• Anonym (Y)

Misstänker att min dotter har autism

Har en sjuåriga dotter som efter att vi varit väldigt osociala pga corona, inte fungerar så bra socialt. Hon springer iväg om det är något kalas eller vi träffas några vuxna. Hon har en expressiv språkstörning, som nu ändå blivit mycket bättre. Hon är extremt blyg för andra. Pratar mest hemma. I skolan svarar hon på tilltal men pratar inte annars med lärare ?självmant?
    Hon känner sig ofta utanför trots att lärare inte kan se det. Hon umgås bara med en kompis. Hon älskar sin kompis men kan ofta bli arg på henne och oss. När hon var liten misstänk jag aldrig någon diagnos. Hon var så glad och bekymmerslös. Hon säger själv att hon ofta är ledsen.
    Har kontaktat bup, men vi har inte fått tid för bedömning förrän nästa år. 
    Vet egentligen inte vad jag vill med detta inlägg, vill nog få lite input. Känner mig så oroad för min dotters framtid.

• Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism
  • Anonym (Y)
    Anonym (Tyra) skrev 2022-11-10 08:48:16 följande:

Försök att vara här och nu för din flicka. Det är bra att du ser hennes svårigheter, oavsett vad de beror på. Möt henne i hennes känslor. 

Tack! Ja jag försöker verkligen. Men ofta säger hon bara att jag ska vara tyst och sluta. Men hon har iaf utvecklas så att hon senaRe ngn gång berätta om hennes känslor.
    Går även framåt på tex svenskan, men behöver mycket stöd från en vuxen att starta arbetet och under pågående. Behöver också hjälp på rasterna att komma med i lekar. 
    När jag pratade m bup efter de intervjuat mig så sa de att hon har tecken på adhd. Men att det också kan vara pga språkstörning som hon har det jobbigt 

Hur yttrar det sig för din son?

• Anonym (Y)

Ok, tack för tipset men spontant känns det inte som om hon behöver det, morgon brukar fungera bra.

Anonym (k,önbjloä) skrev 2022-11-10 10:17:18 följande:

Det kan vara det som du fått indikation om. 

Testa att ha strikta rutiner, ladda gärna ner bildstöd och ha ett schema för hur tex morgonen kommer att se ut, det kan ni gå igenom kvällen innan och ha bredvid sängen så hon ser det. Vid behov även så hon kan kryssa av, laminerar man det är det bara att torka bort och använda igen. 

Om det inte gör någon skillnad för henne så är det troligen inte autism iaf. (Även om alla med autism fungerar olika) 

• Anonym (Y)
    Anonym (f) skrev 2022-11-10 10:53:39 följande:

Inget i din trådstart säger autism alls. Var får du det ifrån?

Hon har sin språkstörning som givetvis påverkar men i övrigt låter hon som en helt vanlig 7åring

Det som stämmer in är att hon har problem med sociala kontakter. Tycker inte om när det är mycket folk och högljutt. Släkt beskriver henne som egen o svår att få kontakt med:(
  • Anonym (Y)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-10 11:37:31 följande:

Av det lilla du skriver ser jag inga tecken på autism. Autism är mer än bara sociala svårigheter. Har hon sensoriska svårigheter? t.ex att hon inte kan duscha, bara kan ha kläder i vissa material, har problem med mat mm Har hon ett specialintresse? Har hon svårt för förändringar? Är rutiner viktigt för henne? Om du svarar nej på alla de här frågorna så skulle jag inte misstänk autism. 

Inga sensoriska problem, dock inte så jättemycket för pussar o kramar. Blivit väldigt kräsen med maten det senaste året, och det blir fler o fler rätter hon rata.
    Vi brukar förbereda henne för förändringar, ibland hjälper det ibland inte. Då skriker hon om hon tycker situtionen blir för jobbig eller går där ifrån.
    Ja vet att hon har tyckt/ tycker det är jobbigt med sin expressiva störning. 
    Jag o min man var också väldigt blyga som barn men vi betedde oss inte som hon kan göra bland folk.
  • Anonym (Y)

Tack för din input:)

Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-10 14:48:09 följande:
    Nej, det gör det inte för att ha autism måste man uppfylla diagnoskriterierna gör man inte det har man inte den diagnosen. Sen har inte alla med autism problem med samma saker det är ett spektrum. 
    Anonym (Y) skrev 2022-11-10 12:30:05 följande:
    Inga sensoriska problem, dock inte så jättemycket för pussar o kramar. Blivit väldigt kräsen med maten det senaste året, och det blir fler o fler rätter hon rata.
    Vi brukar förbereda henne för förändringar, ibland hjälper det ibland inte. Då skriker hon om hon tycker situtionen blir för jobbig eller går där ifrån.
    Ja vet att hon har tyckt/ tycker det är jobbigt med sin expressiva störning. 
    Jag o min man var också väldigt blyga som barn men vi betedde oss inte som hon kan göra bland folk.

Inget av det tyder på autism förutom att hon har svårt för förändringar och springer iväg sen kan jag såklart inte ställa eller avfärda en diagnos på riktigt bara säga vad jag tror. Restriktionerna påverkade de många barns utveckling mycket det måste du räkna med. 

Jag vet inte varför så pass många tänker på autism de första de gör. 

• Anonym (Y)

Låter som en väldigt fin pojke😊

Anonym (gg) skrev 2022-11-10 12:08:08 följande:
    Det var min son :)

När han var liten så märktes det inte så mycket, mer än att han alltid varit lite mer empatisk än jag upplevt många andra små pojkar, mer drömmande, lite glömsk, brydde sig inte så mycket om kläder och utseende (det kom väldigt sent för honom, och berodde då mest på flickvänners åsikter)

Han blev lätt utsatt av bråkiga barn och blev mobbad en period, samt har alltid haft lite svårt att få många vänner. 

I skolan fick han kämpa ganska mycket i vissa ämnen, väldigt mycket berode det på lärare hur han klarade av vissa ämnen. Han gick ut med bra betyg. 

Han har alltid varit väldigt känslig, haft lätt att få ångest, haft svårt att somna och sova på rätt tider, oroar sig för stora sociala sammanhang och förändringar, svårt att klara muntliga redvisningar (vilket han fick slippa efter ett läkarintyg innan han fick diagnos). Han har alltid funderat över djupa saker sedan tidig ålder och är väldigt intelligent. 
  • Anonym (Y)

Intressant! Hur kom det sig att du blev utredd då?

Anonym (Aspie) skrev 2022-11-10 14:50:35 följande:

Tillägger för att tydliggöra: Jag skulle också svara nej på alla frågor förutom en som barn(specialintresse). 

• Anonym (Y)

Så skulle vi ut på skyltsöndag idag med mormor o kusinerna
    Beställde in två kakor med fat som vi skulle dela. Mormor börjar dela och dotter skriker jag vill inte dela! Jo det ska vi säger både mormor och jag. 

Då skriker dottern att mormor är världens sämsta mormor som hon aldrig mer vill träffa för hon är så dum. Mormor tillrättavisar o jag vet att det är kör. slutade med att hon o jag fick gå iväg själva.
    Borde förberett henne på att vi skulle dela men trodde aldrig det skulle vara ett prinken:(

• Anonym (Y)

Får ont i magen när du skriver så. Får jag fråga varifrån din kunskap om diagnoser komme?

Anonym (GS) skrev 2022-11-27 19:22:04 följande:
    De flesta barn i sjuårsåldern hade dolt sitt humör på café, för medvetenheten om andras blickar och "bryet" om det är såpass utvecklat. (Sedan kan man förstås leva rövare hemma). Så det är klart avvikande beteende att få utbrott på café i den åldern. 
  • Anonym (Y)

För att jag inte vill att det ska vara så

Anonym (GS) skrev 2022-11-27 20:23:54 följande:
    Varför får du ont i magen?

Från yrket, studier och privat erfarenhet. 

Att du skriver "jag borde förberett" visar på hur väl du har kommit underfund med din dotter och förstår henne, och att problemet var förväntningen som inte infriades och att hon inte kunde vara flexibel i stunden. Hade det handlat om mängden fika som kärnproblem, som du får inlägg om, och att sjuåringar ens skulle tänka "det fyller på för lite energi", hade du ju löst det med en stödmacka i väskan innan besöket. 
  • Anonym (Y)

Ja du har ju rätt. Hur visade sig utbrotten för din bror?
    Ja jag får nog ställa in mig på att det kan vara så, och är glad över att vi fått en tid iaf 

Inteutanproblem skrev 2022-11-27 21:30:17 följande:

Att du vill att det inte ska vara så, förändrar inte hur verkligheten kan se ut för en del barn. 

Vid 7 års ålder var jag redan väldigt medveten om vad som verkade vara normalt eller inte. Jag är autistisk, men en sådan där som tidigt började maskera. Så flög totalt under radarn, annat än att fritidspersonalen flaggade kring mitt udda sätt att leka på. Men mina föräldrar ville inte se. Plus, min bror var mera stereotypiskt tydligt autistisk. Han fick utbrott tex. Jag fick det inte- men var istället trött, sur, grinig hemma vid och var redan deprimerad vid 8 års åldern. Klarade verkligen inte av stimmiga miljöer, och istället för att explodera utåt vid förändringar och jobbiga intryck riktade jag det inåt. Gick iväg. engagerade mig inte i konversationer i onödan. Osv. Var enkelt att se på min bror att han stack ut. Men jag vart sådär ?charmigt? lillgammal. Tyst. Lugn. Smart. Eftersom jag älskade att måla och rita, bortförklarade man mitt kufiska sätt som - hon är en artistisk själv. Men plågades väldigt inombords egentligen, av att trycka undan så många av mina autistiska drag. Av att försöka hålla masken. Jag fick min diagnos för ca 1 år sedan, 30+ år gammal. Det fanns inga tvivel. 

Autism kan yttra sig på så många olika vis- och nog tycker jag att det låter lite suspekt. Din dotter måste ju inte ha en full diagnos för det dock, utan det kan också handla om autistiska drag tex. Om det inte beror på andra faktorer då dvs. Så jag tycker det låter bra att ni söker hjälp för er dotter redan nu. 

• Anonym (Y)

Ok. Ja jag vet faktiskt inte vad jag ska tro ärligt talat. Hon är iaf högkänslig och introvert. Får jag fråga hur autism visar sig för dina barn?

Anonym (Npf-mamma) skrev 2022-11-29 05:41:03 följande:

Jag har tre barn med autism och adhd, samt har det själv. Inte heller jag ser det du beskriver som autism.

Och ni som påstår att det är hittepå vet inte vad ni pratar om.

• Anonym (Y)

Kanske ska inflika att hon i normala fall inte har problem med att dela med sig. Hon har tex gett bort leksaker till sin bästis och är alltid noga med att hennes syskon också ska få om hon får något.

En gång när vi var ute på halloween så fick hon färg i ögonen så det sved så. Då grät o skrek hon också. Då gick det förbi en från hennes skola och då sa hon sedan att det var så pinsamt att hon sett henne så ledsen 

• Anonym (Y)

Så intressant!
    Ja det går kanske lite hand i hand. Min dotter har inga problem med att klara en hel dag i skolan. Men hon behöver en vuxens stöttning att påbörja sitt arbete och stöd för att fortsätt uppgiften
    Fritids tycker hon dock inte om. Tycker det är svårt att få vänner där. Hon är ju så blyg också så hon tar inte själv någon kontakt och hon tror inte att det finns någon som vill vara med henne

Anonym (Autism visas på olika sätt) skrev 2022-11-29 13:14:25 följande:

Autism kommer till uttryck på olika sätt hos olika individer. Den "klassiska" varianten är att ha svårt för att avkoda socialt samspel. Detta brukar komma i kombination med att personen har en slags "spets" i en annan del av hjärnan.

På senare år har forskningen kring autism gått framåt. Flickor och kvinnor som tidigare gått under radarn kan idag få en autismdiagnos trots att de inte har nedsatt förmåga att avkoda socialt samspel. Faktum är att dessa flickor och kvinnor kan ha en förhöjd förmåga att avkoda socialt samspel. Dessa individer har alltså sin autism-spets i det sociala samspelet och inte heller sällan inom området för empati. Så enligt mig har en viss del av de som benämns som "högkänsliga" i själva verket autism: de har sin spets inom det sociala och inom empati. För att en utredning och autismdiagnos ska vara aktuell behöver det förekomma en funktionsnedsättning. Klarar den "högkänsliga" flickan tex bara av att vara i skolan på halvtid (eller mindre) så tycker jag absolut att en autism-utredning kan vara på sin plats. Sedan bör det tilläggas att kunskapen kring hur autism kan yttra sig (då främst hos flickor och kvinnor) ser olika ut i olika delar av landet. De som jobbar med dessa NPF-utredningar har helt enkelt varierande kompetens. 

• Anonym (Y)

Ok, tack för att du delade med dig!

Anonym (Npf-mamma) skrev 2022-11-29 11:26:17 följande:
    Det är väldigt mycket, men skrev ner det jag kunde komma på rakt av.
    Två av tre har svårt med det sociala samspelet, ena mer än den andra. Tex förstår hon ofta inte undermeningar eller ironi samt analyserar minsta lilla minspel. Tror ständigt att man är arg om man inte ser glad ut.
    De är extremt principfasta. Finns en regel så ska den följas. 
    Yngsta, som är sju, har ett stort bitbehov. Tuggar på allt möjligt om man inte ser till att hon har sina tuggsaker saker nära. Hon har också sä, dvs selektiv ätstörning och det såg vi redan som bebis.
    Allt ska sorteras. Efter färg, form, funktion.. Och även det gjorde de redan från det att de var små.
    De har problem med vissa material i kläder. 
    Superfasta i sina intressen.
    De stimmar, vilket för tex min äldsta är viftade rörelser med händerna samtidigt som hon rör överkroppen fram och tillbaka.
    Samma barn kan börja blunda när som helst om det blir för många intryck... Vet inte hur många gånger jag fått hugga tag i henne vid övergångsställen etc för att hon varit på väg över med ögonen stängda.
  • Anonym (Y)
    Blev så glad idag, dottern går i simskola och idag sa min dotter att hon träffat två nya kompisar från vår ? grannskola? känns som ett gott tecken 
  • Anonym (Y)

Vad menar du att man ändå hör att det?skorrar?

Anonym (GS) skrev 2022-12-06 21:44:23 följande:
    Ingen som kallar sig högkänslig är någonsin någon spjutspets på socialt samspel och empati, inte när omgivningen får göra bedömningen. Inte heller flickor med autism är detta. Att flickor med autism går under radarn ligger snarare i 1. att de jämförs med pojkar och 2. deras (mångas) intresse för socialt samspel och en utveckling av förmågan att kopiera andras flickbeteenden och röstlägen ganska framgångsrikt. Den som inte är autistisk och särskilt om den själv har sin "spets" inom området hör ändå att det skorrar. 
  • Anonym (Y)

Ok tack för tipset. Vad är det din dotter har som gjorde att du misstänkte det?
    Ena dagen tror jag det ibland inte

Marie7 skrev 2022-12-06 17:57:40 följande:

Gå via Första Linjen en väg in istället. Går snabbare då. Lyssna på din känsla. Bra om det upptäcks tidigt. Då kan hon och ni få den hjälp hon/Ni behöver i tid. Min dotter fick sin diagnos nu i höst. Hon är 17. Hade en känsla när hon kom upp i lågstadie åldern, men skolan, vänner och exman slog bort den. Hon kraschade i nian. Vanligt hos flickor med Autism grad 1 (atypisk autism). Hade hon haft grad 2 el 3 hade det varit mer påtagligt. 

• Anonym (Y)

Ok men vad tror du angående min dotter om du läst mina inlägg?

Anonym (GS) skrev 2022-12-07 09:23:59 följande:
    Lite "osynk" ibland, det kan vi ju alla hamna i, men utan att personen själv märker det eller efteråt ser fullt ut vad som hände.

T ex flikar in med/på något kopierat lite konstlat sätt/kommentar och det synkar inte riktigt. Eller det har kanske en bisats som blir lite för uppriktig (inte den brutala ärligheten som fäller en hel vänskap) för att bli godkänt och omfamnat av de andra flickorna. Det kan vara att föra in ett nytt samtalsämne fast de andra inte är "färdiga" eller välkomnar övergången. Eller "dödssynden" bland flickor: Att försöka skapa allians genom att berätta något om sig själv, när någon annan berättar ngt smärtsamt, och det man delar med sig av är enligt en "allmän skala" inte alls lika jobbigt som det Stina berättar, eller bara av en helt annan karaktär, eller mkt värre än Stinas öde, eller bara inte riktigt tajmat för att dela med sig just då som får Stina att känna sig bekräftad. Det låter förfärligt att vara flicka på den här beskrivningen Obestämd, neurotypisk eller ej, men en flicka som är NT märker vanligtvis sitt misstag första gången. 
Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism