• Core

Min man ljög om var han var

IceKitten skrev 2022-09-10 10:51:38 följande:
    Du blir misshandlad. Våld i nära relation, vad du än vill kalla det. Av vad jag hat kunnat utläsa blir du psykiskt misshandlad och är i uppstarten av fysisk misshandel med (att bli upptryckt mot en vägg är fysiskt våld och hotet av om att slå dig med knytnävarna i ansiktet är dels en form av psykisk misshandel och kommer dessutom bli sanning). Han verkar jobba hårt på att få kontrollen över dig (genom att styr vem du får kolla på eller hur du får bete dig runt folk). Kanske ger du även dina pengar till honom? Han kanske sköter dina räkningar för att "hjälpa dig". Ännu en form av kontroll.
    Att han är kärleksfull och gullig emellanåt är vanlig och en del av våldets utveckling. Det är för att ge dig hopp om att han kommer bli bättre (hålla dig kvar) men dessvärre kommer det bli allt färre bra stunder i er relation och våldet kommer bara öka, både i mängd och gällande hur allvarligt slagen du blir.
    Kontakta socialtjänsten, de kan hjälpa dig. De vet vilka svårigheter du kommer möta och de kan hjälpa dig att lösa det.
    Varför alltid göra kvinnor till försvarslösa offer? Tänk dig att du byter på könen, tycker du fortfarande samma sak?

kvinnor är inte mähän utan initiativförmåga, hon kan helt enkelt lämna karln istället för att sticka på en stor offerkofta, eller hur?
  • Core
    Anonym (Livet är kort) skrev 2022-09-11 09:17:51 följande:
    För det första hade det varit samma om man vänder på könen. För det andra är det inte en offerkofta. Ts är hjärntvättad till medberoende, och du skuldbelägger ett våldsoffer. Nej, hon kan inte "helt enkelt" lämna karln. Du ska vara fruktansvärt tacksam att du aldrig har varit i hennes situation! Prova lite empati istället.
    Jag är uppvuxen i bra mycket värre klimat än det där och är det något min mamma sagt så är det att hon hade önskat att hon inte blev tilldelad offerrollen av omgivningen.

Man ska bli uppmuntrad att inse att man är den i kommando över situationen, inte inlindad i silkespapper som om man är försvarslös.

jag blev misshandlad av min alkoholiserade far, när jag var tolv fick jag som barn ta initiativ att ringa polisen, just för att vår omgivning gjorde morsan till ett får.
Svar på tråden Min man ljög om var han var