-
Ts, definitionen av "jag accepterar det inte" är att man lämnar sin partner. Då hade du inte behövt fråga här. Har du ansökt om skilsmässa än? Att vara kvar = accepterar. Ert största problem är dessutom inte den här kvinnan utan att han misshandlar dig.Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-10 10:23:21 följande:Accepterar ju inte det. Då hade jag inte frågat här
-
Säger vem?Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-10 21:48:38 följande:Det var andra som var där också
-
För det första hade det varit samma om man vänder på könen. För det andra är det inte en offerkofta. Ts är hjärntvättad till medberoende, och du skuldbelägger ett våldsoffer. Nej, hon kan inte "helt enkelt" lämna karln. Du ska vara fruktansvärt tacksam att du aldrig har varit i hennes situation! Prova lite empati istället.Core skrev 2022-09-11 09:07:33 följande:Varför alltid göra kvinnor till försvarslösa offer? Tänk dig att du byter på könen, tycker du fortfarande samma sak?
kvinnor är inte mähän utan initiativförmåga, hon kan helt enkelt lämna karln istället för att sticka på en stor offerkofta, eller hur? -
Kul för din mamma, men alla är inte som hon.Core skrev 2022-09-11 10:01:17 följande:Jag är uppvuxen i bra mycket värre klimat än det där och är det något min mamma sagt så är det att hon hade önskat att hon inte blev tilldelad offerrollen av omgivningen.
Man ska bli uppmuntrad att inse att man är den i kommando över situationen, inte inlindad i silkespapper som om man är försvarslös.
jag blev misshandlad av min alkoholiserade far, när jag var tolv fick jag som barn ta initiativ att ringa polisen, just för att vår omgivning gjorde morsan till ett får.
Vem är det som försöker linda in ts i silkespapper? Jag har inte läst alla kommentarer men det verkar som att de flesta är eniga om att ts borde lämna honom. För att uppmuntra till det kan man inte skälla, skuldbelägga och idiotförklara däremot.
Jaha? Synd om dig då? Eller ska vi ta fram silkespapperet igen? Igen, vad du och din mamma upplevt har inte med ts att göra. Att ingen agerade i er situation spelar ingen som helst roll heller i det här, men eftersom din mamma inte gjorde något åt saken själv så borde du ha mycket större förståelse för att det inte är "helt enkelt" att bara lämna när man blir utsatt! -
Orsakerna till att ts är utsatt för misshandel:Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-10 04:26:52 följande:
Han är läskig när han dricker och det är inget jag att till nägon. Han har skrikit åt mig, tryckt upp mig mot väggen (för en kille kollade på mig på ett ställe en gång, visste inte ens om det) osv. Ikväll höjde han näven och sa att han så gärna hade velat slå knytnäven i mitt ansikte. Han har slängt ut mig också. dagen efter har han ändrat sig.
Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-10 04:36:14 följande:För väl annars kräva att han ska vara nykter men det känns bara som man döljer problemet på något vis. är rädd att den där våldsamma sidan finns där bakom ändå, någonstans. Även när han är nykter. Själv dricker jag nästan aldrig och vi har inte alls samma syn på alkohol. Så jag förstår inte varför det ens är så viktigt.
Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-10 05:05:11 följande:Hans ex smög undan i princip när hon lämnade honom vet jag att han sagt. Börjar faktiskt undra varför. Han har sagt att hon stått med stekpanna mot honom. Han knycklade ihop den. Då undrar man ju om hon kände sig hotad på något vis och om dessa problem funnits tidigare med.
Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-10 05:08:04 följande:Om jag tex åkt iväg utan att säga var jag ska vill han ju veta det och när jag kommer hem igen. Går jag ut i trädgården undrar han vad jag ska göra. Lite kontrollerande, men jag har sagt ifrån om det och då har han slutat.
Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-10 05:32:50 följande:Han är så väldigt snäll annars. Men inte när han dricker. Andra killar jag varit med har varit dumma.
Men nu börjar jag ju undra om det går att lita på honom annars heller. om den där irritationen och ilskan ligger och pyr egentligen men han bara spelar snäll och inte säger något. Man tror ju det iallafall.
Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-10 07:13:22 följande:Är väl för snäll och tror att han ska ändra sig. När han inte dricke är det ju bra men som sagt jag är rädd för att det är någon undertryckt ilska som kommer fram med fyllorna och att han kan vara sådan nykter med. Har svårt och tro det. Men jag jag börjar undra -
Han skyller på spriten, jag köper inte den bortförklaringen. Om han är seriös med att sluta dricka så borde han söka sig till AA. Jag är inget stort fan av dem egentligen men han har stora problem med sitt drickande och kommer inte fixa det på egen hand. Och du borde söka dig till Al-anon för att ta itu med ditt medberoende, helst skulle du gå i terapi för att förstå att du borde lämna en man som misshandlar dig.Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-11 12:03:22 följande:
Han säger nu att han ska sluta dricka helt och har insett att han inte kan fortsätta hålla på såhär.
Det var andra hos henne. Det har en av de som var där sagt. Men problemet är att när de flesta gick hem stannade han kvar, förutom han och två sv hans brors barn. Något jag inte fattar är varför man stannar man kvar hos henne, med dessa barn (tonåringar). Om det inte var så att de också hade gått. Det lär jag aldrig få veta. Men att han stannade kvar när hans bror och alla andra redan gått hem är det enligt mig rätt så uppenbart att man är ute efter något.
Men han säger att allt detta beror på hans drickande. Han vet inte vad han gör och problemet har funnits där med hans förra tjej med.
Vill ju tro på honom men jag är fundersam och orolig.
Nej, att han hänger kvar hos sitt ex efter alla andra beror inte på spriten. Att han ljuger för dig beror inte på spriten. Ja, han var ute efter något. Om han lyckades eller inte vet man aldrig men att komma hem tre på natten efter att ha varit ensam hos ett ex..... Nej, jag skulle inte kunna lita på att inget har hänt. Du kommer heller aldrig veta om det var några tonåringar kvar där heller, varför skulle de vilja vara kvar där mitt i natten...? Däremot rätt vanligt att man ber en kompis ljuga om sådana saker, du kan aldrig veta om det är sant eller inte.
www.al-anon.se/ -
Spela roll vad du kallar det, de har knullat. Kanske den natten också. Men han var ju onykter, så då är väl allt förlåtet, nu när han ändå ska sluta, som han påstår.Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-11 12:20:23 följande:
Det är inget ex, det är ett gammalt ligg bara som är en vän till hans brors tjej.
-
Nej ts, det är inte alkoholen som är problemet. Med eller utan sprit så lever du under psykisk misshandel och eventuellt har han varit otrogen också. Att det är just när han är onykter som det här främst visar sig spelar ingen roll. Han kommer inte bli rolig att tas med när han inte har spriten som dövar honom längre....Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-11 12:21:43 följande:
Men det är ju alkoholen som är problemet. Det har alltid varit så. Bara att jag aldrig satt ner foten ordentligt om det.
-
Så då slutar han dricka helt och hållet från och med NU. Räcker det verkligen för dig ts? Allt han gjort tidigare då? Och kommer du att ha styrka nog att lämna honom när han får återfall? För det är NÄR och inte OM. Han kommer att få återfall, antagligen flera också med tanke på hur svag han verkar vilja framstå.
-
...säger han ja. Håller med den som skrev att han har dåligt samvete pga otrohet. Nu försöker han få det att låta som att det är spriten som är problemet, att allt kan skyllas på den. Han försöker skapa sig ett alibi inför dig. Sedan tror jag tyvärr att det är tomma ord. Det är bakfylleångesten som har slagit till, men han lär fortsätta dricka. Kanske inte nästa helg men ganska snart. Skulle vara förvånad om han lyckas hålla sig undan spriten mer än ett par månader. Under den tiden kommer han antingen bete sig som ett skenheligt lamm eller ta ut sin frustration på dig istället.Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-11 13:23:38 följande:
Han har till och med erkänt att han har problem för två av dem han umgicks med den kvällen.
-
Vad spelar det för roll? En person som beter sig illa skadar ju andra oavsett hur de är de stunder de inte gör det. Lite som de där kvinnorna som blir slagna av sina män, "ja men han är så snäll annars, utom när han slår mig gul och blå, så jag tycker inte jag kan lämna honom ändå, han älskar mig säkert för det säger han, när han inte slår mig". Lite tillspetsat men poängen är densamma.Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-11 13:47:53 följande:Alltid velat hjälpa folk och det är väl det som är problemet. Men jag villl tro att han är snäll egentligen men har något problem som gör att han super så hårt när han väl gör det.
-
Och snart är det förresten bara en tidsfråga innan han skadar dig på riktigt, mer än han redan gjort. Bara det att han nyss stått med knytnäven redo och hotat att slå in ansiktet på dig, fattar inte att du vågar vara kvar i samma hem som honom!