• Anonym (Ledsen)

Min man ljög om var han var

Ikväll var min man iväg först på ett kala med sina bröder och vänner, sa han skulle komma hem vid 9. När klockan sedan blev 9 sa han att han skulle vara kvar där ett tag till. Tänkte inte mer på det. Väntade och väntade och när klockan blev 2 började jag undra. Han sa då att han var hos sin bror. 

Frågade om jag skulle hämta honom så han slapp gå ute i mörkret men det ville han absolut inte. Tyckte det var lite skumt men tänkte inte mer på det sen. Vid 3 sa han att han var hemma, gick då och kollade ut och såg att han gick från ett helt annat håll. Ett gammalt ragg till honom bor nästan granne med oss. Han kom därifrån. Var såklart väldigt packad också (han brukar dricka alldeles för mycket tyvär). Frågade honom varför han tog den vägen men han sa att han bara tog en annan väg. Sedan erkände han att han var hos henne. Han sa att hans bror också var där och en till. skrev till den ena och frågade lite snällt om de varit där ikväll och att min man sa att de var någon helt annanstans, men har inte fått något svar. 

Vad ska jag tro och göra? Är så väldigt ledsen 

• Svar på tråden Min man ljög om var han var
  • Anonym (Livet är kort)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-11 12:03:22 följande:

Han säger nu att han ska sluta dricka helt och har insett att han inte kan fortsätta hålla på såhär. 

Det var andra hos henne. Det har en av de som var där sagt. Men problemet är att när de flesta gick hem stannade han kvar, förutom han och två sv hans brors barn. Något jag inte fattar är varför man stannar man kvar hos henne, med dessa barn (tonåringar). Om det inte var så att de också hade gått. Det lär jag aldrig få veta. Men att han stannade kvar när hans bror och alla andra redan gått hem är det enligt mig rätt så uppenbart att man är ute efter något. 

Men han säger att allt detta beror på hans drickande. Han vet inte vad han gör och problemet har funnits där med hans förra tjej med. 

Vill ju tro på honom men jag är fundersam och orolig.

Han skyller på spriten, jag köper inte den bortförklaringen. Om han är seriös med att sluta dricka så borde han söka sig till AA. Jag är inget stort fan av dem egentligen men han har stora problem med sitt drickande och kommer inte fixa det på egen hand. Och du borde söka dig till Al-anon för att ta itu med ditt medberoende, helst skulle du gå i terapi för att förstå att du borde lämna en man som misshandlar dig.

Nej, att han hänger kvar hos sitt ex efter alla andra beror inte på spriten. Att han ljuger för dig beror inte på spriten. Ja, han var ute efter något. Om han lyckades eller inte vet man aldrig men att komma hem tre på natten efter att ha varit ensam hos ett ex..... Nej, jag skulle inte kunna lita på att inget har hänt. Du kommer heller aldrig veta om det var några tonåringar kvar där heller, varför skulle de vilja vara kvar där mitt i natten...? Däremot rätt vanligt att man ber en kompis ljuga om sådana saker, du kan aldrig veta om det är sant eller inte.

www.al-anon.se/
  • Anonym (Ledsen)

Det är inget ex, det är ett gammalt ligg bara som är en vän till hans brors tjej. 

• Anonym (Ledsen)

Men det är ju alkoholen som är problemet. Det har alltid varit så. Bara att jag aldrig satt ner foten ordentligt om det.

• Kockobello
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-11 12:21:43 följande:

Men det är ju alkoholen som är problemet. Det har alltid varit så. Bara att jag aldrig satt ner foten ordentligt om det.

Varför är du ihop med ett fyllo när det finns bra män som tillför saker och som gör livet roligt? 
  • Anonym (Livet är kort)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-11 12:20:23 följande:

Det är inget ex, det är ett gammalt ligg bara som är en vän till hans brors tjej. 

Spela roll vad du kallar det, de har knullat. Kanske den natten också. Men han var ju onykter, så då är väl allt förlåtet, nu när han ändå ska sluta, som han påstår.
  • Anonym (Linn)

Här ser det ut som att du lägger ansvar på dig själv. Varför?

Det är han som har problem med alkoholen. Det är han som gång på gång skadar sina nära med sitt beteende. Ändå har han fortfarande inte försökt göra något åt det. 

Lägg ansvaret där det hör hemma - på hans axlar. Det är inte ditt ansvar att hålla ordning på honom och säga åt honom hur man ska bete sig. Han är en vuxen man.

Du är på god väg att bli medberoende. Allt i er relation kommer att handla mer och mer om honom. Du och dina behov hamnar i skymundan. All fokus blir på honom, hur han mår och hur du kan finnas för honom. När det går dåligt kommer ni båda att lägga ansvar på dig, du gör det redan själv. 

Till slut kraschar du. Helt slut på energi och glädje. 
    Han fattar ingenting, han kommer inte att ta hand om dig. Han är ju van vid att ni fokuserar på honom och han kommer istället tycka att du inte är någon bra tjej längre och dumpa dig. 
  • Anonym (Ledsen)
    Kockobello skrev 2022-09-11 12:32:09 följande:
    Varför är du ihop med ett fyllo när det finns bra män som tillför saker och som gör livet roligt? 
    Han dricker kanske var tredje månad. I början var det flera gånger i veckan. Då jag kom dit var han redan däckad. Bättre har det ju blivit men inte tillräckligt.
  • Anonym (Livet är kort)

Nej ts, det är inte alkoholen som är problemet. Med eller utan sprit så lever du under psykisk misshandel och eventuellt har han varit otrogen också. Att det är just när han är onykter som det här främst visar sig spelar ingen roll. Han kommer inte bli rolig att tas med när han inte har spriten som dövar honom längre....
  • Anonym (Ledsen)

Men han sa ju att han ska sluta dricka nu. Är det så så är det ju bra. 

Har frågat varför han dricker så mycket de gånger han gör det. Det är för han är orolig och tänker på saker. Men även för han får sig efter alkoholen spklart. Hans bror lyssnar han mycket på har han sagt. han dricker mycket ocks och säger alltid åt honom att dricka mer. Jag har sagt att man har en egen åsikt och måste stå på sig men kan har svårt för det. Svårt för att klaga överhuvudtaget på saker. Han tror inte att någon gillar honom då. 

Så jag tror jag cet vad det bottnar i. men jag orkar inte fixa det åt honom. Han måste vilja själv. Men därför tror jag det är bra om han själv nu har kommit på att han inte kan hålla på så längre. 

Sist det var såhär bad jag honom sluta dricka helt. Då blev han arg och sa att han inte vill det helst. Nu sa han det själv. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Livet är kort) skrev 2022-09-11 13:12:35 följande:
    Nej ts, det är inte alkoholen som är problemet. Med eller utan sprit så lever du under psykisk misshandel och eventuellt har han varit otrogen också. Att det är just när han är onykter som det här främst visar sig spelar ingen roll. Han kommer inte bli rolig att tas med när han inte har spriten som dövar honom längre....
    Fattar inte varför folk tar till sådant. Jag själv dricker nästan aldrig, får inte ut något av det. Man kan göra roligare saker än att dricka. 
Svar på tråden Min man ljög om var han var