• Anonym (Y)

Misstänker att min dotter har autism

Har en sjuåriga dotter som efter att vi varit väldigt osociala pga corona, inte fungerar så bra socialt. Hon springer iväg om det är något kalas eller vi träffas några vuxna. Hon har en expressiv språkstörning, som nu ändå blivit mycket bättre. Hon är extremt blyg för andra. Pratar mest hemma. I skolan svarar hon på tilltal men pratar inte annars med lärare ?självmant?
    Hon känner sig ofta utanför trots att lärare inte kan se det. Hon umgås bara med en kompis. Hon älskar sin kompis men kan ofta bli arg på henne och oss. När hon var liten misstänk jag aldrig någon diagnos. Hon var så glad och bekymmerslös. Hon säger själv att hon ofta är ledsen.
    Har kontaktat bup, men vi har inte fått tid för bedömning förrän nästa år. 
    Vet egentligen inte vad jag vill med detta inlägg, vill nog få lite input. Känner mig så oroad för min dotters framtid.

• Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Y) skrev 2022-11-27 18:55:22 följande:

Så skulle vi ut på skyltsöndag idag med mormor o kusinerna
    Beställde in två kakor med fat som vi skulle dela. Mormor börjar dela och dotter skriker jag vill inte dela! Jo det ska vi säger både mormor och jag. 

Då skriker dottern att mormor är världens sämsta mormor som hon aldrig mer vill träffa för hon är så dum. Mormor tillrättavisar o jag vet att det är kör. slutade med att hon o jag fick gå iväg själva.
    Borde förberett henne på att vi skulle dela men trodde aldrig det skulle vara ett prinken:(

Att inte ens få en hel kaka är väldigt snålt jag tror de flesta barn hade blivit upprörda.
  • Anonym (GS)
    Anonym (Y) skrev 2022-11-10 10:01:51 följande:

Tack! Ja jag försöker verkligen. Men ofta säger hon bara att jag ska vara tyst och sluta. Men hon har iaf utvecklas så att hon senaRe ngn gång berätta om hennes känslor.
    Går även framåt på tex svenskan, men behöver mycket stöd från en vuxen att starta arbetet och under pågående. Behöver också hjälp på rasterna att komma med i lekar. 
    När jag pratade m bup efter de intervjuat mig så sa de att hon har tecken på adhd. Men att det också kan vara pga språkstörning som hon har det jobbigt 

Hur yttrar det sig för din son?

Inget av dina inlägg ger några misstankar om adhd, däremot autism. Stå på dig. Vänd dig till HAB istället. 
  • Anonym (GS)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-27 19:15:50 följande:
    Att inte ens få en hel kaka är väldigt snålt jag tror de flesta barn hade blivit upprörda.
    De flesta barn i sjuårsåldern hade dolt sitt humör på café, för medvetenheten om andras blickar och "bryet" om det är såpass utvecklat. (Sedan kan man förstås leva rövare hemma). Så det är klart avvikande beteende att få utbrott på café i den åldern. 
  • Anonym (Y)

Får ont i magen när du skriver så. Får jag fråga varifrån din kunskap om diagnoser komme?

Anonym (GS) skrev 2022-11-27 19:22:04 följande:
    De flesta barn i sjuårsåldern hade dolt sitt humör på café, för medvetenheten om andras blickar och "bryet" om det är såpass utvecklat. (Sedan kan man förstås leva rövare hemma). Så det är klart avvikande beteende att få utbrott på café i den åldern. 
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (GS) skrev 2022-11-27 19:22:04 följande:
    Barn är precis som vuxna olika. Just den grejen tycker jag inte tyder på något speciellt. 
  • Anonym (f)
    Anonym (Y) skrev 2022-11-27 18:55:22 följande:

Så skulle vi ut på skyltsöndag idag med mormor o kusinerna
    Beställde in två kakor med fat som vi skulle dela. Mormor börjar dela och dotter skriker jag vill inte dela! Jo det ska vi säger både mormor och jag. 

Då skriker dottern att mormor är världens sämsta mormor som hon aldrig mer vill träffa för hon är så dum. Mormor tillrättavisar o jag vet att det är kör. slutade med att hon o jag fick gå iväg själva.
    Borde förberett henne på att vi skulle dela men trodde aldrig det skulle vara ett prinken:(

Hon är ett barn. Det är mycket stoj och stim som drar energi. Hon behövde få i sig något och hann väl bli inställd på att få en kaka. Att dela kakor med kusiner och er ger inte mycket till fika.
  • Anonym (GS)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-27 19:33:53 följande:
    Barn är precis som vuxna olika. Just den grejen tycker jag inte tyder på något speciellt. 
    Ja och vissa har t ex autism, eller något annat, barn som vuxna.

På gruppnivå är offentliga utbrott ett observandum när man är sju år gammal, oavsett vad du tycker. 
  • Anonym (GS)
    Anonym (Y) skrev 2022-11-27 19:33:52 följande:

Får ont i magen när du skriver så. Får jag fråga varifrån din kunskap om diagnoser komme?

Varför får du ont i magen?

Från yrket, studier och privat erfarenhet. 

Att du skriver "jag borde förberett" visar på hur väl du har kommit underfund med din dotter och förstår henne, och att problemet var förväntningen som inte infriades och att hon inte kunde vara flexibel i stunden. Hade det handlat om mängden fika som kärnproblem, som du får inlägg om, och att sjuåringar ens skulle tänka "det fyller på för lite energi", hade du ju löst det med en stödmacka i väskan innan besöket. 
  • Anonym (Y)

För att jag inte vill att det ska vara så

Anonym (GS) skrev 2022-11-27 20:23:54 följande:
    Varför får du ont i magen?

Från yrket, studier och privat erfarenhet. 

Att du skriver "jag borde förberett" visar på hur väl du har kommit underfund med din dotter och förstår henne, och att problemet var förväntningen som inte infriades och att hon inte kunde vara flexibel i stunden. Hade det handlat om mängden fika som kärnproblem, som du får inlägg om, och att sjuåringar ens skulle tänka "det fyller på för lite energi", hade du ju löst det med en stödmacka i väskan innan besöket. 
  • Aliona
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-27 19:15:50 följande:

Skulle säga tvärt om, att det är avvikande att inte kunna dela fika i den åldern. Kan faktiskt inte komma på någon av min sexårings kompisar som inte klarar att dela med sig. Möjligvis gnälla lite om det, men skulle en sjuåring få ett sånt utbrott på ett café för att heb tvingas dela kaka så skulle jag definitivt reagerat på att det är udda beteende. 

TS, oavsett vad som ligger bakom så är det ju jättebra att du nu förstår din dotters behov och kan förutse det, tex att hon behöver bli förberedd på vad som ska hända. 

Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism