• Anonym (Ledsen)

Min man ljög om var han var

Ikväll var min man iväg först på ett kala med sina bröder och vänner, sa han skulle komma hem vid 9. När klockan sedan blev 9 sa han att han skulle vara kvar där ett tag till. Tänkte inte mer på det. Väntade och väntade och när klockan blev 2 började jag undra. Han sa då att han var hos sin bror. 

Frågade om jag skulle hämta honom så han slapp gå ute i mörkret men det ville han absolut inte. Tyckte det var lite skumt men tänkte inte mer på det sen. Vid 3 sa han att han var hemma, gick då och kollade ut och såg att han gick från ett helt annat håll. Ett gammalt ragg till honom bor nästan granne med oss. Han kom därifrån. Var såklart väldigt packad också (han brukar dricka alldeles för mycket tyvär). Frågade honom varför han tog den vägen men han sa att han bara tog en annan väg. Sedan erkände han att han var hos henne. Han sa att hans bror också var där och en till. skrev till den ena och frågade lite snällt om de varit där ikväll och att min man sa att de var någon helt annanstans, men har inte fått något svar. 

Vad ska jag tro och göra? Är så väldigt ledsen 

• Svar på tråden Min man ljög om var han var
  • Kockobello

Fattar inte ens varför man lägger energi på ett fyllo när det finns riktiga män. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Livet är kort) skrev 2022-09-11 13:35:24 följande:
    ...säger han ja. Håller med den som skrev att han har dåligt samvete pga otrohet. Nu försöker han få det att låta som att det är spriten som är problemet, att allt kan skyllas på den. Han försöker skapa sig ett alibi inför dig. Sedan tror jag tyvärr att det är tomma ord. Det är bakfylleångesten som har slagit till, men han lär fortsätta dricka. Kanske inte nästa helg men ganska snart. Skulle vara förvånad om han lyckas hålla sig undan spriten mer än ett par månader. Under den tiden kommer han antingen bete sig som ett skenheligt lamm eller ta ut sin frustration på dig istället.
    Nej men jag har sett då han skrev det. Så det stämmer iallafall. Men hur bra han kommer hålla detta är jag tveksam till. 
  • Anonym (Ledsen)
    Kockobello skrev 2022-09-11 13:42:20 följande:

Fattar inte ens varför man lägger energi på ett fyllo när det finns riktiga män. 

Alltid velat hjälpa folk och det är väl det som är problemet. Men jag villl tro att han är snäll egentligen men har något problem som gör att han super så hårt när han väl gör det. 
  • Anonym (Ledsen)

Men självklart är det inte jag som ska ta ansvar för hans skit. 

• Anonym (Livet är kort)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-11 13:47:53 följande:
    Alltid velat hjälpa folk och det är väl det som är problemet. Men jag villl tro att han är snäll egentligen men har något problem som gör att han super så hårt när han väl gör det. 
    Vad spelar det för roll? En person som beter sig illa skadar ju andra oavsett hur de är de stunder de inte gör det. Lite som de där kvinnorna som blir slagna av sina män, "ja men han är så snäll annars, utom när han slår mig gul och blå, så jag tycker inte jag kan lämna honom ändå, han älskar mig säkert för det säger han, när han inte slår mig". Lite tillspetsat men poängen är densamma.
  • SaraL77

Arma stackars kvinnan, vad har du varit med om egentligen som gjort att du bokstavligen hatar dig själv så pass mycket att du inte tror att du förtjänar annat än stryk, otrohet och en massa psykisk misshandel? Jag hoppas du finner styrka att lämna aset som du aktivt väljer att kalla din pojkvän, sen behöver du djupgående terapi för du mår inte bra. Och vad du än gör så sätt för Guds skull inte ett barn till världen utifrån rådande premisser.

• Anonym (Livet är kort)

Och snart är det förresten bara en tidsfråga innan han skadar dig på riktigt, mer än han redan gjort. Bara det att han nyss stått med knytnäven redo och hotat att slå in ansiktet på dig, fattar inte att du vågar vara kvar i samma hem som honom!

• Anonym (X)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-10 03:19:28 följande:
    Min man ljög om var han var

Ikväll var min man iväg först på ett kala med sina bröder och vänner, sa han skulle komma hem vid 9. När klockan sedan blev 9 sa han att han skulle vara kvar där ett tag till. Tänkte inte mer på det. Väntade och väntade och när klockan blev 2 började jag undra. Han sa då att han var hos sin bror. 

Frågade om jag skulle hämta honom så han slapp gå ute i mörkret men det ville han absolut inte. Tyckte det var lite skumt men tänkte inte mer på det sen. Vid 3 sa han att han var hemma, gick då och kollade ut och såg att han gick från ett helt annat håll. Ett gammalt ragg till honom bor nästan granne med oss. Han kom därifrån. Var såklart väldigt packad också (han brukar dricka alldeles för mycket tyvär). Frågade honom varför han tog den vägen men han sa att han bara tog en annan väg. Sedan erkände han att han var hos henne. Han sa att hans bror också var där och en till. skrev till den ena och frågade lite snällt om de varit där ikväll och att min man sa att de var någon helt annanstans, men har inte fått något svar. 

Vad ska jag tro och göra? Är så väldigt ledsen 

Du ska ansöka om skiljsmässa. Nu direkt. Låt inte detta kräk bryta ned dig.
    Bor ni i hyresrätt så säger du upp kontraktet och letar nytt. Bor ni i bostadsrätt eller hus tar du kontakt med en mäklare och får en värdering. Se om du kan hitta en vän att bo hos undertiden för du kommer inte vilja ha honom omkring dig.

Packa dina saker och kör till ett förråd.

Ta kontakt med socialtjänsten om du behöver stöd.
  • IceKitten
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-11 13:14:23 följande:

Men han sa ju att han ska sluta dricka nu. Är det så så är det ju bra. 

Har frågat varför han dricker så mycket de gånger han gör det. Det är för han är orolig och tänker på saker. Men även för han får sig efter alkoholen spklart. Hans bror lyssnar han mycket på har han sagt. han dricker mycket ocks och säger alltid åt honom att dricka mer. Jag har sagt att man har en egen åsikt och måste stå på sig men kan har svårt för det. Svårt för att klaga överhuvudtaget på saker. Han tror inte att någon gillar honom då. 

Så jag tror jag cet vad det bottnar i. men jag orkar inte fixa det åt honom. Han måste vilja själv. Men därför tror jag det är bra om han själv nu har kommit på att han inte kan hålla på så längre. 

Sist det var såhär bad jag honom sluta dricka helt. Då blev han arg och sa att han inte vill det helst. Nu sa han det själv. 

Jag vet att ingenting jag kan skriva just nu kommer att få dig att ändra dig. Men jag vill att du ska minnas detta.
    Ni kommer ha en bra period framför er just nu, han kommer kanske köpa blommor, bjuda på fin middag. Vad han nu brukar göra när han är på sitt charmiga humör.
    Sen kommer han långsamt bli värre igen. Bli lättirriterad, sur och komma med pikar om hur du klär dig, klagomål på maten du lagt ner din tid på osv. Tills han slår till dig igen.
    Om du då är redo att lämna så kan du kontakta socialtjänsten eller polisen.
    Jag vill också att du ska veta att han beteende inte beror på alkoholen. Det finns massvis med alkoholister som aldrig skulle döda en fluga och det finns massvis med nykterister som slår sin/sitt partner/barn. Han kanske verkligen har problem med alkoholen men det är ett annat problem än misshandeln. Och DU är inte skyldig/ansvarig till något av problemen och DU ska heller inte fixa något av dem. Det är omöjligt att lösa någons alkoholproblem om man blir misshandlad av personen, det kommer endast förvärra situationen och om du skulle besöka Al-anon så måste du även berätta för dem att han har slagit dig, deras tips fungerar inte om man blir misshandlad.
  • Ingenpsykolog

Du har fått goda råd och viktiga synpunkter från jättemånga kloka och fantastiska främlingar. Jag tror inte att jag kan göra mer än de gjort för att övertyga dig om att lämna honom bakom dig. Men lyssna gärna på de här fantastiska kvinnorna, Cherrie med originalet av låten, och Melissa Horn med sin tolkning av den. Jag önskar att de låtarna skrivits redan när jag var i 20-åtsåldern och flera gånger hamnade i klorna på misshandlade män.

Var rädd om dig! Du har bara ett liv. Låt inte ett monster ta det livet ifrån dig! Hjärta

• Anonym (laserkvinnan)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-11 13:47:53 följande:
    Men har man inget ölsinne så måste man sluta dricka helt. 

Två av mina vänner tog det beslutet redan vid 22 respektive 25 års ålder. Har man fortfarande inte fattat att man blir totalt bäng av sprit vid 30 så anser jag nog hoppet ute.

Det som händer sen är att mannen blir alkoholist, och antingen lämnar frun och barnen honom med alla de ärr som det medför, eller lyckas han få ihop sin skit på rehab när hans jobb hänger på det, vilket två av mina manliga kollegor har genomgått. Den ene klarade sig, den andre inte. 

När mannen sitter ensam i en tvåa utan jobb, det är då den manliga självmordsstatistiken börjar komma i spel.

4.8% av Sveriges män har ett aktivt alkoholmissbruk, mot 3.1% av kvinnorna (studie Sundin m.fl. 2018).

Du kan göra dig själv en tjänst och inte följa med på den tråkiga resan- för bådas skull. Antingen är det noll sprit från och med nu, eller så är det hejdå. Jag är uppväxt med en alkad styvfar och hade inte haft några som helst problem att kasta ut en karl över supande.
Svar på tråden Min man ljög om var han var