• Anonym (Ledsen)

Min man ljög om var han var

Ikväll var min man iväg först på ett kala med sina bröder och vänner, sa han skulle komma hem vid 9. När klockan sedan blev 9 sa han att han skulle vara kvar där ett tag till. Tänkte inte mer på det. Väntade och väntade och när klockan blev 2 började jag undra. Han sa då att han var hos sin bror. 

Frågade om jag skulle hämta honom så han slapp gå ute i mörkret men det ville han absolut inte. Tyckte det var lite skumt men tänkte inte mer på det sen. Vid 3 sa han att han var hemma, gick då och kollade ut och såg att han gick från ett helt annat håll. Ett gammalt ragg till honom bor nästan granne med oss. Han kom därifrån. Var såklart väldigt packad också (han brukar dricka alldeles för mycket tyvär). Frågade honom varför han tog den vägen men han sa att han bara tog en annan väg. Sedan erkände han att han var hos henne. Han sa att hans bror också var där och en till. skrev till den ena och frågade lite snällt om de varit där ikväll och att min man sa att de var någon helt annanstans, men har inte fått något svar. 

Vad ska jag tro och göra? Är så väldigt ledsen 

• Svar på tråden Min man ljög om var han var
  • Anonym (Livet är kort)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-10 21:48:38 följande:
    Det var andra som var där också 
    Säger vem?
  • Anonym (???)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-10 21:48:38 följande:
    Det var andra som var där också 
    Tror du på tomten oxå?
  • Core
    IceKitten skrev 2022-09-10 10:51:38 följande:
    Du blir misshandlad. Våld i nära relation, vad du än vill kalla det. Av vad jag hat kunnat utläsa blir du psykiskt misshandlad och är i uppstarten av fysisk misshandel med (att bli upptryckt mot en vägg är fysiskt våld och hotet av om att slå dig med knytnävarna i ansiktet är dels en form av psykisk misshandel och kommer dessutom bli sanning). Han verkar jobba hårt på att få kontrollen över dig (genom att styr vem du får kolla på eller hur du får bete dig runt folk). Kanske ger du även dina pengar till honom? Han kanske sköter dina räkningar för att "hjälpa dig". Ännu en form av kontroll.
    Att han är kärleksfull och gullig emellanåt är vanlig och en del av våldets utveckling. Det är för att ge dig hopp om att han kommer bli bättre (hålla dig kvar) men dessvärre kommer det bli allt färre bra stunder i er relation och våldet kommer bara öka, både i mängd och gällande hur allvarligt slagen du blir.
    Kontakta socialtjänsten, de kan hjälpa dig. De vet vilka svårigheter du kommer möta och de kan hjälpa dig att lösa det.
    Varför alltid göra kvinnor till försvarslösa offer? Tänk dig att du byter på könen, tycker du fortfarande samma sak?

kvinnor är inte mähän utan initiativförmåga, hon kan helt enkelt lämna karln istället för att sticka på en stor offerkofta, eller hur?
  • Anonym (Livet är kort)
    Core skrev 2022-09-11 09:07:33 följande:
    Varför alltid göra kvinnor till försvarslösa offer? Tänk dig att du byter på könen, tycker du fortfarande samma sak?

kvinnor är inte mähän utan initiativförmåga, hon kan helt enkelt lämna karln istället för att sticka på en stor offerkofta, eller hur?
    För det första hade det varit samma om man vänder på könen. För det andra är det inte en offerkofta. Ts är hjärntvättad till medberoende, och du skuldbelägger ett våldsoffer. Nej, hon kan inte "helt enkelt" lämna karln. Du ska vara fruktansvärt tacksam att du aldrig har varit i hennes situation! Prova lite empati istället.
  • Core
    Anonym (Livet är kort) skrev 2022-09-11 09:17:51 följande:
    För det första hade det varit samma om man vänder på könen. För det andra är det inte en offerkofta. Ts är hjärntvättad till medberoende, och du skuldbelägger ett våldsoffer. Nej, hon kan inte "helt enkelt" lämna karln. Du ska vara fruktansvärt tacksam att du aldrig har varit i hennes situation! Prova lite empati istället.
    Jag är uppvuxen i bra mycket värre klimat än det där och är det något min mamma sagt så är det att hon hade önskat att hon inte blev tilldelad offerrollen av omgivningen.

Man ska bli uppmuntrad att inse att man är den i kommando över situationen, inte inlindad i silkespapper som om man är försvarslös.

jag blev misshandlad av min alkoholiserade far, när jag var tolv fick jag som barn ta initiativ att ringa polisen, just för att vår omgivning gjorde morsan till ett får.
  • Anonym (Livet är kort)
    Core skrev 2022-09-11 10:01:17 följande:
    Jag är uppvuxen i bra mycket värre klimat än det där och är det något min mamma sagt så är det att hon hade önskat att hon inte blev tilldelad offerrollen av omgivningen.

Man ska bli uppmuntrad att inse att man är den i kommando över situationen, inte inlindad i silkespapper som om man är försvarslös.

jag blev misshandlad av min alkoholiserade far, när jag var tolv fick jag som barn ta initiativ att ringa polisen, just för att vår omgivning gjorde morsan till ett får.
    Kul för din mamma, men alla är inte som hon.

Vem är det som försöker linda in ts i silkespapper? Jag har inte läst alla kommentarer men det verkar som att de flesta är eniga om att ts borde lämna honom. För att uppmuntra till det kan man inte skälla, skuldbelägga och idiotförklara däremot.

Jaha? Synd om dig då? Eller ska vi ta fram silkespapperet igen? Igen, vad du och din mamma upplevt har inte med ts att göra. Att ingen agerade i er situation spelar ingen som helst roll heller i det här, men eftersom din mamma inte gjorde något åt saken själv så borde du ha mycket större förståelse för att det inte är "helt enkelt" att bara lämna när man blir utsatt!
  • Anonym (Livet är kort)
    Orsakerna till att ts är utsatt för misshandel: 
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-10 04:26:52 följande:

Han är läskig när han dricker och det är inget jag att till nägon. Han har skrikit åt mig, tryckt upp mig mot väggen (för en kille kollade på mig på ett ställe en gång, visste inte ens om det) osv. Ikväll höjde han näven och sa att han så gärna hade velat slå knytnäven i mitt ansikte.  Han har slängt ut mig också. dagen efter har han ändrat sig. 

Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-10 04:36:14 följande:

För väl annars kräva att han ska vara nykter men det känns bara som man döljer problemet på något vis. är rädd att den där våldsamma sidan finns där bakom ändå, någonstans. Även när han är nykter. Själv dricker jag nästan aldrig och vi har inte alls samma syn på alkohol. Så jag förstår inte varför det ens är så viktigt. 

Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-10 05:05:11 följande:

Hans ex smög undan i princip när hon lämnade honom vet jag att han sagt. Börjar faktiskt undra varför. Han har sagt att hon stått med stekpanna mot honom. Han knycklade ihop den. Då undrar man ju om hon kände sig hotad på något vis och om dessa problem funnits tidigare med. 

Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-10 05:08:04 följande:

Om jag tex åkt iväg utan att säga var jag ska vill han ju veta det och när jag kommer hem igen. Går jag ut i trädgården undrar han vad jag ska göra. Lite kontrollerande, men jag har sagt ifrån om det och då har han slutat.

Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-10 05:32:50 följande:

Han är så väldigt snäll annars. Men inte när han dricker. Andra killar jag varit med har varit dumma. 

Men nu börjar jag ju undra om det går att lita på honom annars heller. om den där irritationen och ilskan ligger och pyr egentligen men han bara spelar snäll och inte säger något. Man tror ju det iallafall. 

Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-10 07:13:22 följande:
    Är väl för snäll och tror att han ska ändra sig. När han inte dricke är det ju bra men som sagt jag är rädd för att det är någon undertryckt ilska som kommer fram med fyllorna och att han kan vara sådan nykter med. Har svårt och tro det. Men jag jag börjar undra 

• IceKitten
    Core skrev 2022-09-11 09:07:33 följande:

Jag har inte gjort henne till ett försvarslöst offer, hon gör motstånd på sitt egna sätt, hon har krävt att han ska bli bättre osv, han skiter bara i det.
    Jag har endast tydliggjort för henne att det som partnern gör är misshandel. Och jag kunde inte bry mig mindre om vilket kön den misshandlade eller misshandlaren har, misshandel är misshandel. 
    Och nej, de flesta kan inte "helt enkelt lämna" för i så fall hade de gjort det. Ytterst få människor vill må dåligt och hade misshandeln börjat med ett slag på första dejten så hade de stuckit. Men det börjar inte så... I stället är misshandlaren helt fantastiskt i början och sedan börjar långsamt den psykiska misshandeln, så försiktig att den misshandlade funderar på om hen ens hörde rätt, eller tänker att hen måste ha misstolkat. Det kallas normaliseringsprocessen och är anledningen till att den misshandlade inte lämnar. Våldet (psykiskt, fysiskt, sexuellt, ekonomiskt) ökar långsamt och gränsen för vad som är ok flyttas tills man inte ens längre vet vad som är misshandel eller ej. Dessutom tar den misshandlade till sig av misshandlarens världsbild, hen börjar tror på det misshandlaren säger så som att "ingen annan är jag skulle kunna älska dig", "hade du inte misslyckats med X hade jag inte behövt straffa dig", "jag tar hand om dina pengar då du är så dålig på ekonomi" osv.
    Det är aldrig så lätt som att "helt enkelt lämna". Det finns massor med forskning på ämnet som visar just det.
  • Anonym (W)
    Core skrev 2022-09-11 10:01:17 följande:

Ja, din mor misslyckades ju totalt att rädda dig, eftersom hon lade ansvaret på dig att ringa polisen. Varför ringde hon inte själv, och tog kommandot över sitt eget liv?
  • Anonym (Ledsen)

Han säger nu att han ska sluta dricka helt och har insett att han inte kan fortsätta hålla på såhär. 

Det var andra hos henne. Det har en av de som var där sagt. Men problemet är att när de flesta gick hem stannade han kvar, förutom han och två sv hans brors barn. Något jag inte fattar är varför man stannar man kvar hos henne, med dessa barn (tonåringar). Om det inte var så att de också hade gått. Det lär jag aldrig få veta. Men att han stannade kvar när hans bror och alla andra redan gått hem är det enligt mig rätt så uppenbart att man är ute efter något. 

Men han säger att allt detta beror på hans drickande. Han vet inte vad han gör och problemet har funnits där med hans förra tjej med. 

Vill ju tro på honom men jag är fundersam och orolig.

Svar på tråden Min man ljög om var han var