Core skrev 2022-09-11 09:07:33 följande:
Varför alltid göra kvinnor till försvarslösa offer? Tänk dig att du byter på könen, tycker du fortfarande samma sak?
kvinnor är inte mähän utan initiativförmåga, hon kan helt enkelt lämna karln istället för att sticka på en stor offerkofta, eller hur?
Jag har inte gjort henne till ett försvarslöst offer, hon gör motstånd på sitt egna sätt, hon har krävt att han ska bli bättre osv, han skiter bara i det.
Jag har endast tydliggjort för henne att det som partnern gör är misshandel. Och jag kunde inte bry mig mindre om vilket kön den misshandlade eller misshandlaren har, misshandel är misshandel.
Och nej, de flesta kan inte "helt enkelt lämna" för i så fall hade de gjort det. Ytterst få människor vill må dåligt och hade misshandeln börjat med ett slag på första dejten så hade de stuckit. Men det börjar inte så... I stället är misshandlaren helt fantastiskt i början och sedan börjar långsamt den psykiska misshandeln, så försiktig att den misshandlade funderar på om hen ens hörde rätt, eller tänker att hen måste ha misstolkat. Det kallas normaliseringsprocessen och är anledningen till att den misshandlade inte lämnar. Våldet (psykiskt, fysiskt, sexuellt, ekonomiskt) ökar långsamt och gränsen för vad som är ok flyttas tills man inte ens längre vet vad som är misshandel eller ej. Dessutom tar den misshandlade till sig av misshandlarens världsbild, hen börjar tror på det misshandlaren säger så som att "ingen annan är jag skulle kunna älska dig", "hade du inte misslyckats med X hade jag inte behövt straffa dig", "jag tar hand om dina pengar då du är så dålig på ekonomi" osv.
Det är aldrig så lätt som att "helt enkelt lämna". Det finns massor med forskning på ämnet som visar just det.