-
-
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
-
Ja, det var ju felet med tråden från början. Varken du eller jag eller någon annan känner sig trygg med att dela våra erfarenheter på detta sätt. Det var ett feltänk av mig från första början som jag bett om ursäkt för. Journalisterna som har ansvariga utgivare får göra jobbet med reportage om fattigdom istället. Fast häromdagen skrev "Kulturskribent" härinne att den sökte nån som gjort en klassresa neråt så olika mediemänniskor trålar väl forum emellanåt.Anonym (Loth) skrev 2023-01-10 20:18:56 följande:Jag har varit mycket överviktig. Numera är jag mycket vältränad. Därför det är så irriterande att lyssna på folk som hävdar att övervikt skulle vara ett statiskt tillstånd.
Min situation var mycket värre än att ha fastnat i hemmet mellan jobb men vill inte gå in närmare på det faktiskt. -
Ja, det är fel forum för det.Fröken Allvar skrev 2023-01-10 20:29:11 följande:Ja, det var ju felet med tråden från början. Varken du eller jag eller någon annan känner sig trygg med att dela våra erfarenheter på detta sätt. Det var ett feltänk av mig från första början som jag bett om ursäkt för. Journalisterna som har ansvariga utgivare får göra jobbet med reportage om fattigdom istället. Fast häromdagen skrev "Kulturskribent" härinne att den sökte nån som gjort en klassresa neråt så olika mediemänniskor trålar väl forum emellanåt.
Det är även svårt att diskutera hur man kommer framåt för det finns så många som misstar vilja att ta sig framåt med vilja att trycka ner de som inte har tron att de kan förändra sin situation. Så man fastnar i tröttsamma diskussioner med folk som planterar ursäkter. Och eftersom man själv levererat de ursäkterna blir iaf jag bara förbannad för man inser hur destruktivt det är. -
Jag vet inte om du kommer att hålla med mig, men det är en balansgång mellan att erkänna hur tuffa förutsättningarna kan vara och att inte låta människor ge upp.
Artikeln jag delade ovan var utöver sina poänger om kopplingen mellan fattigdom och lågt klimstavtryck skriven ur utgångspunkten "jag kom från noll och intet". Den relativa fattigdomen spelas ned som något som inte ska romantiseras, samtidigt som pooluppvärmning demoniseras. Människor i orten ska tackas för att de har den goda smaken att stanna i fattigdom och inte göra klimatavtryck.
Jag tänker att de ökade klyftorna har ritat om Sverige ordentligt. Nyligen läste jag också att 70 procent av alla födda 1980 tjänar mer än vad deras föräldrar gjorde. De 30 procenten som inte gör det, vad hände med dem?
Men trots dessa orättvisor kan man ta ett visst ansvar för det egna livet. Det finns ett problem med "gullifiering" av utsatthet. -
Om man tittar på TV medans man går eller springer en timme på löpbandet då, räknas inte det? Naturligtvis kan man se på TV. Det är ju tiden man sitter still relativt till tiden man rör sig som räknas. Dessa sk studier är alltid så fyrkantiga.Anonym (Loth) skrev 2023-01-10 19:46:11 följande:Forskningen som visar att Bl_a har fel. Till alla överviktiga där ute. Lyssna inte på Bl_as gallimatias. Du kan gå ner i vikt!
"
Så behåller du viktenUPPDATERAD 29 OKTOBER 2018PUBLICERAD 28 OKTOBER 2018Träning och mindre tv är måsten för den som vill bevara vikten. Du kan gå ned i vikt på många olika sätt, men de flesta som lyckas behålla nya vikten gör ungefär likadant.
National Weight Control Registry startade 1994 efter att kost- och beteendeforskarna Rena Wing och James Hill bestämde sig för att kartlägga personer som gått ner minst femton kilogram i vikt och behållit viktnedgången i minst femton år.
Folk sade alltid till mig att det var omöjligt att inte falla tillbaka i gamla spår och gå upp all vikt igen. Men både min kollega och jag kände till många som lyckats med just det och så bestämde vi oss för att börja ta reda på mer om dem, berättar Rena Wing, professor vid Browns universitet och en av grundarna till registret.
Lite tvIdag innehåller registret över 10 000 personer som framgångsrikt behållit sina nya hälsosamma kroppar efter viktnedgång. Det visar sig att de har överraskande mycket gemensamt oavsett vilken metod de använt för att gå ner i vikt.
De flesta rapporterar att de ser väldigt lite på tv, mycket mindre än genomsnitts-amerikanen. I stället håller de sig aktiva, och allra viktigast verkar det vara att träna. Forskarna har konstaterat att det inte behöver röra sig om hårda pass. Snabba promenader räcker bara de görs regelbundet, helst varje dag."
www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-behaller-du-v...
-
Verkar handla om vikt nu i tråden? Jag tänker att om man är "fattig" så där som man var när vi talar om det gamla "fattig-Sverige" så blir man inte fet.
-
Jag uppskattar att du håller dig till ämnet. Om du läser B. las inlägg så blir det tydligare hur kopplingen mellan fetma, övervikt och social utsatthet ser ut.mari123 skrev 2023-01-11 03:50:39 följande:
Verkar handla om vikt nu i tråden? Jag tänker att om man är "fattig" så där som man var när vi talar om det gamla "fattig-Sverige" så blir man inte fet.
Det du menar är svält. Det är en del människor idag som börjat hoppa över måltider och det finns barn som äter i skolan istället för hemma. Jag antar att du också förstår att de inte gör det för att de är pro ana i första hand. -
Okej. Ja det är ju nya tider? På min tid så ledde överhoppade måltider till att man blev smal...men idag blir man FET av att inte äta? Vad är det jag inte förstår. ALL respekt till Dig.Fröken Allvar skrev 2023-01-11 06:11:47 följande:Jag uppskattar att du håller dig till ämnet. Om du läser B. las inlägg så blir det tydligare hur kopplingen mellan fetma, övervikt och social utsatthet ser ut.
Det du menar är svält. Det är en del människor idag som börjat hoppa över måltider och det finns barn som äter i skolan istället för hemma. Jag antar att du också förstår att de inte gör det för att de är pro ana i första hand. -
Jag tror inte att du vill förstå Mari123. Det finns barn i Sverige idag som inte har tillräckligt att äta. De är inte feta.
Sedan finns en koppling mellan social utsatthet och fetma. B la har skrivit om det. Jag lägger inte tid på tjafs i den här tråden och det står tjafs i rött över dina inlägg.
Ha det gott Mari123 -
Väldigt många fattiga i usa är feta, kosten de äter är skit rakt igenom men billigt.
-
Man ska veta att man behöver inte äta skräp för att man har ont om pengar.
Bönor, linser, rotfrukter, havregrynsgröt, gula ärtor etc är billiga råvaror och jättenyttigt. Det sitter inte bara i plånboken hur man gör sina val.