-
-
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
-
Viljestyrka är underkastat gener. Ingenstans ser vi ickebiologisk viljestyrka.Anonym (Loth) skrev 2023-01-05 12:25:16 följande:I synnerhet påståendet: "Gener och social situation har oändligt mycket större betydelse än viljestyrka."
Om man nu inbillar sig det kan man vara övertygad om att man aldrig kommer att lyckas med någonting. Jag hävdar i det snaraste motsatsen. Att det nästan uteslutande handlar om viljestyrka. Social situation påverkar definitivt men den kan man förändra med viljestyrka.
Även påståendet att man inte äger sig själv är direkt hårresande. Det är förvisso där man börjar i barnåldern men ett viktigt mål i livet är att faktiskt äga sig själv. Personen som inte tror att det är möjligt kommer förevigt att vara ägd.
Ett annat misstag skribenten gör är att han blandar ihop utseende med hälsa. Man ska inte träna och äta sunt för att se bättre ut, utan för att må bättre och att kunna vara där för andra.
Därför jag blir så irriterad på sådana texter som sänker viljestyrkan och tron till oss själva. Den må låta god men den är direkt elak.
Bättre utseende ökar biologisk fitness som är väldigt betydelsefullt för oss. -
Tar du den riktigt feta medarbetaren på allvar i fikarummet? Lyssnar du verkligen till vad hen säger? Och tänker du inte någonstans att fettot måste vara lat och odisciplinerad?
Det var bland annat detta jag kände igen mig i. Om man varit illa ute är det ens eget fel. Man är vuxen och ska ta sig i kragen och så vidare.
Jag säger inte att man ska ge upp hur illa ute man än hamnat eller om man själv försatt sig i situationen, genom att exempelvis ta de här sms-lånen vi diskuterat tidigare och som vi alla präktigt undvikit, vilket alla inte kan.
För mig handlade texten om kollektivets skammande av den enskilde, inte om bekväma ursäkter. Men samtidigt, när jag läste om den såg jag att vissa formuleringar var lite väl tillspetsade. Apartheidförespråkare och fascist är inte ord jag skulle använda för att beskriva Katrin Zytomierska och andra som ogillar tjockisar. -
Det där är struntprat som sagt. Men det är den inställningen som gör att många som är uppväxta i dåliga förhållanden fortsätter att vara fattiga. De får höra det destruktiva budskap som du och skribenten i Aftonbladet basunerar ut. Det är tillräckligt för att de inte ens ska försöka. Och varför skulle de. De har blivit intalade att det är kört på förhand.EmilijaPetrosiunaite skrev 2023-01-05 17:34:25 följande:Viljestyrka är underkastat gener. Ingenstans ser vi ickebiologisk viljestyrka.
Bättre utseende ökar biologisk fitness som är väldigt betydelsefullt för oss.
Några ser att de levereras lögner och beslutar sig för att trotsa sin position och börja kämpa. De kommer att vara i ett helt annat läge i framtiden.
Bland välbärgade människor har man en helt annan inställning. Man vet att utan hårt arbete kommer man ingenstans. Det är också det deras barn får höra. -
Det här är en text för den som vill känna sig duktig över att aldrig ha satt sig i skuld. Jag kände mig jätteduktig som inte köpt en partytopp varje helg i alla fall.
Sedan förstod jag en annan grej av att läsa den här texten. Om man vill påverka folk den enkla vägen måste man framstå som någon de vill vara. Det är något jag är riktigt, riktigt dålig på att göra.
Till Loth: Det här är inte en text till dig, mer än text för Kockobello. Jag tänker på dig när jag tänker kring min hälsa. Din no mercy-metod är kanske inte min, men jag hoppas kunna berätta om någon hälsoförbättring under året. Har läst att 12 veckor krävs för att något ska räknas som en vana
Hon säger:
Jag har prövat varje trick. Köpt varenda grej. Din garderob blir aldrig komplett. Du vill bara ha mer och vips sitter du i skiten. Det går fort att bygga en skuld. Klick, klick, klick.
-
-
Bra artikel som visar hur viktigt det är för ekonomin att ha bra självkänsla.Fröken Allvar skrev 2023-01-06 08:49:20 följande:www.aftonbladet.se/family/a/l34kb9/ida-soderberg-sluta-kop-det-influencers-gor-reklam-for
-
"No mercy-metod"Fröken Allvar skrev 2023-01-06 08:48:08 följande:
Det här är en text för den som vill känna sig duktig över att aldrig ha satt sig i skuld. Jag kände mig jätteduktig som inte köpt en partytopp varje helg i alla fall.
Sedan förstod jag en annan grej av att läsa den här texten. Om man vill påverka folk den enkla vägen måste man framstå som någon de vill vara. Det är något jag är riktigt, riktigt dålig på att göra.
Till Loth: Det här är inte en text till dig, mer än text för Kockobello. Jag tänker på dig när jag tänker kring min hälsa. Din no mercy-metod är kanske inte min, men jag hoppas kunna berätta om någon hälsoförbättring under året. Har läst att 12 veckor krävs för att något ska räknas som en vana
Ha haGör det som funkar för dig. Jag gillar att vara hård mot mig själv men förstår att det inte fungerar för alla.
Ser fram emot att läsa om dina framsteg förövrigt. Har du hittat någon vana du ska försöka implementera än? -
Ja. Min plan är att promenera dagligen. Jag promenerar ofta och långt, men inte dagligen. Det är dagligen som är din melodi. Och jag tror att du har rätt! Åtminstone måndag till fredag. När jag har promenerat dagligen måndag till fredag i 12 veckor så skriver jag det här.Anonym (Loth) skrev 2023-01-06 09:53:47 följande:"No mercy-metod"
Ha haGör det som funkar för dig. Jag gillar att vara hård mot mig själv men förstår att det inte fungerar för alla.
Ser fram emot att läsa om dina framsteg förövrigt. Har du hittat någon vana du ska försöka implementera än? -
Och promenaden ska vara minst 5000 steg!
Jag har såklart andra mål, men det får inte bli för detaljerat. Men eftersom du frågade så ville jag svara åtminstone någonting. Kul att du gillade artikeln. -
Människokroppen är fantastisk. Om målet är att man ska bli riktigt duktig på ett yrke där man huvudsakligen tänker behöver man inte träna. Det tar snarare bara tid från att bli kunnig på det man håller på med. Fördelarna av bättre hälsa tenderar att komma senare i livet med ökad livskvalitet 60+. Jan Stenbeck är ett bra exempel på det.Anonym (B_la) skrev 2023-01-05 13:19:16 följande:
Jag känner också människor som är oerhört framgångsrika (globalt erkända inom sitt yrke och tjänar mycket) som inte tränar alls och inte äter så särdeles nyttigt.
Poängen med just träning är att det är något alla kan göra. Och när man väl gör det kan man flytta det vidare till nästa område. Man håller disciplinen med pluggandet. Man håller disciplinen på jobbet.
Man betalar räkningarna i tid. Man håller ordning på sina saker. Man köper inte sådant man inte behöver. Man ställer upp för andra människor. Succesivt omvandlar man sitt liv från att vara betraktare till att skapa. Och dessutom skapar det som man säger att man ska skapa. Med det följer förbättrad självkänsla vilket i sin tur bäddar för bättre karriär och relationer.
Om sedan någon använder träningen för att jämföra kroppar på Instagram lär det hela vara kontraproduktivt. Det där jämförandet med andra är så illa. Men beskylla inte träningen för det. De använder något som i grunden är positivt på fel sätt och gör det till något negativt.