• Anonym (Y)

Misstänker att min dotter har autism

Har en sjuåriga dotter som efter att vi varit väldigt osociala pga corona, inte fungerar så bra socialt. Hon springer iväg om det är något kalas eller vi träffas några vuxna. Hon har en expressiv språkstörning, som nu ändå blivit mycket bättre. Hon är extremt blyg för andra. Pratar mest hemma. I skolan svarar hon på tilltal men pratar inte annars med lärare ?självmant?
    Hon känner sig ofta utanför trots att lärare inte kan se det. Hon umgås bara med en kompis. Hon älskar sin kompis men kan ofta bli arg på henne och oss. När hon var liten misstänk jag aldrig någon diagnos. Hon var så glad och bekymmerslös. Hon säger själv att hon ofta är ledsen.
    Har kontaktat bup, men vi har inte fått tid för bedömning förrän nästa år. 
    Vet egentligen inte vad jag vill med detta inlägg, vill nog få lite input. Känner mig så oroad för min dotters framtid.

• Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism
  • Anonym (f)
    Anonym (Y) skrev 2022-11-10 10:58:45 följande:
    Det som stämmer in är att hon har problem med sociala kontakter. Tycker inte om när det är mycket folk och högljutt. Släkt beskriver henne som egen o svår att få kontakt med:(
    Fortfarande. Hon är bara 7 år och inte heller van vid dessa tillställningar. Hon har redan en diagnos som påverkar även om språkstörning varierar i hur den ser ut så kan det påverka sociala biten. Även barn (och vuxna) utan diagnoser kan tycka att höga ljudvolymer är jobbigt.
  • Anonym (att våga se)

Jag tänker att barn i allmänhet behöver stöttning i vardagen i skolålder. Du ser ju att ditt barn har vissa svårigheter och då gäller det ju att hitta det som fungerar och hjälpa där det är svårt.

De människor som kommit med input om din dotter har kanske lite koll på vad de tror hon behöver. Den delen som du tycker påminner om autism kanske också berättar något om vad hon behöver.

• Anonym (Autistisk tjej)

Av det lilla du skriver ser jag inga tecken på autism. Autism är mer än bara sociala svårigheter. Har hon sensoriska svårigheter? t.ex att hon inte kan duscha, bara kan ha kläder i vissa material, har problem med mat mm Har hon ett specialintresse? Har hon svårt för förändringar? Är rutiner viktigt för henne? Om du svarar nej på alla de här frågorna så skulle jag inte misstänk autism. 

• Anonym (gg)
    Anonym (Y) skrev 2022-11-10 10:01:51 följande:

Tack! Ja jag försöker verkligen. Men ofta säger hon bara att jag ska vara tyst och sluta. Men hon har iaf utvecklas så att hon senaRe ngn gång berätta om hennes känslor.
    Går även framåt på tex svenskan, men behöver mycket stöd från en vuxen att starta arbetet och under pågående. Behöver också hjälp på rasterna att komma med i lekar. 
    När jag pratade m bup efter de intervjuat mig så sa de att hon har tecken på adhd. Men att det också kan vara pga språkstörning som hon har det jobbigt 

Hur yttrar det sig för din son?

Det var min son :)

När han var liten så märktes det inte så mycket, mer än att han alltid varit lite mer empatisk än jag upplevt många andra små pojkar, mer drömmande, lite glömsk, brydde sig inte så mycket om kläder och utseende (det kom väldigt sent för honom, och berodde då mest på flickvänners åsikter)

Han blev lätt utsatt av bråkiga barn och blev mobbad en period, samt har alltid haft lite svårt att få många vänner. 

I skolan fick han kämpa ganska mycket i vissa ämnen, väldigt mycket berode det på lärare hur han klarade av vissa ämnen. Han gick ut med bra betyg. 

Han har alltid varit väldigt känslig, haft lätt att få ångest, haft svårt att somna och sova på rätt tider, oroar sig för stora sociala sammanhang och förändringar, svårt att klara muntliga redvisningar (vilket han fick slippa efter ett läkarintyg innan han fick diagnos). Han har alltid funderat över djupa saker sedan tidig ålder och är väldigt intelligent. 
  • Anonym (gg)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-10 11:37:31 följande:

Av det lilla du skriver ser jag inga tecken på autism. Autism är mer än bara sociala svårigheter. Har hon sensoriska svårigheter? t.ex att hon inte kan duscha, bara kan ha kläder i vissa material, har problem med mat mm Har hon ett specialintresse? Har hon svårt för förändringar? Är rutiner viktigt för henne? Om du svarar nej på alla de här frågorna så skulle jag inte misstänk autism. 

Men det beror på vilken grad av autism också. 
  • Anonym (Y)

Inga sensoriska problem, dock inte så jättemycket för pussar o kramar. Blivit väldigt kräsen med maten det senaste året, och det blir fler o fler rätter hon rata.
    Vi brukar förbereda henne för förändringar, ibland hjälper det ibland inte. Då skriker hon om hon tycker situtionen blir för jobbig eller går där ifrån.
    Ja vet att hon har tyckt/ tycker det är jobbigt med sin expressiva störning. 
    Jag o min man var också väldigt blyga som barn men vi betedde oss inte som hon kan göra bland folk.
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (gg) skrev 2022-11-10 12:09:43 följande:
    Men det beror på vilken grad av autism också. 
    Nej, det gör det inte för att ha autism måste man uppfylla diagnoskriterierna gör man inte det har man inte den diagnosen. Sen har inte alla med autism problem med samma saker det är ett spektrum. 
    Anonym (Y) skrev 2022-11-10 12:30:05 följande:
    Inga sensoriska problem, dock inte så jättemycket för pussar o kramar. Blivit väldigt kräsen med maten det senaste året, och det blir fler o fler rätter hon rata.
    Vi brukar förbereda henne för förändringar, ibland hjälper det ibland inte. Då skriker hon om hon tycker situtionen blir för jobbig eller går där ifrån.
    Jag o min man var också väldigt blyga som barn men vi betedde oss inte som hon kan göra bland folk.

Inget av det tyder på autism förutom att hon har svårt för förändringar och springer iväg sen kan jag såklart inte ställa eller avfärda en diagnos på riktigt bara säga vad jag tror. Restriktionerna påverkade de många barns utveckling mycket det måste du räkna med. 

Jag vet inte varför så pass många tänker på autism de första de gör. 

• Anonym (Aspie)
    Vilka dumheter. Jag har autism, och är förvisso vuxen, men skulle svara nej på alla frågor utom en(specialintresse). 
  • Anonym (Aspie)

Tillägger för att tydliggöra: Jag skulle också svara nej på alla frågor förutom en som barn(specialintresse). 

• Anonym (Y)

Tack för din input:)

Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-10 14:48:09 följande:
    Nej, det gör det inte för att ha autism måste man uppfylla diagnoskriterierna gör man inte det har man inte den diagnosen. Sen har inte alla med autism problem med samma saker det är ett spektrum. 
    Anonym (Y) skrev 2022-11-10 12:30:05 följande:

Inget av det tyder på autism förutom att hon har svårt för förändringar och springer iväg sen kan jag såklart inte ställa eller avfärda en diagnos på riktigt bara säga vad jag tror. Restriktionerna påverkade de många barns utveckling mycket det måste du räkna med. 

Jag vet inte varför så pass många tänker på autism de första de gör. 

Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism