då har man varit med om så många misslyckanden att det skadar självkänslan, har din dotter autism så kommer hon få mycket mer stöd och kan hitta mer rätt i livet. Bra att hon har en kompis också. 
    Nej. Det var så för din son, men gör det inte till en allmängiltig sanning. 
  • Anonym (gg)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-10 14:48:09 följande:
    Nej, det gör det inte för att ha autism måste man uppfylla diagnoskriterierna gör man inte det har man inte den diagnosen. Sen har inte alla med autism problem med samma saker det är ett spektrum. 
    Anonym (Y) skrev 2022-11-10 12:30:05 följande:
    Inga sensoriska problem, dock inte så jättemycket för pussar o kramar. Blivit väldigt kräsen med maten det senaste året, och det blir fler o fler rätter hon rata.
    Vi brukar förbereda henne för förändringar, ibland hjälper det ibland inte. Då skriker hon om hon tycker situtionen blir för jobbig eller går där ifrån.
    Ja vet att hon har tyckt/ tycker det är jobbigt med sin expressiva störning. 
    Jag o min man var också väldigt blyga som barn men vi betedde oss inte som hon kan göra bland folk.

Inget av det tyder på autism förutom att hon har svårt för förändringar och springer iväg sen kan jag såklart inte ställa eller avfärda en diagnos på riktigt bara säga vad jag tror. Restriktionerna påverkade de många barns utveckling mycket det måste du räkna med. 

Jag vet inte varför så pass många tänker på autism de första de gör. 

Var i diagnoskriterierna står det att man måste ha problem med kläder och mat?
  • Anonym (gg)
    Anonym (Aspie) skrev 2022-11-10 14:53:23 följande:
    Nej. Det var så för din son, men gör det inte till en allmängiltig sanning. 
    Fick du din diagnos i vuxen ålder?
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Aspie) skrev 2022-11-10 14:49:19 följande:
    Vilka dumheter. Jag har autism, och är förvisso vuxen, men skulle svara nej på alla frågor utom en(specialintresse). 
    Anonym (gg) skrev 2022-11-10 14:54:18 följande:
    Var i diagnoskriterierna står det att man måste ha problem med kläder och mat?

Fick du diagnosen som barn? Diagnoser är en färskvara när man är barn/ungdom det är alltså inte säkert att du har en NPF diagnos idag. Kläder och mat är EXEMPEL på vanliga sensoriska svårigheter man kan givetvis ha problem med andra saker kopplat till ens sinnen eller så har man inte det man behöver inte uppfylla alla kriterium autism är ett spektrum. Såhär står det i diagnoskriterierna för autism (DSM- 5) observera att sensoriska svårigheter INTE fanns med bland de gamla Aspergerkriterierna.

4. Hyper- eller hyporeaktiv vid sensorisk stimulering, eller säreget intresse för sensoriska aspekter av omgivningen  (t ex verkar vara okänslig för smärta/värme/kyla, reagerar starkt på specifika ljud eller ytstrukturer, vidrör eller luktar påfallande överdrivet på föremål, visuellt fascinerad av ljus eller rörelse).

• Anonym (Olika)

Autism kan se väldigt olika ut. Ofta visar det sig som problem i det sociala samspelet med andra människor. Vissa är extremt utåtriktade och pratar med alla inklusive främlingar medans andra är väldigt inneslutna och söker inte kontakt alls. Hos de som är utåtriktade kan problemen vara att de inte läser av personen de pratar med. De kan exempelvis fortsätta prata med personen trots att den tydligt visar sig besvärad. De kanske bara pratar om sina specialintressen. Det kan också vara så att de inte bryr sig om att lekkamraten inte vill leka en lek på ett visst vis. Vissa är extremt envisa och blir oerhört arga när det inte bli som de vill. Rutiner är också väldigt viktigt för många.

• Anonym (Y)

Låter som en väldigt fin pojke😊

Anonym (gg) skrev 2022-11-10 12:08:08 följande:
    Det var min son :)

När han var liten så märktes det inte så mycket, mer än att han alltid varit lite mer empatisk än jag upplevt många andra små pojkar, mer drömmande, lite glömsk, brydde sig inte så mycket om kläder och utseende (det kom väldigt sent för honom, och berodde då mest på flickvänners åsikter)

Han blev lätt utsatt av bråkiga barn och blev mobbad en period, samt har alltid haft lite svårt att få många vänner. 

I skolan fick han kämpa ganska mycket i vissa ämnen, väldigt mycket berode det på lärare hur han klarade av vissa ämnen. Han gick ut med bra betyg. 

Han har alltid varit väldigt känslig, haft lätt att få ångest, haft svårt att somna och sova på rätt tider, oroar sig för stora sociala sammanhang och förändringar, svårt att klara muntliga redvisningar (vilket han fick slippa efter ett läkarintyg innan han fick diagnos). Han har alltid funderat över djupa saker sedan tidig ålder och är väldigt intelligent. 
  • Anonym (Y)

Intressant! Hur kom det sig att du blev utredd då?

Anonym (Aspie) skrev 2022-11-10 14:50:35 följande:

Tillägger för att tydliggöra: Jag skulle också svara nej på alla frågor förutom en som barn(specialintresse). 

• Anonym (Y)

Så skulle vi ut på skyltsöndag idag med mormor o kusinerna
    Beställde in två kakor med fat som vi skulle dela. Mormor börjar dela och dotter skriker jag vill inte dela! Jo det ska vi säger både mormor och jag. 

Då skriker dottern att mormor är världens sämsta mormor som hon aldrig mer vill träffa för hon är så dum. Mormor tillrättavisar o jag vet att det är kör. slutade med att hon o jag fick gå iväg själva.
    Borde förberett henne på att vi skulle dela men trodde aldrig det skulle vara ett prinken:(

• Anonym (GS)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-10 14:48:09 följande:
    Nej, det gör det inte för att ha autism måste man uppfylla diagnoskriterierna gör man inte det har man inte den diagnosen. Sen har inte alla med autism problem med samma saker det är ett spektrum. 
    Anonym (Y) skrev 2022-11-10 12:30:05 följande:
    Inga sensoriska problem, dock inte så jättemycket för pussar o kramar. Blivit väldigt kräsen med maten det senaste året, och det blir fler o fler rätter hon rata.
    Vi brukar förbereda henne för förändringar, ibland hjälper det ibland inte. Då skriker hon om hon tycker situtionen blir för jobbig eller går där ifrån.
    Ja vet att hon har tyckt/ tycker det är jobbigt med sin expressiva störning. 
    Jag o min man var också väldigt blyga som barn men vi betedde oss inte som hon kan göra bland folk.

Inget av det tyder på autism förutom att hon har svårt för förändringar och springer iväg sen kan jag såklart inte ställa eller avfärda en diagnos på riktigt bara säga vad jag tror. Restriktionerna påverkade de många barns utveckling mycket det måste du räkna med. 

Jag vet inte varför så pass många tänker på autism de första de gör. 

Jo, att begränsa sin ätrepertoar kraftigt är även det ett tydligt tecken, som oftast grundat i den sensoriska upplevelsen. 
Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism