• Anonym (Maria)

Otrogna män och deras egenheter

Jag gillar sex och har träffat män från nätet en hel del genom åren, och vissa av dem har varit gifta eller sambos med andra. Nu ligger jag här i soffan och funderar över det, och undrar varför märker inte fruarna nåt? Ni kvinnor som har män här vet ni att era män inte är otrogna?Skulle ni vilja ha ett samtal från den andra kvinnan eller vill ni inget veta?

Sen undrar jag varför dessa män pratar ganska mycket om sin fru och hur de kommit isär. Och berättar om sitt familjeliv och vad som händer i deras liv. Barnet som ska ha födelsedag. Varför behöver jag få veta om det? Och om jag inte ger någon speciell respons och försöker visa mig allmänt ointresserad så kan det hända att de ändå verkligen envisas med att berätta om sitt dåliga äktenskap till exempel. Fast en av dem hade det bra med sin fru och berättade om deras romantiska dejter tex. och han var hur glad som helst. Visade deras gulliga sms till varandra. Varför berätta om sånt? Verkade nästan som att han väntade sig att få beröm eller nåt.

Det här är inget gnäll eller klagotråd utan jag undrar hur dessa fungerar. Jag var bara ute efter sex och det fick ju männen också så varför ville de prata en massa?

• Svar på tråden Otrogna män och deras egenheter
  • Anonym (Ö)

Tror också att det ofta är lätt att missa. Även de i ?lyckliga? relationer bedrar. Min exman tror jag verkligen älskade mig otroligt, men med facit i hand är jag ganska säker på att han bedrog mig under minst 1 period, eller fler. Vi hade också vad som såhär i efterhand kan vara lättare att se, rätt så trista brister i relationen. Men jag ville ju få det till att vi var så lyckliga, kanske för jag var så himla kär och kände mig så älskad. I längden räckte det inte iaf. 

Har själv varit med en gift man som påstått sig vara lycklig och älska sin fru men med en del problem som kröp fram under tiden vi sågs. Ibland undrade jag om han faktiskt gjorde det eller bara intalade sig själv om att han gjorde det. Ja, är ju omöjligt att veta men ett drag jag tyckte utmärkte honom var att han ljög för sig själv väldigt tydligt i olika frågor. Verkligen försökte övertyga sig själv liksom, ganska oattraktivt. Också vet han konservativ och tyckte att skilja sig är inget man gör. 

• Decemberskytt

Kanske bättre att undvika relationer med upptagna män än att beklaga sig över hur de beter sig?

• Anonym (Fia)

Jag tänker att det i många fall (inte alla, men många) rör sig om att männen är i relationer där mannen och kvinnan glidit isär. Det kanske inte är konflikter och vardagen rullar på med Projektet Familjen. Man råddar med jobb, barn, hus osv. Men det finns inte så mycket närhet eller nyfikenhet kvar i relationen. Det som märks mest påtagligt för männen är bristen på sex så det är vad de letar efter. Men det handlar också om att de saknar att bli sedda och lyssnade på. Jag har haft två ganska långa relationer med män som varit gifta och efter några träffar föll de in i samma mönster. Först sex, sen prat. Jag tyckte det var lite småmysigt, ligga i sängen lagom trötta och prata om ditt och datt men det var mest männen som pratade. Jag bekräftade. (Hade inget behov av att prata själv.)

• Anonym (Ugglan)

Det hela grundar sig nog i att män generellt har lättare för att vara otrogna än att söka terapi, samt att de har färre vänner än kvinnor och kanske inte alls kan tala känslor med sina vänner.

Jag har själv råkat ut för en man som var i verklig nöd, hade försökt ta sitt liv, och han kunde enligt sig själv bara tala känslor med kvinnor. Det räckte med att han såg en manlig läkare på psykakuten så stängde han av och höll fasaden igen även om han hade hyperventilerat tills han svimmade då i tre dygn så fort ingen höll fysiskt i honom och talade lugnande.

Att vara otrogen = manligt (och mer eller mindre naturligt enligt vissa)

Att söka hjälp för sina problem= omanligt och "svagt"

Att berätta för sina vänner att man tvivlar på sina prestationer eller undrar om frun är på väg att lämna = också omanligt och svagt, även där håller mannen gärna fasaden i det längsta och ofta alldeles för länge.

En del av detta ojämställda och för männen skadliga tänk bekräftas sorgligt nog också av vården, som är sämre på att ta mäns behov på allvar. Och så blir det hela självgående även i nästa generation.

• Anonym (H)

Tror ni otrogna män funkar annorlunda än otrogna kvinnor?

• Decemberskytt

Svårt att säga, det är nog individuellt oavsett kön. Ser det som en flykt från verkligheten. Något som jag alltid haft svårt att förstå mig på. Tycker man antingen försöker få det bra med den man har, eller går isär och hittar ny eller provar sig fram.

• Anonym (De)

De är inte sedda i relationen o pratar av sig,

o jag tror inte de märker din tysta respons. De behöver ett direkt nej tack annars kan de säkert fortsätta att berätta 

• Fjäril kär

Det är inte svårare än så än att dom givetvis vill ha bekräftelse och bli lyssnad på. Något dom troligen inte får hemma om det är att paret glidit isär av olika anledningar. 

• Anonym (Maria)

Jo, det kan nog vara så att de försökte utnyttja mig som terapeut och prata ut.

Men att de liksom vill lämna ut sig själva, sina familjemedlemmar och deras privata liv, till en total främling på det där sättet?

Och hur vågade de förresten, de har ju ingen aning om vad jag skulle få för mig att göra, kanske söka upp deras fru och berätta?  De kände ju inte mig eller vad jag kunde tänkas göra

• Anonym (A)

Hoppar och tror att min sambo är trogen, men man vet ju faktiskt aldrig Helt hundra. Med tanke på att så många inte vet att deras partner är otrogen?. 
    jag hade velat veta hellre än att leva i en låtsasvärld. Hade räckt med ett sms.

Svar på tråden Otrogna män och deras egenheter