• Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2023-01-06 11:48:12 följande:
    Ja. Min plan är att promenera dagligen. Jag promenerar ofta och långt, men inte dagligen. Det är dagligen som är din melodi. Och jag tror att du har rätt! Åtminstone måndag till fredag. När jag har promenerat dagligen måndag till fredag i 12 veckor så skriver jag det här. 
    Mycket bra!

Kom bara ihåg att en missad dag inte är ett skäl att sluta. Det är ett skäl att fortsätta.

En fundamental inställningsskillnad jag gjort för egen del.
  • Anonym (Loth)
    Anonym (Loth) skrev 2023-01-06 14:29:24 följande:
    Mycket bra!

Kom bara ihåg att en missad dag inte är ett skäl att sluta. Det är ett skäl att fortsätta.

En fundamental inställningsskillnad jag gjort för egen del.
    Glöm inte att fira mentalt varje dag du kommer hem från rundan. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2023-01-06 14:30:52 följande:
    Glöm inte att fira mentalt varje dag du kommer hem från rundan. 
    Hur ska jag fira mentalt? Rundan var lite kortare än 5000 steg, så det blir 3500 steg eller 7000 per dag (2 rundor) 

Jag har bra disciplin i grunden, alltid haft det. Utan den skulle jag inte ha kommit igen så många gånger. Problemet nu är tröttheten. 

Jag gjorde det jag skulle göra idag men under för kort tid och så har jag gjort en plan för helgen som jag måste följa för att hinna med det som har en deadline nästa vecka. Hoppas det går. 

Det bara kändes som att jag måste ge lite kontext till min tillvaro och var det spårat ur, så att säga.

Men många fattiga och trötta, om de läser tråden, kanske känner igen sig i att veta vad man ska göra för att uppnå sina mål utan att klara av det.

Jag ska tänka så, att en missad dag är ett skäl att fortsätta. Ibland tänker jag istället att det är fel på mig som inte lyckats bättre. 
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2023-01-06 15:05:49 följande:
    Hur ska jag fira mentalt? Rundan var lite kortare än 5000 steg, så det blir 3500 steg eller 7000 per dag (2 rundor) 

Jag har bra disciplin i grunden, alltid haft det. Utan den skulle jag inte ha kommit igen så många gånger. Problemet nu är tröttheten. 

Jag gjorde det jag skulle göra idag men under för kort tid och så har jag gjort en plan för helgen som jag måste följa för att hinna med det som har en deadline nästa vecka. Hoppas det går. 

Det bara kändes som att jag måste ge lite kontext till min tillvaro och var det spårat ur, så att säga.

Men många fattiga och trötta, om de läser tråden, kanske känner igen sig i att veta vad man ska göra för att uppnå sina mål utan att klara av det.

Jag ska tänka så, att en missad dag är ett skäl att fortsätta. Ibland tänker jag istället att det är fel på mig som inte lyckats bättre. 
    Av hälsoskäl gör det nog ingen noterbar skillnad 3,5 vs 7K. Det viktiga är att du får det gjort.

Fira mentalt. Svårt att förklara hur man gör det. Kan tänka mig att det är individuellt. Jag ger mig cred för allt jag gör så att man får en bra känsla i kroppen efteråt. 

Beträffande tröttheten. Har du kollat dina blodvärden? Vanligt att kvinnor känner sig trötta av låga nivåer av hjärn.

Mitt bästa tips rörande tröttheten är annars att lägga sig i tid på kvällarna och sträva mot att gå upp "naturligt" varje morgon (dvs utan väckarklocka).
  • Anonym (B_la)

Nu tog du ett kort citat som taget ur sitt sammanhang tappar sin innebörd. Mitt inlägg handlade om att träning bygger inte en "framgångsrik" människa. Svara gärna på inlägget i sin helhet, som belyser att väldigt många människor har knappt förutsättningar att träna. Att de knappt vet vad som är ett välbetalt jobb, eller att de alls har några förebilder i sin närhet som säger att de kan. Det gäller att kunna se sig själv i en framgångsrik sits, med rätt jobb och rätt utbildning bakom sig. Den som kommer ur fel socioekonomiska situation ser inte det. Då kan man vara hur vältränad som helst. Det hjälper så man orkar med jobbet. Men det gör inte att man tror sig vara värd en hög lön för sin roll tex. Eller att man har samma värde som chefen. Som människa. Många som kommer från fattig eller lägre socioekonomiska bakgrund behöver flera generationer för att förflytta sig. Man måste liksom veta vilka mål man ens kan föreställa sig finns, och sen ha kunskap eller veta hur man skaffar sig kunskap om hur man tar sig dit. 

Och sen har vi hälsoaspekten. Träning och bra kost visst. Men som mitt förra inlägg beskriver. Om du drabbas av något så är det fort gjort att tappa hälsan. Och då hjälper inte din goda utbildning. 

Jag tror absolut på att sätta mål och att många kan nå dem. Men vi behöver ha mer förståelse för människors situation och inte döma! 

• Anonym (Loth)
    Anonym (B_la) skrev 2023-01-06 16:54:13 följande:

Nu tog du ett kort citat som taget ur sitt sammanhang tappar sin innebörd. Mitt inlägg handlade om att träning bygger inte en "framgångsrik" människa. Svara gärna på inlägget i sin helhet, som belyser att väldigt många människor har knappt förutsättningar att träna. Att de knappt vet vad som är ett välbetalt jobb, eller att de alls har några förebilder i sin närhet som säger att de kan. Det gäller att kunna se sig själv i en framgångsrik sits, med rätt jobb och rätt utbildning bakom sig. Den som kommer ur fel socioekonomiska situation ser inte det. Då kan man vara hur vältränad som helst. Det hjälper så man orkar med jobbet. Men det gör inte att man tror sig vara värd en hög lön för sin roll tex. Eller att man har samma värde som chefen. Som människa. Många som kommer från fattig eller lägre socioekonomiska bakgrund behöver flera generationer för att förflytta sig. Man måste liksom veta vilka mål man ens kan föreställa sig finns, och sen ha kunskap eller veta hur man skaffar sig kunskap om hur man tar sig dit. 

Och sen har vi hälsoaspekten. Träning och bra kost visst. Men som mitt förra inlägg beskriver. Om du drabbas av något så är det fort gjort att tappa hälsan. Och då hjälper inte din goda utbildning. 

Jag tror absolut på att sätta mål och att många kan nå dem. Men vi behöver ha mer förståelse för människors situation och inte döma! 

Jag håller med om att man inte ska döma så har inget i övrigt att tillägga där.

Lösningen på att många är i en dålig situation är knappast att hävda att de är fast där och att de inte kan som skribenten i Aftonbladet menar. Utan lösningen är att säga att det faktiskt går om man tror på det och är beredd att jobba hårt. Det är svårt men man kan göra det. Och det behöver inte gå några tre generationer.

Alla generationer påverkar dock nästa generation. Väl värt att tänka på för alla föräldrar därute.

Beträffande sjukdomar så tycker jag inte att det har med saken att göra. Alla jobbar på utefter sina förutsättningar. Men bara genom att finnas där ge sig själv frid och peppa andra kan en sådan person göra stor skillnad. Samhällets syn på framgång tycker jag inte att man ska bry sig om. 

Självklart bygger inte endast träning en människa. Finns mängder av faktorer som spelar in och som jag skrev innan behöver inte ens träning vara en av dem. Det viktiga är att vara en skapande människa istället för att vara en åskådare. Man kan vara en åskådare också delvis men det får inte bli standardmode. När folk blir passiva kommer depression och fattigdom som ett brev på posten.
  • me33

Invandringen kostar, däri ligger problemen..

• Fröken Allvar
    me33 skrev 2023-01-07 11:10:58 följande:

Invandringen kostar, däri ligger problemen..

Jag är inte invandrare, liksom många andra som varit fattiga inte är invandrare. Det finns dessutom många som invandrat vilka lyckats i det svenska samhället. Så jag håller inte med, och har önskat bort kopplingen mellan invandring och fattigdom i denna tråd just för att den inte skulle tas över av den frågan. Finns väldigt mycket andra trådar skrivna om kopplingen.
    Jag är intresserad av andra aspekter. 
  • Fröken Allvar
    Ett sätt att ta sig ur fattigdom är sex.

Sälja sex, eller gifta sig rikt,eller att vara sexig nog för att komma ifråga för en anställning, enligt den här 15 år i branschen frilansskribentens bortskämda logik. Vill verkligen understryka att kräsenhet med anställningar inte är vad som ledde till fattigdom i mitt fall. Jag vet inte vad som var felet. Kanske var jag bara alldeles osexig på anställningsintervjun eller i myndighetspersonens ögon? 

"Kaplan och Illouz ger inga lösningar eller alternativ, men så handlar ju deras studie inte heller om hur vi ska få till vårt sexliv i dagens samhälle, utan hur vi gör och använder vårt sexliv på dagens arbetsmarknad. Det vill säga i mitt fall, huruvida jag lyckas eller misslyckas med att ladda den här texten med säljbar sexuell energi och sexigt självförtroende, och därmed lyckas eller misslyckas med att få läsare, nya uppdrag och ? inshallah, efter 15 år i branschen ? en fast anställning".

• Anonym (B_la)

Till Loth. Gick inte att citera Hälsa är starkt förknippat med framgång i livet. Och tvärtom så är sjukdom ett av de stora skälen till fattigdom. De går liksom hand i hand. Googla gärna lite kring hälsa och fattigdom. Inte heller  vården i Sverige anses jämlik för den som är fattig. Sämst förutsättningar för att få det bemötande och vård du behöver är om du är fattig, kvinna, lågutbildad och fet. Då får du tex ofta sämre och äldre mediciner utskrivna än en man vid hjärtsjukdo.  Och sambandet i helasamhällen mellan fattigdom och ohälsa är många gånger om fastställt. 

Det finns fler diagnoser än det finns dagar på året. Många av dem är livslånga och påverkar i allra högsta grad förmågan att orka leva, arbeta och inte minst träna. Ta alla autoimmuna sjukdomar som tex reumatism, hypotyreos eller varför inte chrons. Alla sjukdomar som ger trötthet och smärtor i kroppen. Ofta medicin med mer eller mindre allvarliga biverkningar. Tittar vi bara på reumatism så är mer än en miljon svenskar drabbade. I olika grad men det är en ofta förlamande sjukdom som ger trötthet beyond vad du kan föreställa dig. 

Och nej, drabbas du av någon sjukdom som leder till sjukskrivningar så har du genast sämre förutsättningar vid tex löneförhandlingar. 

Sen kan man absolut påverka sin situation för det mesta  men sjukdom är en enorm faktor för ett framgångsrikt arbetsliv och inkomstmöjligheter. 

Det är ett skäl till varför man bör ta sina egna framgångar med en väldigt stor nypa salt. Du har inte en aning om vad personen som inte är så framgångsrik går igenom. 

Men jag tillhör nog dem som lyckats ok, trots motgångar. Stora motgångar. Så det handlar inte om att jag inte tror på kraften i att vilja och att sätta mål och jobba för dem. Men sjukdom,eller att vara frisk är en enorm skillnad. 

Var glad och tacksam att du kan träna! Men döm inte dem som inte kan eller orkar. 

Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns