• Aliona

Misstänker att min dotter har autism

Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-27 19:15:50 följande:
    Att inte ens få en hel kaka är väldigt snålt jag tror de flesta barn hade blivit upprörda.

Skulle säga tvärt om, att det är avvikande att inte kunna dela fika i den åldern. Kan faktiskt inte komma på någon av min sexårings kompisar som inte klarar att dela med sig. Möjligvis gnälla lite om det, men skulle en sjuåring få ett sånt utbrott på ett café för att heb tvingas dela kaka så skulle jag definitivt reagerat på att det är udda beteende. 

TS, oavsett vad som ligger bakom så är det ju jättebra att du nu förstår din dotters behov och kan förutse det, tex att hon behöver bli förberedd på vad som ska hända. 

• Aliona
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-11-27 22:30:09 följande:
    Dela med sig när det finns en viss mängd är en sak, att inte köpa så alla får varsin en annan. 

Nej, det är ingen större skillnad för sjuåringar. De allra flesta sjuåringar klarar av utan utbrott att den vuxna säger att barnet bara får en halv kaka, oavsett hur många det finns. Det kan ju finnas massor av anledningar, tex att föräldern har ont om pengar, att barnet redan fått mycket sötsaker den veckan eller att det snart är middag. En del barn behöver förklaringar, andra godtar utan vidare, men hur som helst är steget stort från att gnälla lite till att få utbrott på ett café. Det är ju den överreaktionen som är mest avvikande då sjuåringar har lärt sig att i de flesta fall kontrollera sina känsloyttringar och att uttrycka besvikelse på annat sätt än genom raseri eller tårar. Sjuåringar är generellt redan medvetna om vad som förväntas av dem, och att inte göra bort sig i sociala sammanhang. 

Svar på tråden Misstänker att min dotter har autism