Inlägg från: Anonym (Autistisk tjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Autistisk tjej)

Misstänker att min dotter har autism

Av det lilla du skriver ser jag inga tecken på autism. Autism är mer än bara sociala svårigheter. Har hon sensoriska svårigheter? t.ex att hon inte kan duscha, bara kan ha kläder i vissa material, har problem med mat mm Har hon ett specialintresse? Har hon svårt för förändringar? Är rutiner viktigt för henne? Om du svarar nej på alla de här frågorna så skulle jag inte misstänk autism. 

Anonym (gg) skrev 2022-11-10 12:09:43 följande:
    Men det beror på vilken grad av autism också. 
    Nej, det gör det inte för att ha autism måste man uppfylla diagnoskriterierna gör man inte det har man inte den diagnosen. Sen har inte alla med autism problem med samma saker det är ett spektrum. 
    Anonym (Y) skrev 2022-11-10 12:30:05 följande:
    Inga sensoriska problem, dock inte så jättemycket för pussar o kramar. Blivit väldigt kräsen med maten det senaste året, och det blir fler o fler rätter hon rata.
    Vi brukar förbereda henne för förändringar, ibland hjälper det ibland inte. Då skriker hon om hon tycker situtionen blir för jobbig eller går där ifrån.
    Ja vet att hon har tyckt/ tycker det är jobbigt med sin expressiva störning. 
    Jag o min man var också väldigt blyga som barn men vi betedde oss inte som hon kan göra bland folk.

Inget av det tyder på autism förutom att hon har svårt för förändringar och springer iväg sen kan jag såklart inte ställa eller avfärda en diagnos på riktigt bara säga vad jag tror. Restriktionerna påverkade de många barns utveckling mycket det måste du räkna med. 

Jag vet inte varför så pass många tänker på autism de första de gör. 

Anonym (Aspie) skrev 2022-11-10 14:49:19 följande:
    Vilka dumheter. Jag har autism, och är förvisso vuxen, men skulle svara nej på alla frågor utom en(specialintresse). 
    Anonym (gg) skrev 2022-11-10 14:54:18 följande:
    Var i diagnoskriterierna står det att man måste ha problem med kläder och mat?

Fick du diagnosen som barn? Diagnoser är en färskvara när man är barn/ungdom det är alltså inte säkert att du har en NPF diagnos idag. Kläder och mat är EXEMPEL på vanliga sensoriska svårigheter man kan givetvis ha problem med andra saker kopplat till ens sinnen eller så har man inte det man behöver inte uppfylla alla kriterium autism är ett spektrum. Såhär står det i diagnoskriterierna för autism (DSM- 5) observera att sensoriska svårigheter INTE fanns med bland de gamla Aspergerkriterierna.

4. Hyper- eller hyporeaktiv vid sensorisk stimulering, eller säreget intresse för sensoriska aspekter av omgivningen  (t ex verkar vara okänslig för smärta/värme/kyla, reagerar starkt på specifika ljud eller ytstrukturer, vidrör eller luktar påfallande överdrivet på föremål, visuellt fascinerad av ljus eller rörelse).

Anonym (Y) skrev 2022-11-27 18:55:22 följande:

Så skulle vi ut på skyltsöndag idag med mormor o kusinerna
    Beställde in två kakor med fat som vi skulle dela. Mormor börjar dela och dotter skriker jag vill inte dela! Jo det ska vi säger både mormor och jag. 

Då skriker dottern att mormor är världens sämsta mormor som hon aldrig mer vill träffa för hon är så dum. Mormor tillrättavisar o jag vet att det är kör. slutade med att hon o jag fick gå iväg själva.
    Borde förberett henne på att vi skulle dela men trodde aldrig det skulle vara ett prinken:(

Att inte ens få en hel kaka är väldigt snålt jag tror de flesta barn hade blivit upprörda.
    Anonym (GS) skrev 2022-11-27 19:22:04 följande:
    De flesta barn i sjuårsåldern hade dolt sitt humör på café, för medvetenheten om andras blickar och "bryet" om det är såpass utvecklat. (Sedan kan man förstås leva rövare hemma). Så det är klart avvikande beteende att få utbrott på café i den åldern. 
    Barn är precis som vuxna olika. Just den grejen tycker jag inte tyder på något speciellt. 
    Anonym (GS) skrev 2022-11-27 20:13:42 följande:
    Ja och vissa har t ex autism, eller något annat, barn som vuxna.

På gruppnivå är offentliga utbrott ett observandum när man är sju år gammal, oavsett vad du tycker. 
    Du borde testa att jobba på tivoli

Jag har sett det flera gånger hos barn utan diagnos eller misstankar att det kan vara något sådant. En 7- åring är ett barn inte en miniatyr vuxen, det kan vara en så enkel sak som lågt blodsocker. 
    Aliona skrev 2022-11-27 21:15:05 följande:

Skulle säga tvärt om, att det är avvikande att inte kunna dela fika i den åldern. Kan faktiskt inte komma på någon av min sexårings kompisar som inte klarar att dela med sig. Möjligvis gnälla lite om det, men skulle en sjuåring få ett sånt utbrott på ett café för att heb tvingas dela kaka så skulle jag definitivt reagerat på att det är udda beteende. 

TS, oavsett vad som ligger bakom så är det ju jättebra att du nu förstår din dotters behov och kan förutse det, tex att hon behöver bli förberedd på vad som ska hända. 

Dela med sig när det finns en viss mängd är en sak, att inte köpa så alla får varsin en annan. 
    Anonym (GS) skrev 2022-11-27 23:20:05 följande:
    Inte för barn med norm-utveckling och inte för barn utan t ex autism. Du kan inte utgå från dig själv, uppenbarligen, för att hävda en norm. 
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-27 22:28:04 följande:
    Du borde testa att jobba på tivoli

Jag har sett det flera gånger hos barn utan diagnos eller misstankar att det kan vara något sådant. En 7- åring är ett barn inte en miniatyr vuxen, det kan vara en så enkel sak som lågt blodsocker. 

Varför pratar du om "miniatyr-vuxna"? Du kunde knappast gjort ett mer felaktigt antagande om att jag skulle ha överkrav på barn. Jag pratar endast om att åldern för när offentliga utbrott avtar är tidigare än sju år, med god marginal.

Tivoli är förresten ett ganska bra exempel på när även norm-barn fullt medvetna kan kosta på sig att låta frustration och fula ord halvdränkas i oljudet, ett café är det inte. ToM är ganska väl utvecklad hos en sjuåring, liksom önskan att inte göra bort sig och vilka sammanhang som är mer "kritiska" för det senare. 

När har jag sagt att jag utgår från mig själv? Det vore väldigt dumt eftersom jag är autistisk. 

Neurotypiska barn kan också bli arga, besvikna och protestera. En vuxen har lättare att hantera besvikelser (och snålhet) än barn oavsett diagnos eller ej. En typisk grej barn (även äldre) reagerar på är när syskonet eller kompisen vinner i lottståndet men inte de då kan det bli gråt och sura miner. Jag kan givetvis inte veta vilka som har en diagnos men det är för många som reagerar så för att alla ska vara autistiska. 

Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism