Inlägg från: IceKitten |Visa alla inlägg
  • IceKitten

Min man ljög om var han var

Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-10 04:28:38 följande:

Vet inte om han gjorde något med henne ikväll. Men jag tycker inre att man ljuger om var man är, när det han är just hos henne. Egentligen aldrig. Får väl aldrig veta det heller isåfall. Men det känns verkligen inte bra det här.

Han är så väldigt snäll annars bara. Sådär överdrivet snäll. Så ledsamt. 

Du blir misshandlad. Våld i nära relation, vad du än vill kalla det. Av vad jag hat kunnat utläsa blir du psykiskt misshandlad och är i uppstarten av fysisk misshandel med (att bli upptryckt mot en vägg är fysiskt våld och hotet av om att slå dig med knytnävarna i ansiktet är dels en form av psykisk misshandel och kommer dessutom bli sanning). Han verkar jobba hårt på att få kontrollen över dig (genom att styr vem du får kolla på eller hur du får bete dig runt folk). Kanske ger du även dina pengar till honom? Han kanske sköter dina räkningar för att "hjälpa dig". Ännu en form av kontroll.
    Att han är kärleksfull och gullig emellanåt är vanlig och en del av våldets utveckling. Det är för att ge dig hopp om att han kommer bli bättre (hålla dig kvar) men dessvärre kommer det bli allt färre bra stunder i er relation och våldet kommer bara öka, både i mängd och gällande hur allvarligt slagen du blir.
    Kontakta socialtjänsten, de kan hjälpa dig. De vet vilka svårigheter du kommer möta och de kan hjälpa dig att lösa det.
  • IceKitten
    Core skrev 2022-09-11 09:07:33 följande:
    Varför alltid göra kvinnor till försvarslösa offer? Tänk dig att du byter på könen, tycker du fortfarande samma sak?

kvinnor är inte mähän utan initiativförmåga, hon kan helt enkelt lämna karln istället för att sticka på en stor offerkofta, eller hur?
    Jag har inte gjort henne till ett försvarslöst offer, hon gör motstånd på sitt egna sätt, hon har krävt att han ska bli bättre osv, han skiter bara i det.
    Jag har endast tydliggjort för henne att det som partnern gör är misshandel. Och jag kunde inte bry mig mindre om vilket kön den misshandlade eller misshandlaren har, misshandel är misshandel. 
    Och nej, de flesta kan inte "helt enkelt lämna" för i så fall hade de gjort det. Ytterst få människor vill må dåligt och hade misshandeln börjat med ett slag på första dejten så hade de stuckit. Men det börjar inte så... I stället är misshandlaren helt fantastiskt i början och sedan börjar långsamt den psykiska misshandeln, så försiktig att den misshandlade funderar på om hen ens hörde rätt, eller tänker att hen måste ha misstolkat. Det kallas normaliseringsprocessen och är anledningen till att den misshandlade inte lämnar. Våldet (psykiskt, fysiskt, sexuellt, ekonomiskt) ökar långsamt och gränsen för vad som är ok flyttas tills man inte ens längre vet vad som är misshandel eller ej. Dessutom tar den misshandlade till sig av misshandlarens världsbild, hen börjar tror på det misshandlaren säger så som att "ingen annan är jag skulle kunna älska dig", "hade du inte misslyckats med X hade jag inte behövt straffa dig", "jag tar hand om dina pengar då du är så dålig på ekonomi" osv.
    Det är aldrig så lätt som att "helt enkelt lämna". Det finns massor med forskning på ämnet som visar just det.
  • IceKitten
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-11 13:14:23 följande:

Men han sa ju att han ska sluta dricka nu. Är det så så är det ju bra. 

Har frågat varför han dricker så mycket de gånger han gör det. Det är för han är orolig och tänker på saker. Men även för han får sig efter alkoholen spklart. Hans bror lyssnar han mycket på har han sagt. han dricker mycket ocks och säger alltid åt honom att dricka mer. Jag har sagt att man har en egen åsikt och måste stå på sig men kan har svårt för det. Svårt för att klaga överhuvudtaget på saker. Han tror inte att någon gillar honom då. 

Så jag tror jag cet vad det bottnar i. men jag orkar inte fixa det åt honom. Han måste vilja själv. Men därför tror jag det är bra om han själv nu har kommit på att han inte kan hålla på så längre. 

Sist det var såhär bad jag honom sluta dricka helt. Då blev han arg och sa att han inte vill det helst. Nu sa han det själv. 

Jag vet att ingenting jag kan skriva just nu kommer att få dig att ändra dig. Men jag vill att du ska minnas detta.
    Ni kommer ha en bra period framför er just nu, han kommer kanske köpa blommor, bjuda på fin middag. Vad han nu brukar göra när han är på sitt charmiga humör.
    Sen kommer han långsamt bli värre igen. Bli lättirriterad, sur och komma med pikar om hur du klär dig, klagomål på maten du lagt ner din tid på osv. Tills han slår till dig igen.
    Om du då är redo att lämna så kan du kontakta socialtjänsten eller polisen.
    Jag vill också att du ska veta att han beteende inte beror på alkoholen. Det finns massvis med alkoholister som aldrig skulle döda en fluga och det finns massvis med nykterister som slår sin/sitt partner/barn. Han kanske verkligen har problem med alkoholen men det är ett annat problem än misshandeln. Och DU är inte skyldig/ansvarig till något av problemen och DU ska heller inte fixa något av dem. Det är omöjligt att lösa någons alkoholproblem om man blir misshandlad av personen, det kommer endast förvärra situationen och om du skulle besöka Al-anon så måste du även berätta för dem att han har slagit dig, deras tips fungerar inte om man blir misshandlad.
Svar på tråden Min man ljög om var han var