• Anonym (GS)

Misstänker att min dotter har autism

Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-10 14:48:09 följande:
    Nej, det gör det inte för att ha autism måste man uppfylla diagnoskriterierna gör man inte det har man inte den diagnosen. Sen har inte alla med autism problem med samma saker det är ett spektrum. 
    Anonym (Y) skrev 2022-11-10 12:30:05 följande:
    Inga sensoriska problem, dock inte så jättemycket för pussar o kramar. Blivit väldigt kräsen med maten det senaste året, och det blir fler o fler rätter hon rata.
    Vi brukar förbereda henne för förändringar, ibland hjälper det ibland inte. Då skriker hon om hon tycker situtionen blir för jobbig eller går där ifrån.
    Ja vet att hon har tyckt/ tycker det är jobbigt med sin expressiva störning. 
    Jag o min man var också väldigt blyga som barn men vi betedde oss inte som hon kan göra bland folk.

Inget av det tyder på autism förutom att hon har svårt för förändringar och springer iväg sen kan jag såklart inte ställa eller avfärda en diagnos på riktigt bara säga vad jag tror. Restriktionerna påverkade de många barns utveckling mycket det måste du räkna med. 

Jag vet inte varför så pass många tänker på autism de första de gör. 

Jo, att begränsa sin ätrepertoar kraftigt är även det ett tydligt tecken, som oftast grundat i den sensoriska upplevelsen. 
  • Anonym (GS)
    Anonym (Y) skrev 2022-11-10 10:01:51 följande:

Tack! Ja jag försöker verkligen. Men ofta säger hon bara att jag ska vara tyst och sluta. Men hon har iaf utvecklas så att hon senaRe ngn gång berätta om hennes känslor.
    Går även framåt på tex svenskan, men behöver mycket stöd från en vuxen att starta arbetet och under pågående. Behöver också hjälp på rasterna att komma med i lekar. 
    När jag pratade m bup efter de intervjuat mig så sa de att hon har tecken på adhd. Men att det också kan vara pga språkstörning som hon har det jobbigt 

Hur yttrar det sig för din son?

Inget av dina inlägg ger några misstankar om adhd, däremot autism. Stå på dig. Vänd dig till HAB istället. 
  • Anonym (GS)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-27 19:15:50 följande:
    Att inte ens få en hel kaka är väldigt snålt jag tror de flesta barn hade blivit upprörda.
    De flesta barn i sjuårsåldern hade dolt sitt humör på café, för medvetenheten om andras blickar och "bryet" om det är såpass utvecklat. (Sedan kan man förstås leva rövare hemma). Så det är klart avvikande beteende att få utbrott på café i den åldern. 
  • Anonym (GS)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-27 19:33:53 följande:
    Barn är precis som vuxna olika. Just den grejen tycker jag inte tyder på något speciellt. 
    Ja och vissa har t ex autism, eller något annat, barn som vuxna.

På gruppnivå är offentliga utbrott ett observandum när man är sju år gammal, oavsett vad du tycker. 
  • Anonym (GS)
    Anonym (Y) skrev 2022-11-27 19:33:52 följande:

Får ont i magen när du skriver så. Får jag fråga varifrån din kunskap om diagnoser komme?

Varför får du ont i magen?

Från yrket, studier och privat erfarenhet. 

Att du skriver "jag borde förberett" visar på hur väl du har kommit underfund med din dotter och förstår henne, och att problemet var förväntningen som inte infriades och att hon inte kunde vara flexibel i stunden. Hade det handlat om mängden fika som kärnproblem, som du får inlägg om, och att sjuåringar ens skulle tänka "det fyller på för lite energi", hade du ju löst det med en stödmacka i väskan innan besöket. 
  • Anonym (GS)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-27 22:30:09 följande:
    Dela med sig när det finns en viss mängd är en sak, att inte köpa så alla får varsin en annan. 
    Inte för barn med norm-utveckling och inte för barn utan t ex autism. Du kan inte utgå från dig själv, uppenbarligen, för att hävda en norm. 
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-27 22:28:04 följande:
    Du borde testa att jobba på tivoli

Jag har sett det flera gånger hos barn utan diagnos eller misstankar att det kan vara något sådant. En 7- åring är ett barn inte en miniatyr vuxen, det kan vara en så enkel sak som lågt blodsocker. 

Varför pratar du om "miniatyr-vuxna"? Du kunde knappast gjort ett mer felaktigt antagande om att jag skulle ha överkrav på barn. Jag pratar endast om att åldern för när offentliga utbrott avtar är tidigare än sju år, med god marginal.

Tivoli är förresten ett ganska bra exempel på när även norm-barn fullt medvetna kan kosta på sig att låta frustration och fula ord halvdränkas i oljudet, ett café är det inte. ToM är ganska väl utvecklad hos en sjuåring, liksom önskan att inte göra bort sig och vilka sammanhang som är mer "kritiska" för det senare. 
  • Anonym (GS)
    Anonym (Y) skrev 2022-11-27 20:56:06 följande:

För att jag inte vill att det ska vara så

Det förstår jag. 
  • Anonym (GS)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-28 00:18:06 följande:

När har jag sagt att jag utgår från mig själv? Det vore väldigt dumt eftersom jag är autistisk. 

Neurotypiska barn kan också bli arga, besvikna och protestera. En vuxen har lättare att hantera besvikelser (och snålhet) än barn oavsett diagnos eller ej. En typisk grej barn (även äldre) reagerar på är när syskonet eller kompisen vinner i lottståndet men inte de då kan det bli gråt och sura miner. Jag kan givetvis inte veta vilka som har en diagnos men det är för många som reagerar så för att alla ska vara autistiska. 

Du utgår i alla fall inte från neurotypiska sjuåringar.

Att förlora i spel och ovanpå detta glatt beskåda syskonets/kompisens rena tur, ställer helt andra krav på social och emotionell utveckling än att dela en kaka. 
  • Anonym (GS)
    Anonym (Autism visas på olika sätt) skrev 2022-11-29 13:14:25 följande:

På senare år har forskningen kring autism gått framåt. Flickor och kvinnor som tidigare gått under radarn kan idag få en autismdiagnos trots att de inte har nedsatt förmåga att avkoda socialt samspel. Faktum är att dessa flickor och kvinnor kan ha en förhöjd förmåga att avkoda socialt samspel. Dessa individer har alltså sin autism-spets i det sociala samspelet och inte heller sällan inom området för empati. Så enligt mig har en viss del av de som benämns som "högkänsliga" i själva verket autism: de har sin spets inom det sociala och inom empati. 

Ingen som kallar sig högkänslig är någonsin någon spjutspets på socialt samspel och empati, inte när omgivningen får göra bedömningen. Inte heller flickor med autism är detta. Att flickor med autism går under radarn ligger snarare i 1. att de jämförs med pojkar och 2. deras (mångas) intresse för socialt samspel och en utveckling av förmågan att kopiera andras flickbeteenden och röstlägen ganska framgångsrikt. Den som inte är autistisk och särskilt om den själv har sin "spets" inom området hör ändå att det skorrar. 
  • Anonym (GS)
    Anonym (Y) skrev 2022-12-07 09:00:32 följande:

Vad menar du att man ändå hör att det?skorrar?

Lite "osynk" ibland, det kan vi ju alla hamna i, men utan att personen själv märker det eller efteråt ser fullt ut vad som hände.

T ex flikar in med/på något kopierat lite konstlat sätt/kommentar och det synkar inte riktigt. Eller det har kanske en bisats som blir lite för uppriktig (inte den brutala ärligheten som fäller en hel vänskap) för att bli godkänt och omfamnat av de andra flickorna. Det kan vara att föra in ett nytt samtalsämne fast de andra inte är "färdiga" eller välkomnar övergången. Eller "dödssynden" bland flickor: Att försöka skapa allians genom att berätta något om sig själv, när någon annan berättar ngt smärtsamt, och det man delar med sig av är enligt en "allmän skala" inte alls lika jobbigt som det Stina berättar, eller bara av en helt annan karaktär, eller mkt värre än Stinas öde, eller bara inte riktigt tajmat för att dela med sig just då som får Stina att känna sig bekräftad. Det låter förfärligt att vara flicka på den här beskrivningen Obestämd, neurotypisk eller ej, men en flicka som är NT märker vanligtvis sitt misstag första gången. 
  • Anonym (GS)
    Anonym (Y) skrev 2022-12-08 20:10:05 följande:

Ok men vad tror du angående min dotter om du läst mina inlägg?

Att dina misstankar kan stämma. 
Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism